روزنامه لوموند: ایران طوفان و سقوط نزدیک می شود

جمعه, 30ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

رادیو اسرائیل، روزنامه فرانسوی لوموند روز ۲۳ شهریور طی مطلبی با عنوان ایران- طوفان نزدیک می‌شود می‌نویسد: در حالی که مدت کوتاهی پیش از این به نظر می رسید همه چیز بر وفق مراد جمهوری اسلامی پیش می‌رود اکنون میبینیم که این رژیم هم در داخل کشورهم در خارج کشور در موضع تدافعی قرار گرفته و به هر سو که می چرخد با مانع مواجه می شود به طوری که آشکارا نگران آینده خود در کوتاه مدت است.

لوموند پس از مرور تحولات منطقه و خروج آمریکا از برجام می افزاید سرمایه گذاران بزرگ اروپایی به ایران بازگشتند اما رئیس جمهور جدید آمریکا دونالد ترامپ وعده های انتخاباتی خود را مو به مو اجرا کرد و توافق نامه اتمی وین را به رودخانه پوتومک در واشنگتن انداخت.

او از شعار محوری حزب جمهوریخواه آمریکا تبعیت کرد که طبق آن جمهوری اسلامی عامل اصلی در تمام مسائل و مشکلات خاورمیانه است.

این رژیم حزب الله را تا دندان مسلح کرده است و از جمله انبارهای انباشته از موشک‌های تهدید کننده برای اسرائیل در اختیار آنها قرار داده است.

عراق را بی ثبات کرده و یک زرادخانه موشکی بزرگ نیز برای خود ایجاد کرده است.

لوموند در ادامه به تحولات قیام مردم ایران و اعتراضات اجتماعی و تشدید تحریم‌ها علیه رژیم میپردازد و مینویسد ترامپ تحریم ها علیه رژیم ایران را مجددا برقرار کرد و قرار است در ماه نوامبر تحریم‌های دیگری را نیز اعلام کند.

تحریم‌ها فروش نفت جمهوری اسلامی را دشوار خواهد کرد.

شرکت‌های اروپایی که به آنها اخطار شد باید بین بازار ایران و بازار ایالات متحده یکی را انتخاب کنند در حال ترک ایران هستند و وضعیت اقتصادی این کشور مستمرا رو به وخامت می‌رود.

از ماه آوریل ریال نیمی از ارزش خود را از دست داده و کار اعتراضات اقتصادی و سیاسی بالا گرفته است.

تظاهرات خیابانی شمار زیادی از شهرهای کشور را به لرزه در می آورد سر سختان رژیم بر محور علی خامنه ای و سپاه پاسداران که خود به یک قدرت اقتصادی و نظامی بزرگ تبدیل شده است حسن روحانی را به حاشیه راندند.

روزنامه لوموند درباره وضعیت رژیم در عراق و روسیه و سوریه می‌نویسد وضعیت درعراق به عنوان یک تحت الحمایه خوب نیست پروسه طولانی و پر فراز و نشیب تشکیل دولت جدید در بغداد مخالفت های فزاینده با مداخله رژیم ایران در امور داخلی عراق را خنثی میکند.

در بین شیعیان عراقی جایگاهی ندارند و کنسولگری جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

روابط رژیم ایران با شرکای روسی خود نیز مرحله دشواری را می‌گذراند چراکه اسرائیلی‌ها در برابر تهدیدهای رژیم ایران یک پشتیبان محکم به نام روسیه پیدا کردند و روسها رژیم ایران را قانع کردند که از فاصله ۸۵ کیلومتری مرز با اسرائیل فراتر نرود.

لوموند در بخش پایانی مقاله ایران- طوفان نزدیک می‌شود درباره چشم انداز مذاکره آمریکا و رژیم نوشته است: واشنگتن شرایط خود را برای مذاکره به رژیم تهران اعلام کرده و می‌گوید می‌توان درباره توافق وین دوباره به مذاکره پرداخت و لغو تحریم‌ها را مد نظر قرار داد مشروط بر آنکه توافقنامه‌ای جدید زرادخانه موشکی جمهوری اسلامی و سیاست منطقه‌ای آن را نیز دربرگیرد.

ایالات متحده می‌خواهد به این ترتیب دالان شیعه را برچیند.

از نظر برخی ناظران این به مثابه درخواست خودکشی از جمهوری اسلامی است و طبعا چنین مذاکره را رد خواهد کرد.

از نظر بخشی دیگر مانند دنیس راس دیپلمات پیشین آمریکایی رژیم ایران در لحظه مناسب یعنی لجظه ای که روحیه بازاری و معامله‌گر آن بر اراده سلطه بر منطقه بچربد ممکن است راه سازش را برگزیند اما هیچ تضمینی برای این چشم انداز وجود ندارد.

دونالد ترامپ وعده های انتخاباتی خود را مو به مو اجرا کرداو از شعار محوری حزب جمهوریخواه آمریکا تبعیت کرد که طبق آن جمهوری اسلامی عامل اصلی در تمام مسائل و مشکلات خاورمیانه است

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.