صدور کیفرخواست برای ۴۳ نفر در کرمانشاه به دلیل حضور در اعتراضات دی ماه

جمعه, 10ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه روز هشتم فروردین ماه گفت برای ۴۳ شهروند کرمانشاه که در دی ماه در اعتراضات خیابانی شرکت کردند کیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شده است. این دادستان بدون اینکه توضیحی درباره اتهامات آنها بدهد، گفت این ۴۳ نفر تحت‌تاثیر «فضای مجازی» به خیابان‌ها آمده‌اند.

محمد حسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اظهار اینکه «تعداد پرونده‌های قضایی» معترضان دی ماه ۹۶ در این استان «زیاد نبود» گفت کسانی که دستگیر شدند «به حسب شرایط سنی» تحت‌تاثیر فضای مجازی به خیابان آمدند و رفتارشان «هیجانی و احساسی» بوده است. او گفت نارضایتی‌ها به دلیل وضعیت اقتصادی بوده اما رفتار افراد بازداشت شده را «ساختارشکنانه» عنوان کرد. او هیچ توضیحی درباره منظورش از رفتارهای ساختارشکنانه نداده است.

با این حال خامنه‌ای رهبر ایران در تاریخ ۱۹ دی ماه گفته بود باید در این اعتراضات میان جوان و نوجوانی که تحت‌تاثیر هیجان فضای مجازی حرف زده و کاری کرده با کسانی که جزو پادوهای آمریکا و ضدانقلاب هستند فرق گذاشت. علی خامنه‌ای گفته بود: «با کسانی که هیجانی وارد ماجرا شده‌اند چه دانشجو و چه غیردانشجو باید صحبت و روشنگری کرد اما کسی پادوی منافقین است و آدم می‌کشد حسابش جداست.»

همچنین حسن روحانی رییس جمهور ایران روز ۱۸ دی ماه گفته بود «عده‌ای از فضای مجازی خوششان نمی‌آید. یک عده می‌گویند که مردم فقط باید به صدا و سیما نگاه کنند البته معتقدیم که صداوسیما باید صدای ملت را منعکس کند نه صدای جناح خاصی را.» او در جای دیگری از حرف‌هایش گفته بود: «بیش از صد هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر به دلیل مسدود شدن فضای مجازی از دست داده‌اند.»

به غیر از انتشار خبر صدور کیفرخواست برای ۴۳ شهروند کرمانشاهی پیش از این ۲۲ تشکل دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه تهران در تاریخ ۹ اسفند ماه در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم از تشکیل پرونده قضایی برای ۴۱ دانشجوی دانشگاه تهران و تفهیم اتهامات «سنگین» به آنها در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۹۶ خبر داده بودند. این آمار فقط متعلق به دانشجویان دانشگاه تهران است و شامل دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نمی‌شود.

از سوی دیگر اگرچه دادستان کرمانشاه مدعی شده ۴۳ شهروند این استان به دلیل تاثیرپذیری از فضای مجازی به خیابان ریخته‌اند که کمپین حقوق بشر در تاریخ ۲۰ دی ماه گزارشی را مبنی بر اختلال اینترنت و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مهم از سوی مقامات ایران منتشر کرد. طبق این گزارش «شبکه ملی اینترنت ایران مقامات ایران را قادر می‌کند تا ترافیک اینترنت محلی را از ترافیک اینترنت بین المللی جدا سازند، و این به حکومت اجازه می‌دهد تا هر زمان که بخواهد ایرانیان را از اینترنت جهانی جدا کند، ودر عین حال بتواند ارتباط کاربران با سایتهای محلی مورد تایید حکومت و خدمات شبکه ملی اینترنت ایران را حفظ کند. دولت ایران برای اولین بار این توانایی را در روزهای آخر دسامبر ۲۰۱۷، در زمانی که ناآرامی‌های خشونت آمیزی در سراسر کشور بروز کرد نشان داد. مقامات ایران در تاریخ ۲۹ دسامبر دسترسی به اینترنت را از طریق کند کردن سرعت و مسدود کردن ابزارهای دورزدن فیلترینگ مختل کردند و دسترسی به اینترنت را به صورت کامل در تاریخ ۳۰ دسامبر به مدت نیم ساعت قطع کردند، در حالی که ترافیک شبکه ملی اینترنت ایران بدون مانع ادامه داشت، و همچنین اینستاگرام و تلگرام که توسط میلیون‌ها تن از کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفتند را مسدود کردند.»

اعتراضات دی ماه برای چند روز در شهرهای مختلف ایران توسط مردم ناراضی از وضعیت اقتصادی ایران ادامه داشت. اما بیش از ۳۰ تن کشته و دست کم چهار هزار نفر نیز بازداشت شدند. و بسیاری از دانشجویان نیز در خانه‌های خود در حالی که در اعتراضات خیابانی شرکت نکرده بودند بازداشت شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.