گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در مرداد ماه ۹۷

پنجشنبه, 1ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مرداد ماه ۹۷ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌ بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در مرداد ماه ۹۷ با اعتراضات گسترده در سراسر کشور، بیش از ۲۵ مورد اعدام، محکومیت‌های سنگین دراویش، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان, تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در زمینه معوقات مزدی, آلودگی هوا و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

اعدام

اعدام همواره از جمله بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران به شمار می‌آید. بیشتر اعدام‌ها در این ماه مربوط به جرایم خشن و قتل بودند.

بارها شاهد بازتولید خشونت بعد از وقوع مجازات اعدام بوده‌ایم اما رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور در این ماه گفت که تعیین مجازات اعدام در وقوع انواع جرائم مثل کودک آزاری نمی‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم اثر بخشی لازم را ایفا کند.

مردادماه با بیش از ۲۵ مورد اعدام همچنان بازگوکننده نقض حق حیات در ایران بود.

از مهم‌ترین موارد در این زمینه می‌توان به انتقال دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یک زندانی اهل سنت محکوم به اعدام به زندان رجایی شهر کرج، اشاره کرد.

آزادی اندیشه و بیان

نقض آزادی اندیشه و بیان در ایران در مردادماه امسال نیز به صورت گسترده در نقاط مختلف کشور ادامه داشت. از روز سه‌شنبه ۹ مردادماه مردم و بازاریان در اعتراض به مشکلاتی نظیر شرایط بد اقتصادی، بیکاری، گرانی و افزایش نرخ ارز اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی کردند. این اعتراضات تا روز یکشنبه ۱۴ مرداد در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، رشت، کرج، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، مشهد، ساری، تهران، اهواز، کرمانشاه، قهدریجان، اراک، قزوین، قم و کازرون ادامه داشت.

اعتراضات و تجمعات در بیشتر شهرها بخصوص در کرج و اصفهان و شیراز به خشونت کشیده شده و نیروهای امنیتی با تیراندازی هوایی و استفاده از گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن معترضان داشتند و به موجب آن شهروندان زیادی بازداشت شدند.

بنا بر برخی گزارشات بیش از ۵۰ تن از زنان بازداشت شده در اعتراضات به زندان قرچک ورامین منتقل شده و در قرنطینه نگهداری می‌شوند.

اما مهم‌ترین رویداد این اعتراضات کشته شدن یک شهروند در اعتراضات کرج بود که در این باره دادستان کرج تائید کرد که یک جوان ۲۶ ساله در گوهردشت در اعتراضات کشته شده است.

همچنین دادستان قرچک اعلام کرد ۲ نفر در جریان اعتراض‌ها در قرچک بازداشت شده‌اند.

از مهم‌ترین اخبار در ارتباط با نقض حق آزادی بیان و اندیشه می‌توان به محکومیت محمد ثانی ، معلم بوشهری به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، بختیار خوشنام به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی، محمد مهدوی فر فعال مدنی به ۸ ماه حبس، پدرام پذیره نائب رئیس شورای صنفی دانشگاه تهران به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، امیرحسین میراسماعیلی به ۱۰ حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی، روح‌الله (اهورا) هدایتی شهروند اهل شهر شازند به ۱۳ سال حبس تعزیری، مدیر یک کانالی تلگرامی به ۱۰ سال حبس تعزیری، فرخ عبدی فعال تلگرامی به پانزده ماه حبس تعزیری، غلامحسین کرباسچی به یک سال حبس تعزیری، ۱۱ تن از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه در شازند به حبس و شلاق، حکم حبس برای ۸ تن از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه در تنکابن و افزایش حکم سیدطبیب تقی‌زاده اشاره کرد.

در طی این ماه بازداشت‌های متعددی صورت گرفت. بازداشت فرهاد میثمی، ضیا نبوی، حسین احمدی نیاز، نادر فتوره‌چی، محمد داوری، پنج تن در سنندج، کرمانشاه، کامیاران و دالاهو، بازداشت چند تن از وکلای دادگستری به نام‌های قاسم شعله‌سعدی، آرش کیخسروی و مسعود جوادیه به همراه محمد نوری زاد که در این رابطه، (انتقال قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی با لباس زندان، پابند و دست‌بند به دادسرای اوین خبرساز شد)، را شاهد بودیم.

