شیر مثل خیلی از کالاهای دیگر از سفره های مردم حذف شده

سه شنبه, 30ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

نکته فاجعه آمیز اعلام شده از سوی دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران اشاره به گزارشهایی در خصوص مسمومیت ناشی از توزیع شیرهای تاریخ مصرف گذشته است که او گفته باید از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درخواست کنیم در این خصوص توضیح بیشتری دهد.

این روزها بیش از همه نرخ لبنیات و به خصوص شیر بر سر زبان هاست که فقر آن در سبد خانوارها نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. طبق اعلام وزیر بهداشت مصرف شیر و لبنیات ۳۵ درصد پایین‌تر از استاندارد مطلوب است. این در حالی است که به گفته او، ۷۰ درصد افراد سالمند و سالخورده از بیماری پوکی استخوان رنج می‌برند.

مردم می گونید: شیر در لیست خرید ما قرار ندارد که بخواهیم نگرانی از آن داشته باشیم… فقط شیر نیست. خیلی کالاهای مهم و اساسی را خانواده ها حذف کردند… این اختلاف و افزایش قیمت شیر همه زیر سر دولت است. یک بار می گویند دامداران با دولت مشکل دارند. یک بار می گویند شرکت های لبنی ها مشکل دارند. معلوم نیست دولت با کی مشکل ندارد؟

گزارش کلمه – زهره نقیبی: قیمت های بازار دیگر به هر میزان که برسند غافلگیرکننده نیستند؛ دوره ی حضور احمدی نژاد و یارانش هر غیرممکنی را البته بر خلاف جهت استانداردهای موجود، ممکن ساخت. طی این دوره فقر خانه به خانه رفت تا دولتی که قرار بود نفت را بر سر سفره ها بیاورد، دستاوردش چیزی نباشد جز آنکه سبد خانوارهای ایرانی را هر روز خالی تر از قبل کند. موضوعی که به اذعان کارشناسان حاصل آن چیزی جز تهدید سلامت ایرانیان نخواهد بود.

در این خصوص خبرنگار کلمه به گفت و گو با برخی از شهروندان و فروشندگان پرداخته تا نشانه های این گرانی را در بازار و بر قدرت خرید مردم مورد بررسی قرار دهد.

شیر مثل خیلی از کالاها از سفره ها حذف شده

قیمت شیر در بازار متفاوت است از شیرهای ۱۸۵۰ تومانی که تا مرز ۲ هزار تومان فاصله ای ندارند و تا شیرهای نایلکسی ۹۰۰ تومانی که توصیف شهروندان از آن این است که با آب فرقی ندارند و گله مند از کیفیت آن هستند. جالب آنکه حتی در آخرین ساعات روز نیز به وفور در فروشگاه ها یافت می شود. در این میان داستان شیرهای فاسد هم از زبان فروشنده ها که آن را امری عادی می خوانند شنیدنی است. موضوعی که برخی رد پای چینی ها را در آن دخیل می دانند.

خانم میانسالی که در حال خرید پنیر است و پیگیر توصیه فروشنده که ارزان ترین آنها کدام است تا خریداری کند را در مورد قیمت شیر مورد سوال قرار می دهم، می گوید: یک زمانی شیرهای مشمایی را می خریدیم اما خوب با آب خوردن فایده ای نداشت و دیگر قید خرید آن را زدیم. شیرهای پاکتی و .. هم که با هزینه های ما هم خوانی ندارد. چه فرقی می کند ما که خیلی چیزها را نمی خوریم این هم مثل بقیه.

همزمان از فروشنده نرخ های جدید را سوال می کنم که اشاره می کند “شیرهای نایلکسی ۹۰۰ تومان است.” آخر وقت است و تعداد قابل شماری از این نوع شیر در مغازه اش باقی مانده است، علت آن را سوال می کنم که می گوید: این که چیزی نیست. فردا باز دوباره توزیع می شود. کیفیت چندانی ندارد. طبیعی است مردم نخرند. ۹۰۰ تومان هم ۹۰۰ تومان است. او البته می گوید: خیلی ها هم که از این شیر می خرند می خواهند دل شان خوش باشد که شیر می خورند اما خوب فکر نمی کنم بود و نبود و خوردن و نخوردن آن توفیری داشته باشد. او در توضیح قیمت انواع دیگر شیر به نرخ های ۲۱۰۰ تومان و ۱۸۵۰ تومان اشاره می کند.

