گارد ساحلی سومالی ناخدای یک لنج ماهیگیری ایرانی را کشت

دوشنبه, 17ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

گارد ساحلی منطقه پانتلند سومالی

مقام‌‌های محلی در منطقه پانتلند سومالی اعلام کرده‌اند که ناخدای یک لنج ماهیگیری ایرانی در تیراندازی ماموران گارد ساحلی کشته شده و یک نفر دیگر از خدمه لنج هم زخمی شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، این مقامات گفته‌اند که گارد ساحلی به این دلیل به سوی لنج شلیک کرده که خدمه آن هشدار مأموران برای توقف “ماهی‌گیری غیرقانونی” در سواحل منطقه را نادیده گرفته و سعی کرده‌اند فرار کنند.‌

این حادثه در آب‌های اقیانوس هند در رأس حافون در منطقه پانتلند (ارض البنط) واقع در شاخ آفریقا رخ داده است.

به گفته مقام‌های محلی، لنج ایرانی توقیف شده و ۱۷ خدمه آن بازداشت شده‌اند.

یکی از فرماندهان پلیس محلی به “صدای آمریکا” در سومالی گفته از داخل این لنج ایرانی که در اسکله‌ای در شهر بوساسو در توقیف است، دو تن ماهی کشف شده که به صورت غیرقانونی صید شده بود.

این فرمانده همچنین گفته است که جسد ناخدا در “فریزر قایق” نگه داشته شده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.

مقام‌های ایران هنوز به این خبر نشان واکنشی نداده‌اند.

علاوه بر تهدیدهای مربوط به دزدان دریایی در آب‌‎های سومالی، ماهی‌گیری غیرقانونی در سواحل این کشور هم به معضلی بین‌المللی تبدیل شده است.

بنا بر گزارش‌ها بیشتر قایق‌هایی که برای صید غیرقانونی به آب‌های سومالی می‌روند، از کشورهای ایران، یمن، چین و بعضی از کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا هستند.

سازمان “ماهی‌گیری امن” در گزارشی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که کشتی‌ها و لنج‌های ماهی‌گیری خارجی – از جمله ایران – چند برابر خود سومالیایی‌ها از آب‌های این کشور ماهی می‌گیرند.

گزارش این سازمان که آمار و ارقام ماهی‌گیری در سومالی بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۳ را بررسی کرده، نشان می‌دهد که ماهی‌گیران ایرانی سهمی معادل یک سوم از کل صید غیرقانونی ماهی را در این آب‌ها داشته‌اند.

پیش از این لنج‌های و قایق‌های ماهی‌گیری ایرانی بارها هدف حمله دزدان دریایی در آب‌های سومالی قرار گرفته‌اند و هنوز هم تعدادی از ماهی‌گیران ایرانی گروگان این گروه‌ها هستند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.