باز شدن مرز خسروی در سایه ناآرامی‌های عراق

سه شنبه, 16ام مهر, 1398
اندازه قلم متن
نخست وزیر عراق دستور داده تا یگان‌های ارتش از شهرک صدر بیرون رفته و با یگان‌های پلیس جایگزین شوند.حق نشر عکسGETTY IMAGES
نخست وزیر عراق دستور داده تا یگان‌های ارتش از شهرک صدر بیرون رفته و با یگان‌های پلیس جایگزین شوند.

همزمان با طولانی شدن ناآرامی‌ها‌ در بغداد و افزایش شمار کشته و مجروحان تظاهرات ضد دولتی در پایتخت و چند شهر دیگر عراق، استاندار کرمانشاه خبر داده که زائرانی که از مرز خسروی برای شرکت در مراسم اربعین عبور می‌کنند، از شهر بغداد عازم کربلا خواهند شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا به نقل از هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نوشت: “مرز خسروی از ساعت ۷ صبح تا ۱۶:۳۰ عصر باز است و امکان عبور شبانه وجود ندارد.”

آقای بازوبند دلیل تاخیر در اعلام زمان از سرگیری تردد را اطمینان یافتن از “امنیت کامل مسیر” عنوان کرده است. مرز خسروی ۵ روز پیش بسته شد. مقامات ایران از جمله احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین بازگشایی مرز خسروی را وابسته به “عادی شدن” وضعیت در عراق عنوان کرده بود.

خبر باز شدن مرز خسروی همزمان است با توییتی که در حساب کاربری آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران درباره اعتراض‌های عراق منتشر شده است. آقای خامنه‌ای به نزدیکی دو ملت ایران و عراق و “تفرقه‌افکنی دشمنان” اشاره کرده است.

همزمان با این تحولات باردیگر نقش و فعالیت گروه موسوم به حشد‌ شعبی در عراق مطرح شده است.

در همین خصوص بر اساس گزارش‌ها، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات حشد شعبی گزارش کرده است که این نیرو نقش خود در “برخورد با معترضان” تکذیب کرده است.

همین خبرگزاری به نقل از فرمانده این گروه نوشته است که این نیروها “نیروهای مردمی هستند که فقط و هنگامی که دستور به آنها داده شود برای مقابله با هرگونه توطئه‌ای وارد عمل می‌شوند. و تاکنون هیچ دستوری در این خصوص صادر نشده است.”

حشد شعبی که در زبان عربی به معنی “بسیج مردمی” است، گروهی از شبه نظامیان شیعه عراقی است که با همکاری سپاه پاسداران در مقابل با گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش جنگیدند. این گروه از حمایت ایران برخوردار است.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به تازگی در نشست کمیته هماهنگی و پشتیبانی قرارگاه اربعین نیروهای مسلح درباره تامین امنیت زائران ایرانی به “همکاری” با حشدالشعبی اشاره کرده است.

مسیرهای زائران

به گزارش شبکه عربی زبان العالم وابسته به صدا و سیما، سرلشکر محمد باقری گفته “امسال هم سپاه پاسداران با همکاری و هماهنگی با حشدالشعبی و برادران عراقی با تمامی توان در این رابطه وارد عمل شده است.”

مقامات عراقی ماه گذشته هم به نقش حشد شعبی در “تامین امنیت” زائران در کربلا اشاره کرده بودند. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران ۳۰ شهریور از السومریه‌نیوز نقل کرده بود که حشد شعبی در استان دیاله تعدادی کاتیوشا و خمپاره‌ و راکت را کشف کرده و این سلاح‌ها برای “هدف قرار دادن مسیرهای اصلی حرکت زائران اربعین” امام سوم شیعیان آماده شده بودند.

سخنگوی وزارت کشور عراق: تک‌تیراندازها سرها را هدف گرفته‌اند

ارتش عراق به اعزام “بیش از حد نظامیان” برای کنترل اعتراض‌ها اشاره کرده است. در بیانیه‌ای که ارتش منتشر کرد آمده که نخست وزیر دستور داده تا “همه یگان‌های نظامی از شهرک صدر بیرون رفته و با یگان‌های پلیس جایگزین شوند.” به گزارش رویترز دست‌کم ۱۵ تن یکشنبه شب در شهرک صدر کشته شده‌اند.

