انتقاد اسحاق جهانگیری از حجم بزرگ دولت: باید درآمدها را صرف هزینه‌ها کرد

چهارشنبه, 7ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

dolat
شرق: گله‌گذاری دولتی‌ها از بزرگی دولت تمامی ندارد. امری که البته از سوی بخش‌ خصوصی‌ هم بارها نقد شده است. سال‌هاست به ‌دلیل کاهش درآمدهای نفتی که یک‌راست در بودجه‌های دولت در بخش عمرانی و جاری خرج می‌شود و کمتر سر از صندوق توسعه ملی درمی‌آورد، دولت دیگر قادر نیست هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را بپردازد و تنها هزینه‌ها را صرف هزینه‌های جاری می‌کند. اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور، دیروز در نشستی که برای گرامیداشت بازنشستگان برگزار شده بود، باز هم به این مسئله اشاره کرد و گفت: «بزرگی دولت به قدری است که باید درآمدها را صرف هزینه‌های جاری کرد». او همچنین یکی از چالش‌های دولت را سربارشدن صندوق‌های بازنشستگی بر بودجه دولت عنوان کرد.

برای توسعه نقطه روشنی وجود ندارد

معاون‌اول رئیس‌جمهور در یازدهمین دوره بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان با انتقاد از حجم بزرگ دولت اظهار کرد: در سال جاری میزان درآمدهای نقدی دولت از میزان هزینه‌های جاری کشور مبلغ خیلی بالاتری نیست، به‌همین‌دلیل در این مسئله که از محل بودجه دولت می‌توانیم عمران را بهبود بخشیم و به توسعه دست یابیم، خیلی نقطه روشنی وجود ندارد. معاون‌اول رئیس‌جمهور با اشاره به حضور دولت در بخش‌های مختلف امور اقتصادی گفت: تقریبا امروز دولت در همه ابعاد کشور حضور دارد، همچنین در امور اقتصادی نیز نقش بسیار پررنگی دارد. در همین راستا اعمال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دولت را با مشکلات جدیدی روبه‌رو کرد. او با اشاره به بودجه سال ٩۵ گفت: زمانی‌که در پایان سال گذشته قصد داشتیم بودجه سال ٩۵ را بنویسیم، تصورمان این بود که برجام اجرائی شده و میزان فروش نفت‌مان افزایش خواهد یافت و در نهایت بودجه سال ٩۵ بودجه خوبی خواهد بود. در همین راستا مبنای بودجه ٩۵ را بیش از دو ‌میلیون بشکه نفت قرار دادیم. برنامه‌ریزی کردیم که دولت نیز از خود هنر نشان دهد و خود را مجهز کند و همچنین تولید نفت را به بالاترین سقف برساند و مشتریانی پیدا کند تا دو ‌میلیون بشکه نفت خود را بفروشد. وی با بیان اینکه «پیش‌بینی ما این بود که حدود ٢۶۵ هزار‌ میلیارد تومان در سال ٩۵ درآمد خواهیم داشت»، خاطرنشان کرد: ما در دولت این میزان بودجه را به تصویب رساندیم و لایحه را تقدیم مجلس کردیم. مجلس محترم نیز ٣٠‌ هزار‌ میلیارد تومان رقم درآمدهای بودجه ٩۵ را افزایش داد و در نهایت ٢٩۵‌ هزار میلیارد تومان تصویب کرد.

رقم بودجه مصوب سال ٩۵ به ‌طور کامل تحقق پیدا نمی‌کند

معاون‌اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه «رقم بودجه مصوب سال ٩۵ به ‌طور کامل تحقق پیدا نمی‌کند»، ادامه داد: در روزهای ابتدایی سال ٩۵ زمانی که در دولت درباره بودجه بحث و آن را بررسی می‌کردیم، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و با توجه به درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای دولت، دولت قادر است ٢١٠‌ میلیارد تومان درآمد داشته باشد که در نهایت با درنظرگرفتن رقمی برای اوراق مشارکت، به این نتیجه رسیدیم که برای سال جاری دولت قادر نیست بیش از ٢۴٠‌ میلیارد تومان بودجه داشته باشد.

وی، چرایی این مسئله را این‌گونه بیان کرد: در سال جاری در شرایطی که بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر شده است و همچنین درآمدهای مالیاتی نیز به نسبت سال گذشته افزایش یافته است، میزان نقدی درآمدهای دولت از میزان هزینه‌های جاری کشور مبلغ خیلی بالاتری نیست، به‌همین‌دلیل درباره این مسئله که از محل بودجه دولت می‌توانیم عمران را بهبود بخشیم و به توسعه دست یابیم، خیلی نقطه روشنی وجود ندارد. بزرگی دولت به قدری رسیده است که هرچه درآمد کسب می‌کنیم، باید صرف هزینه‌های جاری کنیم. جهانگیری در ادامه به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور اشاره و اظهار کرد: همواره یکی از مباحث مطرح در بودجه دولت، کمک به صندوق‌‌های بازنشستگی بوده است.