همچنین فرمانده انتظامی شهرستان اهواز از دستگیری ۱۷ نفر از کسانی که او “اختلالگران نظم” نامید، در ورزشگاه غدیر اهواز خبر داد و گفت که تلاش برای دستگیری سایر افراد که باعث اخلال در ورزشگاه شدند، ادامه دارد.

در این ماه نیز شاهد تمدید بازداشت موقت نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، بودیم.

از دیگر اخبار در این باره می‌توان به احضار مصطفی ترک همدانی ، پرستو صالحی، مدیرمسئول‌ تابناک‌ کردستان و وحید بشیری، فعال مدنی اهل تویسرکان به دادسرا، و مجرم شناخته شدن مدیر مسئول بولتن نیوز اشاره کرد.

در این ماه، نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات به‌طور جداگانه با در دست داشتن حکم شعبه ۷ دادسرای اوین به منازل شخصی رضا خندان، محمدرضا (داوود) فرهادپور و ژیلا مکوندی رفته و منازل آنها را بازرسی کرده و تعدادی از وسایل شخصی‌شان را ضبط کردند.

زندان

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

در این ماه شاهد روند معلول‌سازی نرگس محمدی و جلوگیری از اعزام وی به مرکز درمانی بودیم. همچنین یاسر شرفی پور، محمد داوری، یک زندانی در زندان مرکزی سنندج و یک زندانی در زندان زاهدان از دریافت خدمات پزشکی محروم ماندند.

لازم به ذکر است که محرومیت از درمان در زندان ارومیه منجر به مرگ یک زندانی در زندان ارومیه شد.

در این ماه متأسفانه شاهد تعدد خودکشی در بین زندانیان بودیم که از آنها می‌توان به خودکشی بک زندانی در زاهدان پس از عدم توجه مسئولان به وضعیتش، خودکشی یک زندانی در فشافویه ، و خودکشی چندین نفر در زندان مرکزی سنندج اشاره کرد.

اعمال خشونت و ضرب و شتم نیز از بارزترین موارد نقض حقوق زندانیان است. در این ماه شاهد حمله گارد ویژه زندان رجایی شهر کرج به محل نگهداری زندانیان اهل سنت، ضرب و شتم یک زندانی در زندان ارومیه توسط پرسنل زندان، ضرب و شتم علی بدرخانی زندانی سیاسی زندان ارومیه پس از پایان اعتصاب غذا و بدرفتاری با ۳ زندانی در زندان ارومیه، بودیم.

اعتصاب غذا از مواردی است که زندانی به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌اش به آن چنگ می‌زند. در این ماه اعتصاب غذای ایرج محمدی، زندانی تبعیدی در زندان تبریز، اعتصاب غذای فرهاد میثمی، فرهاد آریایی (صحراپیما)، نامق دلدل و علی بدرخانی را شاهد بودیم.

از دیگر مهمترین اخبار در زمینه زندانیان می توان از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق محمد مظفری در زندان اوین، سه هفته بی‌خبری از مولوی ناصر ریگی، عدم اجرای تفکیک جرایم و شرایط سخت کورش پرستاره در زندان بوشهر و بازخواست تعدادی از زندانیان سیاسی رجایی شهر به دلیل پیگیری مطالبات قانونی خود، نام برد.

لازم به ذکر است که تضاد عقاید به تنش در زندان رجایی شهر کرج منجر شد. این سیاست مسئولان زندان رجایی شهر تازگی ندارد و بارها اتفاق افتاده است.

وضعیت بحرانی زندان‌ها در کشور به گونه‌ای است که بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که وضعیت زندان فشافویه که اخیراً به این بحث کم‌آبی یا بی‌آبی مواجه شده، به هیچ وجه قابل قبول نیست. به هر حال این‌ها به هر دلیلی زندانی باشند، انسان هستند و از حق حیات برخوردارند.

گفتنی است قیمت آب در این زندان بالاتر از ۱۰ هزار تومان است.

اقلیت های ملی و مذهبی

اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران از بزرگ‌ترین گروه‌هایی هستند که همواره با نقض حقوق خود مواجه هستند. از مهم‌ترین موارد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی می‌توان به محکومیت‌های سنگین و دشوار دراویش گنابادی اشاره کرد.

