ممانعت از حضور مردم بر سر مزار محمد مصدق

پنجشنبه, 16ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

استان‌وایر- در سالگرد درگذشت محمد مصدق، نخست‌وزیر پیشین ایران، نیروهای امنیتی مانع از اجرای مراسم بزرگداشت وی شدند.

روز سه‌شنبه (۱۴ اسفند) گروهی از دوستداران محمد مصدق که قصد داشتند بر سر مزار وی در «احمد‌آباد» حاضر شوند با ممانعت نیرو‌های امنیتی مواجه شدند.

این محدودیت در شرایطی اعمال شد که جبهه ملی ایران هیچ فراخوان عمومی برای برگزاری مراسم ۱۴ اسفند منتشر نکرده بود.

آن‌طور که گزارش شده «نیروهای انتظامی و لباس شخصی از توقف مسافران دو اتوبوس در بیابان‌های احمدآباد هم جلوگیری کرده و دفترچه مدارک دو راننده را هم توقیف» کردند.

براساس این گزارش پس از خروج دو اتوبوس از محدوده «احمدآباد»٬ مدارک رانندگان پس داده شد.

حسین موسویان٬ رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران هم در پی این مساله در پارکی در شهر «آبیک» برای حاضران سخنرانی کوتاهی در ارتباط با محمد مصدق ایراد کرد.

موسویان در این سخنرانی مصدق را شخصیتی معرفی کرد که علاوه بر ملی کردن نفت ایران «غرور و شخصیتِ ملت ایران رو زنده کرد.»

وی گفت که «مصدق شیلات رو هم از دست روس ها درآورد و ماهی‌گیری در دریای مازندران رو برای ملت ایران به ارمغان آورد.»

به گفته وی مصدق «آزادی‌هایِ سیاسی را برای ملت ایران به ارمغان آورد، آزادی احزاب، آزادی اجتماعات، آزادی انتخابات، آزادی روزنامه‌ها و مطبوعات.»

موسویان اضافه کرد که «در تمامِ سال‌هایِ بعد از کودتا، دولتِ استبدادی و دیکتاتوریِ سابق از نام مصدق هراس داشت و نام او در جایی نباید ذکر می‌شد.»

وی افزود که «امروز هم حکومتی که اقتدارگراست و به آزادی‌ها اعتقاد نداره و پا جایِ پایِ رژیم دیکتاتوری قبلی گذاشته، همین گونه رفتار می‌کنه و اجازه نمی‌دهد که ارادتمندانِ دکتر مصدق در روزِ، سالروزِ درگذشتش یک گلی رویِ مزارِ او بگذارند.»

محمد مصدق، سی و پنجمین نخست‌وزیر ایران بود که ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در تبعید درگذشت. مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که مانع برگزاری مراسم بزرگداشت برای وی از سوی دوستدارانش می‌شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.