اعتراف جمهوری اسلامی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ سپاه شلیک کرد

شنبه, 21ام دی, 1398
اندازه قلم متن

از ابتدای سقوط هواپیمای اوکراینی،‌ کارشناسان به آن مشکوک شدند.

از ابتدای سقوط هواپیمای اوکراینی،‌ کارشناسان به آن مشکوک شدند.

جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعتراف کرد که سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین که به کشتن ۱۷۶ نفر منجر شد،‌ به خاطر «خطای انسانی» بود و با شلیک «غیرعمد» موشک توسط سپاه صورت گرفته است.

در حالی روز شنبه ۲۱ دی‌ماه ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای از نقش سپاه در سرنگونی این هواپیما گفته که از دو روز پیش ایالات متحده اعلام کرده بود این هواپیمای مسافربری توسط ایران سرنگون شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه با «تراژدی» خواندن حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، گفت: «من هم شک و تردیدهایی دارم. اتفاق بسیار دردناکی است. درباره این سقوط ابراز تردید‌ شده است. شاید در آنجا کسی اشتباهی کرده است.»

پس از این اظهارنظر رئیس جمهوری آمریکا منابع اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند شواهدی وجود دارد که این هواپیما توسط ایران سرنگون شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای که صادر کرد،‌ مدعی شد چون هواپیمای اوکراینی در هنگام «چرخش»‌ به یک «مرکز حساس نظامی» سپاه نزدیک شده بود، «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد» هدف قرار گرفت. این نهاد در بیانیه خود اعلام کرد مسئولان سپاه به مردم توضیح خواهند داد.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی به مقصد کی‌یف در حوالی شهر جدید پرند استان تهران با ۱۷۶ سرنشین سقوط کرد. این اتفاق تنها ساعاتی بعد از حمله موشکی ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق بود که به گفته مقامات سپاه،‌ انتقام از قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا بود. همان زمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، اوکراین با وجود انکارهای ایران، حمله موشکی یا تروریسم را از جمله تئوری های ممکن برای وقوع این سانحه دانست.

جمعه ۱۳ دی‌ماه آمریکا با فرمان پرزیدنت ترامپ، قاسم سلیمانی و معاون حشد الشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد کشت. پرزیدنت ترامپ می گوید دستور حمله موشکی به فرمانده پیشین نیروی قدس را او صادر کرد؛ زیرا سلیمانی سازمان دهنده حملات به آمریکایی ها و عراقی ها بود و قصد انجام اقدامات تروریستی بیشتری را داشت.

وزارت خارجه ایالات متحده روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه در یک توئیت نوشت: «سلیمانی قهرمان نبود. او قاتل ایرانی ها، آمریکاییان، و هزاران تن دیگر بود.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.