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت

جهانگیری با انتقاد از وابستگی کامل برخی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت، ادامه داد: ورودی و خروجی برخی از صندوق‌های بازنشستگی بسیار نامتعادل است، همچنین صددرصد پرداختی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و نیز ٧۵ درصد پرداختی صندوق بازنشستگی کشوری از بودجه دولت پرداخت می‌شود. وی تأکید کرد: با وجود همه محدودیت‌های دولت، دولت متعهد است که به‌هیچ‌وجه نگذارد در هیچ‌کدام از صندوق‌های بازنشستگی کشوری بازنشسته‌ای در انتظار پرداخت پول از صندوق خود بماند. جهانگیری با اعلام اینکه قانون دائمی خدمات کشوری در حال اصلاح است و تا هفته‌های آتی برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود، اظهار کرد: درحال‌حاضر قانون خدمات کشوری در مرحله اصلاح قرار دارد و ما مصمم هستیم که در هفته‌های آتی لایحه دائمی قانون خدمات کشوری را به مجلس بفرستیم. معاون‌اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به جزئیات مربوط به بازنشستگان در یکی از سرفصل‌های قانون مدیریت خدمات کشوری خاطرنشان کرد: امیدواریم توانایی این را داشته باشیم و پیش‌بینی کنیم که در قانون خدمات کشور در یک دوره زمانی دریافتی بازنشستگان را به درصد درخور توجهی از حقوق دریافتی شاغلان برسانیم.

ربیعی: دولت یازدهم در دفاع از مردم فریاد نمی‌زند

در این همایش همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم، دولتی با صدای آهسته است که فریاد نمی‌زند و جار و جنجال نمی‌کند اما دفاع مقدس از مردم را تدبیر خود می‌داند.

علی ربیعی با بیان اینکه بیش از ۵۶ درصد از بازنشستگان حداقل‌بگیر هستند، افزود: فاصله حداقل دستمزد با نرخ تورم در دولت قبل ۶٧ درصد بود، این موضوع باعث کاهش قدرت خرید بازنشستگان شده بود و به همین منظور دولت یازدهم سیاست‌های خاصی را برای حمایت از این قشر در پیش گرفت.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پوشش بیمه برای برخی از بیماری‌ها نظیر تعویض زانو با پروتز برای سالمندان یا مشارکت در بحث بیمه تکمیلی برای بازنشستگان را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

ربیعی افزایش پلکانی دستمزد بازنشستگان را از دیگر اقدامات در دولت یازدهم دانست و گفت: به بازنشستگان تأمین اجتماعی که کف حقوق را دریافت می‎کردند، حدود ٣۵ درصد و به بازنشستگان کشوری ٢٠ درصد افزایش دستمزد تخصیص یافت و این افزایش هرساله در دولت پیگیری می‌شود. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت یازدهم سیاست‌های حمایتی سالمندی و بازنشستگی با یکدیگر ترکیب شد.

ربیعی احترام به یکدیگر و دروغ‌نگفتن به‌ویژه دروغ‌نگفتن به اقشار ضعیف جامعه را از ارزش‌های دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: دولت یازدهم دولتی راستگو است؛ در دوران دفاع مقدس ایثارگران دیده نمی‌شدند و صداها بلند نبود و دولت یازدهم هم نمی‌خواهد کارهایی را که به نفع مردم انجام می‌دهد، با صدای بلند فریاد بزند.

مشارکت ٨٠٠میلیاردتومانی صندوق‌های توسعه در امور اقتصادی

وی میزان مشارکت صندوق‌های بازنشستگی را در امور اقتصادی ٨٠٠‌میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: سال گذشته این میزان به دو ‌هزار ‌میلیارد تومان افزایش یافت.

اسلامیان: نمی‌توان دولت گذشته را نقد نکرد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم در این همایش گفت: با وجود سازماندهی صندوق بازنشستگی کشوری اما همچنان مشکلاتی در حوزه بازنشستگان وجود دارد که امیدواریم با درایت مسئولان دولتی رفع شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود اسلامیان در این همایش تصریح کرد: تاکنون سقف این وام قرض‌الحسنه، ٢٠میلیون ریال بود و تنها به ۵٠هزار بازنشسته پرداخت می‌شد که به‌منظور رفاه حال بازنشستگان این رقم افزایش یافت و با هماهنگی به‌عمل آمده با بانک صادرات کشور، ٢۵٠هزار بازنشسته این صندوق تا سه هفته آینده، وام قرض‌الحسنه ٣٠میلیون ریالی دریافت می‌کنند.

نسبت شاغلان به بازنشستگان کمتر از یک درصد است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نسبت شاغلان به بازنشستگان را کمتر از یک درصد برشمرد و تصریح کرد: برخی تصمیمات اشتباه در گذشته باعث شده است بالانس اقتصادی رعایت نشود و ورودی‌های صندوق بازنشستگی قطع شود. نمی‌توان دولت گذشته را نقد نکرد چراکه تورم در سال‌‌های گذشته بسیار بالا بوده است.

اسلامیان همچنین گفت: در سال‌های ٨۵ تا ٩٢ به‌دلیل نابرابری افزایش حقوق بازنشستگان با نرخ تورم؛ ۶٧ درصد قدرت خرید بازنشستگان کاهش پیدا کرده است. دولت فعلی نرخ تورم را کاهش داده و این موضوع سبب شده است افزایش حقوق بازنشستگان در سه سال اخیر متناسب با نرخ تورم شود اما ضایعه سال‌های گذشته همچنان باقی است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.