در این ماه الهام احمدی به ۵ سال، صدیقه صفابخت به ۵ سال، کسری نوری به ۱۲ سال، خشایار دهقان به ۷ سال، مریم فرسیابی به ۶ ماه، سپیده مرادی به ۵ سال، سینا انتصاری به ۷ سال، صالح مرادی به ۷ سال، محمد شریفی مقدم به ۱۲ سال، مصطفی عبدی به ۲۶ سال، رضا انتصاری به ۷ سال، شکوفه یداللهی به ۵ سال، ۵۹ سال حبس برای ۷ تن، ۴۴ سال حبس برای ۶ تن،۲۱۰ سال حبس برای ۳۹ تن ، ۸۱ سال حبس برای ۱۲ تن و هفت تن از دراویش گنابادی به نیم قرن حبس محکوم شدند.

این دراویش مجموعاٌ به بیش از ۵۴۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

از دیگر اخبار مربوط به دراویش می‌توان به بازداشت مادر یکی از دراویش گنابادی و روزه اعتراضی صدها تن از دراویش گنابادی در واکنش به تداوم حصر دکتر نورعلی تابنده اشاره کرد.

نقض حقوق بهاییان در طول سال‌ها همواره ادامه داشته است. در این ماه نیز یک شهروند بهایی در یزد و چندین نفر در شیراز بازداشت شدند.

همچنین هفت تن از شهروندان بهایی ساکن یزد، یک زوج بهایی در شیراز و ذبیح‌الله رئوفی شهروند سالخورده بهایی به حبس و تبعید محکوم شدند.

در شیراز نیز سه جوان بهایی از کار اخراج شدند و محل کسب یک شهروند بهایی در کاشان پلمب شد.

از دیگر مهم‌ترین اخبار مربوط به بهاییان می‌توان به ممانعت از دفن یک شهروند بهایی در کرمان و اخراج رومینا عسگری، دانشجوی بهایی از دانشگاه اشاره کرد.

لازم به ذکر است مهران اسلامی امیرآبادی شهروند بهایی نیز جهت تحمل حبس راهی زندان شد.

مسیحیان نیز در این ماه با تهدید و بازداشت مواجه بودند. در این ماه رامئیل بت تمرز ” مسیحی آشوری به چهار ماه حبس و امیر سامان دشتی” به چهار ماه حبس و ۱۲ نوکیش مسیحی در بوشهر هر کدام به ۱سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین یوسف ندرخانی از مسیحیان غیرتثلیثی همراه با سه تن از همفکرانش پس از بازداشت برای اجرای حکم که پیش‌تر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای آنان صادر شده بود روانه زندان اوین شدند.

از دیگر مهم‌ترین اخبار اقلیت‌های مذهبی می‌توان از بازداشت یک طلبه اهل سنت در خاش و ۱۰ مربی عرفان حلقه در شیراز نام برد.

همچنین بازداشت اتنیک‌ها نیز در این ماه با شدت بسیاری ادامه داشت. بازداشت شماری از فعالان ترک در پی برگزاری مراسمی در کوه سبلان، بازداشت سه شهروند در اشنویه و ایلام، ۱۶ تن در اشنویه، کامیاران، روانسر، ارومیه و مریوان، بازداشت شماری از شهروندان اهوازی، سه شهروند اهل حمیدیه، یک جوان زرآبادی ، سه شهروند در اشنویه و مریوان، یک شهروند اهوازی و یک شهروند اهل سنندج از مهمترین موارد مرداد ماه بودند.

در این ماه حکم محکومیت سه تن از فعالین ترک (آذربایجانی) به نام‌های بیت‌الله برزگر، سینا قربانی ارشادی و سیامک قارداشی که پیش‌تر توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ مشکین‌شهر به اتهام اخلال در نظم عمومی هر یک به پرداخت ۲۱ میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند، توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر اردبیل عینا تایید شد.

لازم به ذکر است برخورد امنیتی با یک تجمع مسالمت‌آمیز در تربت حیدریه نیز خبرساز شد.

حقوق کودک

از مهم‌ترین اخبار نقض حقوق کودکان در این ماه می‌توان به دو مورد کودک آزاری در مرند و شادگان و آزار یک پسربچه خردسال، یک نوجوان ۱۳ ساله، کودک ۸ ساله، پسر ۷ ساله‌ که همگی در تهران رخ داده است، اشاره کرد.

طبق آمار رسمی در کشور چند سالی است که آمار خودکشی در بین کودکان افزایش یافته و تا پایان سال ۹۶، ۲۱۲ نفر زیر ۱۷ سال اقدام به خودکشی کردند.

