محیط زیست گیلان: وضعیت خزر بحرانی است

دوشنبه, 20ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

aludegi-khazar

محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، در آستانه روز جهانی دریای خزر (کاسپین) در ۲۱ مردادماه با اشاره به انواع فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی که وارد این دریا می‌شود، گفته “وضعیت خزر در مجموع بحرانی است.”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آقای برجی با بیان اینکه آلودگی نفتی که کشور آذربایجان ایجاد می‌کند، به شدت خزر را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: “برای نجات این دریا از آلودگی‌ها توسط کشورهای حاشیه آن، فقط اقداماتی در حد کنوانسیون و آن هم نه به صورت کامل انجام می‌‌شود که اصلا کافی نیست.”

میزان آلودگی دریای خزر در سال های اخیر به حدی افزایش یافته است که چندی پیش کارشناسان نسبت به انقراض دو گونه ماهی خاویار و کیلکا هشدار دادند.

کارشناسان، آلودگی دریای خزر را به چند نوع صنعتی، کشاورزی، میکروبی و بیولوژیکی تقسیم می‌کنند.

آقای برجی با تاکید بر مسئله از بین رفتن گونه‌های آبزیان در دریای خزر گفت که یکی از گونه‌های جانوری که جمعیت آن رو به کاهش است جمعیت فک خزری است که در حال حاضر فقط صد هزار قلاده فک خزری در دریاچه خزر زندگی می‌کنند.

از دیگر دلایل آلودگی بزرگترین دریاچه جهان، رودخانه ولگا عنوان شده است. این رودخانه اصلی‌ترین رودخانه‌ای است که به خزر می‌ریزد و به گفته صاحبنظران، آب آلوده را از مکان‌هایی با فاصله بیش از سه هزار کیلومتری به خزر می آورد.

یکی دیگر از تهدیدات خزر یک جاندار موسوم به “شانه‌دار مهاجم” است، این گونه ژله‌ای حدود ده سال پیش به وسیله آب توازن کشتی از طریق کانال ولگا وارد دریای خزر شد. این گونه شانه دار از ژئوپلانکتون و لارو ماهیان تغذیه می‌کند که شرایط این جانوران را به خطر می‌اندازد.

خزر بزرگترین دریاچه، یا دریای محصور در خشکی، در روی کره زمین است.

کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال ۱۳۸۲به امضای کشورهای حاشیه این دریا رسید، اما عدم رعایت موارد ذکر شده در این کنوانسیون سبب گسترش آلودگی شده است.

۵ کشور ساحلی دریای خزر هنوز در مورد رژیم حقوقی دریای خزر به توافق نرسیده اند، اما طی سال های گذشته برخی توافق های چند جانبه در مورد حفظ محیط زیست این دریا حاصل شده که به نظر می رسد در عمل تاثیر چندانی در کاستن از نگرانی های روز افزون در مورد به خطر افتادن حیات آبزیان و گیاهان دریای خزر نداشته است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.