تنها دبیرستان اسرائیل که در آن فارسی آموزش داده می‌شود نوجوانان را برای کار اطلاعاتی نظامی آماده می‌کند

چهارشنبه, 23ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


مایکل لیپین

بخش فارسی صدای آمریکا نخستین رسانه فارسی زبانی است که توانسته است به تنها مدرسه اسرائیل در نزدیکی تل‌آویو که در آن به نوجوانان اسرائیلی خواندن، نگارش، و گویش به زبان فارسی آموزش داده می‌شود،‌ دسترسی پیدا کند. حدود بیست و چند تن از دانش‌آموختگان این مدرسه برای ایفای نقش‌های مهم اطلاعاتی در ارتش اسرائیل، واجد شرایط شناخته شده‌اند.

اسرائیل می‌خواهد با اجرای پروژهٔ یک ژنرال بازنشستهٔ اسرائیلی، که رسالت تازه‌ای را در کلاس درس پیدا کرده است، تعداد کارشناسان فارسی زبان خود را که سیاست‌های دشمن قدیمی‌اش، یعنی ایران، را درک می‌کنند، افزایش دهد.

سرتیپ (بازنشسته) پینی اشمیلوویچ از سال ۲۰۱۴ تاکنون مدیریت برنامه ایران در دبیرستان بن‌گوریون در شهر مرکزی شهر پتاح تیکوا را برعهده داشته است. این دبیرستان که به نام دیوید بن‌گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل، نام‌گذاری شده، تنها دبیرستان دولتی اسرائیل است که یک دوره تخصصی را برای شناخت مردم ایران و گردانندگان اسلام‌گرای آن کشور که خواستار از میان بردن کشور یهود هستند، برگزار می‌کند.

در حدود پنجاه دانش‌آموز در این مدرسه به صورت داوطلبانه در این برنامه مورد تایید دولت موسوم به برنامه «ایران، امنیت، و اطلاعات» شرکت کرده‌اند. همه نهصد دانش‌آموز این مدرسه به رایگان و بدون پرداخت شهریه در آنجا تحصیل می‌کنند.

دانش‌آموزان هفته‌ای پنج ساعت خواندن، نگارش، و گویش به زبان فارسی را فرا می‌گیرند. آنها در هر دو هفته پانزده واژه را از بر می‌کنند تا به این ترتیب در پایان این دوره دو ساله بتوانند مکالمات ابتدایی را به زبان فارسی انجام دهند.

در این برنامه هفته‌ای سه ساعت نیز به آموزش نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله درباره پشتیبانی ایران از گروه‌های ستیزه‌جوی دشمن اسرائیل و ریشه‌های مداخله ایران، کشوری با اکثریت شیعه، در مناقشه‌های منطقه‌ای با همسایگان عرب سنی خود، اختصاص دارد.

زبان عربی معمولا تنها زبان انتخابی است که در سطح دبیرستان در اسرائیل ارائه می‌شود. در این دبیرستان شهر پتاح تیکوا نیز در حدود پنجاه دانش‌آموز برای یادگیری زبان عربی نام‌نویسی کرده‌اند. فراگیری زبان انگلیسی برای همه دانش‌آموزان اجباری است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.