در این ماه نیز پسر ۱۲ ساله‌ای به علت “فقر” در آبادان خودکشی کرد که در این باره مادر وی بازداشت شد. همچنین در این ماه یک دختر ۹ ساله، یک دختر نوجوان و یک دختر ۱۷ ساله خودکشی کردند.

از دیگر اخبار در این زمینه میتوان به قتل دختر ۲ ساله توسط مادرش و قتل پسر ۵ ساله توسط نامادری‌اش که به بازداشت نامادری کودک انجامید، اشاره کرد.

طبق آمارها در ۴ ماهه نخست سال جاری ۹۷۰ مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۸ سال ثبت شده است. این رویداد دلایل متعددی دارد که بیکاری و فقر یکی از مهمترین موارد آن است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص ازدواج دختران در سنین پایین به بررسی وضعیت موجود و ابعاد مسئله ازدواج دختران در سنین پایین پرداخته که نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن ازدواج‌های ثبت نشده در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ از ۴.۹ تا ۵.۶ درصد (حدود ۴۰ هزار) از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله بوده است.

زنان

از موارد نقض حقوق زنان در این ماه می‌توان به قتل زنی در کرج به دلایل “ناموسی” و بریدن سر یک زن به دست همسرش در نهاوند اشاره کرد. همچنین یک مورد اسیدپاشی به همسر سابق و خودسوزی دختر ۲۰ ساله در بوکان را در این ماه شاهد بودیم.

در دزفول در دو مورد شش و پنچ دختر به علت کشف حجاب بازداشت شدند. طبق آمارهای رسمی۷۰ درصد زنان جامعه در زمره بدحجاب‌ها قرار دارند.

بازداشت یک روحانی اهل سنت، توسط مأموران سپاه در جریان حمایت از پرونده دختران ایرانشهر از دیگر اخبار مربوط به نقض حقوق زنان بود. در پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر همه متهمان دستگیر شدند.

لازم به ذکر است که در این ماه، کمیسیون امنیت ملی با طرح تسهیل خروج بانوان نخبه موافقت کرد.

کارگران و اصناف

این ماه نیز با درخواست برای پرداخت معوقات کارگران در نقاط مختلف کشور با تنش‌های بسیاری همراه بود. کارگران معترض در چندین شرکت و کارخانه با برپایی تجمع و اعتصاب خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت حقوق عقب افتاده خود شدند.

از مهمترین اعتراضات و اعتصابات در این ماه می‌توان به تجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز و کارگران نیشکر هفت‌تپه و اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن اشاره کرد.

مردادماه با محکومیت محمد حبیبی فعال صنفی معلمان، به ده سال و شش ماه حبس و شلاق همراه بود. کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری نیز با نگارش نامه‌ای به مقامات جمهوری اسلامی به حکم قضایی صادره علیه “محمد حبیبی”، فعال صنفی معلمان اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط این معلم زندانی شده است.

همچنین در این ماه پنج تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد به صورت کوتاه مدت و بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری، توسط نیروهای پلیس و امنیت، بازداشت شدند.

از دیگر مهم‌ترین اخبار می‌توان به پلمب ۳۸ واحد صنفی فروش لباس در اصفهان اشاره کرد.

بهداشت و محیط زیست

بحران محیط زیست در مناطق مختلف کشور در این ماه نیز ادامه داشت. در مهم‌ترین رویداد این ماه می‌توان به توفان و آلودگی هوای استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. وزش باد با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به حدود ۱۲ برابر حد مجاز رساند.

طبق چندین گزارش در این ماه در موارد جداگانه ۱۱۴، ۲۴۰، ۲۴۶، ۴۴۵ و ۹۵ نفر به دلیل آلودگی هوا در استان سیستان و بلوچستان راهی بیمارستان شده‌اند.

همچنین آلودگی هوا در استان خوزستان نیز بحران‌ساز بود. آتش‌سوزی هورالعظیم در دو مورد ۲۵۰ و ۱۵۰ نفر را راهی بیمارستان کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز گفت به دلیل سرریز فاضلاب در آب شرب رفیع استان خوزستان ۶۵ نفر مسموم شدند. همچنین گزارشی از آلودگی هوا در شهر اهواز را هم در اخبار شاهد بودیم.

از دیگر اخبار محیط زیستی در مرداد ماه می‌توان به خبر کشته شدن یک محیط‌بان در استان کرمان اشاره کرد. همچنین شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد منجر به پلمب آن شد.