سلامتی مردم میان دعواها گم شده است

شهروند دیگری هم که می گوید مقدار خرید شیر را نسبت به قبل کاهش داده اند، نظرش بر این است که یک زمانی سلامت مردم اهمیت داشت اما حالا بین دعواها همه چیز گم شده است. سلامت مردم چه اهمیتی دارد که شیر بخورند یا نخورند. او می گوید: یک برنامه ای یکی از شبکه ها نشان می داد که در یکی از کشورها حتی برای الاغ لب دریا که برای سواری دادن به مردم گذاشته بودند، ارزش زیادی قایل بودند و اجازه نمی دادند هر فردی با وزن بالا سوار آن شود. آنها برای الاغ شان ارزش قایل هستند. تو این مملکت جون مردم هم ارزش ندارد. شیر بخورند نخورند. سالم بمانند بمیرند کی توجه می کند؟

در همین زمینه خبرگزاری مهر به نقل از معصومه آباد دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به نوسانات قیمت شیر در بازار گزارش داده که هر بار افزایش قیمت سبب می شود که بخشی از مصرف کنندگان این ماده غذایی مهم از دست برود به خصوص افرادی که از سطح درآمدی پایین تری برخودار هستند در حالی که استفاده از این ماده غذایی برای کسانی که معیشت پایین تری دارند از اهمیت بالایی برخودار است و اگر پیش تر روزی یک لیوان شیر مصرف می کردند حالا یک روز در میان شیر می نوشند.

پیشتر محسن تقی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان سرانه شیر را در کشور ۹۰ لیتر در سال و در دنیا ۱۸۰ لیتر ذکر و خاطرنشان کرده بود: با قطع یارانه شیر این میزان مصرف در کشور به ۷۰ لیتر رسیده است.

نگاه شهروند دیگری هم این است که مردم با افزایش نرخ شیر چاره ای ندارند. بعضی ها کمتر می خورند و بعضی ها هم اصلا نمی خورند. اگر دو تا لیوان شیر می خوردند حالا این میزان به یک لیوان رسیده یا همان هم صفر شده است. او در ادامه صحبت های خود توضیح می دهد: البته فقط شیر نیست. خیلی کالاهای مهم و اساسی را خانواده ها حذف کردند.

فروشنده دیگری هم نظرش بر این است که این اختلاف و افزایش قیمت شیر همه زیر سر دولت است. یک بار می گویند دامداران با دولت مشکل دارند. یک بار می گویند شرکت های لبنی ها مشکل دارند. معلوم نیست دولت با کی مشکل ندارد؟ وی در ادامه اشاره می کند: وضع زندگی خیلی دشوار شده است.

در مورد میزان خرید شیر از سوی شهروندان سوال می کنم که می گوید: شیر که تنها یک مورد است. خیلی ها می آیند سه چهار تا قلم خرید می کنند بعد که قیمت را می گوییم خودشان مات و مبهوت می مانند. حق هم دارند. یک موردی بود که چند قلم جنس سفارش داد شد ۲۰ هزار تومان و از خرید منصرف شد. برخی ها هم تعداد خریدهای شان را کم می کنند.

دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان این که مصرف شیر در برخی از گروه های اجتماعی مانند اطفال، زنان باردار و سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است توضیح داده که میزان مصرف شیر و مواد لبنی در سایر کشورهای دنیا شاخص توسعه یافتگی است و با اندازه گیری مقدار مصرف این خوراکی های لبنی میزان توسعه آن کشور را مشخص می کنند که این نشان از اهمیت مصرف مواد لبنی دارد.

شهروند میانسالی هم نظرش در مورد قیمت شیر و سهم این کالا در سبد خانوارش مورد سوال قرار می دهم که می گوید: شیر هم بشود ۲ هزار تومان یا ۳ هزار تومان برای آقایان چه فرقی دارد. من قدرت خرید نداشته باشم باز هم برای آقایان چه فرقی دارد. در جمهوری اسلامی همه چیز ممکن شده است. فقط این افزایش نرخ ها قطع و یقین بدانید که با افزایش دزدی آقایون هم مرتبط است. قدر ت خدا، تقلب و کلاهبرداری و دزدی بیداد می کند. این قدر این ها دزد و کثیف هستند که این شکم های گنده شان سیر نمی شود. تو خواب پدربزرگ شان هم نمی دیدند بنز ۵۰۰ سوار شوند. حالا شیر و پنیر و نان با این قیمت تحویل مردم می دهند.