عده‌ای از شهروندان عراق از سه‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به بیکاری و کمبود خدمات دولتی در پایتخت به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات به سرعت در شماری دیگر از شهرهای جنوب عراق هم دیده شد.

با سپری شدن کمتر از یک هفته از آغاز این اعتراض‌های خیابانی شمار کشته شدگان از ۱۰۰ تن فراتر رفته است. سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق یکشنبه شب با برپایی نشستی به خبرنگاران گفت که “هیچ‌یک از نیروهای دولتی به سوی تظاهرکنندگان شلیک مستقیم نکرده‌اند.”

در جریان موج اعتراضات در عراق بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز تا کنون ۱۱۰ نفر کشته شده‌اند. پس از پایان جنگ داخلی با نیروهای داعش این اعتراضات خونین‌ترین درگیری‌های دو سال اخیر است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق گفته است که به نیروهای ارتش عراق اعتماد دارد و از دولت عراق در روند برقرار کردن دوباره امنیت پشتیبانی می‌کند.

نخست‌وزیر عراق در بیانیه رسمی دولت این کشور اعلام کرده است که “زندگی به روال معمول بازگشته است.”

این در حالی است که گزارش‌ شاهدان عینی خبر از شلیک تک‌تیراندازان می‌دهد. مشخص نیست که این تک‌تیراندازها وابسته به کدام نیروی مسلح یا شبه نظامی هستند.

سخنگوی وزارت کشور گفته “بیش‌تر کشته شدگان روز جمعه از ناحیه سر و قلب هدف گرفته شده بودند.”

نخست وزیر هم در جلسه‌ای با هیات دولت شنیده شدن “شلیک گلوله از سوی تک تیراندازان” را تایید کرده و سخنگوی وزارت کشور از وجود “دست بدخواهان” در این رابطه سخن گفته است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم در نشست خبری امروز (دوشنبه هفتم اکتبر) گفت: “دولت عراق اطمینان داده که دخالتی [در حوادث] نداشته در این امر و حضور بدخواهان در این میان بوده است.”

تظاهرات خونین در بغداد، بزرگ‌ترین چالشی است که دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در طول عمر یکساله‌‌اش با آن رو به رو شده است؛ تظاهراتی که بنا بر اعلام مقامات امنیتی علاوه بر شمار جان باختگان بیش از ۶ هزار مجروح برجاگذاشته است. در میان مصدومان حدود هزار و ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی هم دیده می‌شوند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه از معترضان و نیروهای امنیتی خواسته تا به خشونت‌ پایان دهند.

عمده معترضان در این تظاهرات، جوانان هستند و با به طول انجامیدن آن، مطالبات به سرعت از خواسته‌های عمومی و رفاهی به خواست برکناری دولت تغییر یافته است.

ایران برای مراسم اربعین ۹ هزار دستگاه اتوبوس را به سفر زائران به کربلا اختصاص داده است.حق نشر عکسTASNIM
ایران برای مراسم اربعین ۹ هزار دستگاه اتوبوس را به سفر زائران به کربلا اختصاص داده است.

کابوتاژ؛ ممنوع

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین توصیه کرده که ” کسانی که قادر هستند، با خودروی شخصی به مرزها بروند.”

آقای محمدی‌فر همچنین از ممنوعیت کابوتاژ خبر داده و گفته “کابوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهر به عراق ممنوع شد زیرا هم پارکینگ، جایگاه سوخت، جاده و امکانات زیرساختی در عراق کم است و سوخت هم در عراق گران است.”

به گفته این مقام مسوول “کابوتاژ به حمل و نقل زائران کمک می‌کرد، اما دولت عراق با آن مخالفت کرد.”

حمل و نقل از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر در یک کشور، به واسطه اپراتور حمل و نقل خارجی “کابوتاژ” نام دارد.

ایران برای مراسم اربعین ۹ هزار دستگاه اتوبوس را به سفر زائران به کربلا اختصاص داده و احتمال داده شده به دلیل لغو روادید شمار زائران نسبت به سال‌ گذشته افزایش یابد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.