در این ماه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران از خشک شدن چشمه‌های باداب‌سورت که دومین اثر طبیعی ملی کشور است، به دلیل خشکسالی و سوء مدیریت خبر داد.

همچنین درحالی‌که هنوز مراجع قانونی کشور و به‌خصوص شهر بندرعباس برای بازیافت و دفن زباله‌ها و مرحم گذاشتن بر زخم‌های زمین با استانداردهای جهانی فاصله‌ای شگرف دارند، سودجویانی برای منافع شخصی خود بخش عظیمی از زباله‌ها را خارج از روند قانونی به محل دیگری بدون رعایت فاصله استاندارد از زیستگاه‌های انسانی برده و با روش‌های غیربهداشتی تفکیک و دفن می‌کنند. تلخ است اما آمارها حاکی از آن است که روزانه بیش از سه و نیم میلیون تن زباله در جهان، بیش از ۵۰ هزار تن در ایران، و ۴۲۰ تن در بندرعباس تولید می‌شود و تلخ‌تر آنکه در ایران تنها ۲۰ درصد این زباله‌ها بازیافت و تنها دو درصد آن‌ها طبق اصول بهداشتی دفن می‌شوند.

لازم به ذکر است که در این ماه یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست با شکایت مجدد دکتر عابدی نماینده اصفهان به شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری ۲ اصفهان احضار شد.

حقوق فرهنگی

نیروهای امنیتی در این ماه با بستن درهای ورودی امامزاده طاهر کرج از برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو ممانعت کردند و شماری از شهروندان در این مراسم بازداشت شدند. لازم به ذکر است که اعمال این محدودیت‌ها و جلوگیری از حضور علاقه‌مندان به این شاعر بر سر مزار او در سالهای اخیر مسبوق به سابقه است.

از دیگر اخبار نقض حقوق فرهنگی می‌توان به محکومیت محمدرضا فخرایی‌راد ، نویسنده اهل بیرجند به ۳ سال حبس و احضار رضا خندان مهابادی و کیوان باژن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران به دادسرای اوین، اشاره کرد.

گفتنی است یک ماه از اقدام مالک خانه فروغ فرخزاد، شاعر معروف ایرانی در خیابان ولیعصر تهران که یکی از خانه‌های مهم از نظر تاریخ ادبیات معاصر و جزو میراث ادبی ایران است، برای تخریب می‌گذرد و با وجود وعده‌هایی که برای ثبت این خانه در فهرست آثار ملی داده شده بود، این امر همچنان محقق نشده و گفته می‌شود پرونده ثبت ناقص است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

در این ماه کشته و زخمی شدن سه شهروند توسط نیروی انتظامی در کرمانشاه، کشته شدن یک شهروند بلوچ، زخمی شدن یک شهروند قصر قندی، زخمی شدن دو شهروند ایرافشانی و کشته شدن یک شهروند در مهرستان از مواردی هستند که از تیراندازی بی‌ضابطه مأموران منشا می‌گیرند.

همچنین یک کولبر در مرز سلماس، دو کولبر در سردشت، یک کولبر در مرز پیرانشهر، یک کولبر دیگر در سردشت و سه کولبر در سلماس و پیرانشهر توسط نیروهای مرزبانی کشته و زخمی شدند. در این ماه نیز یک کولبر اهل روستای شمشیر شهرستان پاوه بر اثر انفجار مین مصدوم شد.

از دیگر مهم‌ترین اخبار در این زمینه اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق محمد مظفری در زندان اوین، بازداشت ۴۰ دختر و پسر در یک مهمانی در بیرجند و اسید‌پاشی پیرمرد همسایه به ۴ عضو یک خانواده در آمل اشاره کرد.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مردادماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

از مهترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت می‌توان از اعتراضات گسترده در سراسر کشور در اعتراض به بیکاری و گرانی و کشته شدن یک شهروند در این اعتراضات، محکومیت‌های سنگین دراویش گنابادی، بازداشت فعالین مدنی چون نادر فتوره‌چی و چند تن از وکلا اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً با کم‌توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند، روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیرتعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهترین خبرها که در این ماه شایسته توجه بیشتر در رسانه و در بین مردم بودند می‌توان به انتقال دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام به زندان رجایی شهر، بازداشت گسترده اتنیک‌ها در نقاط مختلف کشور، شرایط بحرانی زندان‌ها به‌خصوص زندان فشافویه و قرچک و زاهدان و آلودگی هوا استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.