با این همه عضو شورای شهر با بیان این که افزایش قیمت شیر محدودیت دسترسی به این ماده غذایی را افزایش می دهد تصریح می کند که شیر سطح کلسیم و ایمنی و مقاومت بدن را نسبت به بیماری ها افزایش می دهد و عدم مصرف آن سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای بدن می شود.

او با بیان اینکه مصرف شیر در دنیا شاخص توسعه یافتگی است از شهروندان خواسته است تا به جای کاهش هزینه های مواد لبنی از سایر هزینه های اضافی زندگی بکاهند.

این در شرایطی است که نظر شهروندی این است که وقتی هر بسته شیر یارانه ای قبلا با قیمت ۳۰۰ تومان به دست منِ مصرف کننده می رسید الان ببینید قیمت همین شیرها که بی کیفیت تر هم شده به ۹۰۰ تومان رسیده آسان ترین راه برای مردم حذف آن است. او می گوید: حتما به خاطر دارید مردم برای شیر یارانه ای در صف می ایستادند چون اهمیت و نقش شیر را در سلامتی ثابت شده است اما وقتی پولی نیست چطور می شود این سلامتی را حفظ کرد و تضمین کرد؟

ادامه انتقادها به حذف یارانه شیر از سوی دولت

از سویی عضو شورای شهر تهران با گله از دولت گفته است: برای آن که هزینه های سلامت در کشور افزایش پیدا نکند نباید سوبسید شیر حذف می شد. او گفته در حال حاضر توزیع شیر در مدارس نیز با محدودیت هایی مواجه شده است و مطمئنا این گرانی ها در کیفیت نیز تاثیر گذار است.

این سخنان در شرایطی است که چندی پیش وزیر بهداشت با اعلام اینکه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما ۳۵ درصد پایین تر از حد مطلوب است اشاره کرده بود: خود بنده تاکنون ۲۰ نامه برای اختصاص یارانه شیر به دستگاه‌های تاثیرگذار نوشته و پیگیری کرده‌ام چرا که ۷۰ درصد سالمندان و سالخوردگان ما از بیماری‌های اسکلتی و استخوانی رنج می‌برند و مصرف شیر در این راستا بسیار مهم است.

داستان شیرهای آلوده در پایتخت

نکته فاجعه آمیز اعلام شده از سوی دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران اشاره به گزارشهایی در خصوص مسمومیت ناشی از توزیع شیرهای تاریخ مصرف گذشته است که او گفته باید از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درخواست کنیم در این خصوص توضیح بیشتری دهد.

یکی از شهروندان در این مورد به ما می گوید: همه چیز در تهران توزیع می شود. آلوده که محال نیست. اما فکر می کنم اگر هم باشد شیر بسته بندی شده ها است.

آن دیگری نظرش این است که تو این مملکت همه چیز امکان دارد. چیزی بعید نیست.

در این میان خبر این فروشنده قابل توجه است که می گوید: شیرهای فاسد موضوع جدیدی نیست. در سال چند بار پیش می آید که مثلا یک پارت از شیرها فاسد بوده و توزیع هم شده است.

او می گوید: البته ما هم بعد از فروش متوجه می شویم. اما خوب است مردم شیر را بجوشانند.

شهروندی هم مساله شیرهای فاسد را مرتبط با قرص شیر می داند که از چین وارد می شود و می گوید: این چیزی که عرض می کنم از رادیو داخل و خارج شنیدم از زمانی که وضعیت ارز پیش آمد قرص شیر از چین وارد کردند که راه به راه قیمت ها را بالا می برند در کارخانه ها. شیمیست های خودشان این کار را می کنند. همه چیز امکانش است.

خانمی هم با شنیدن این موضوع با عصبانیت می گوید: وجدان و انسانیت مرده است. الان خیلی ها که شیر خشک گیرشان نمی آید به نوزادان خود از همین شیرهای بازار می دهند. او سالمندان را نمونه دیگری می داند که برای شان ابراز نگرانی می کند.

آن یکی هم می گوید: شیر در لیست خرید ما قرار ندارد که بخواهیم نگرانی از آن داشته باشیم. اما مگر بقیه چیزها سالم است که حالا نگران این یکی باشیم؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.