دادستانی آمریکا شرکت هواوی چین را به کمک در سرکوب اعتراضات ایران متهم کرد

جمعه, 25ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

دادستانی

ماموران ضد شورش در سال ۸۸ – دادستانی آمریکا شرکت هواوی را به کمک به ایران در شناسایی و سرکوب معترضان ۸۸ متهم کرده است

دادستانی آمریکا اتهامات جدیدی را علیه شرکت چینی هواوی، سازنده تجهیزات ارتباطاتی مطرح کرده است.

در دادخواست دادستانی فدرال به دادگاهی در بروکلین، نیویورک، شرکت هواوی به سرقت اسرار دولتی، نقض قوانین مقابله با جرایم سازمان یافته و همچنین نقض تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه کره شمالی و ایران متهم شده است. تسلیم این دادخواست ادامه اقدامات قضایی آمریکا علیه این شرکت چینی است و شامل اتهامات جدیدی است.

در بخشی از دادخواست دادستانی آمده است که “شرکت هواوی با نصب تجهیزات شنود و جاسوسی به دولت ایران کمک کرد و از جمله با تجهیزات پیگیری، شناسایی و ردیابی کاربران امکان آن را به دولت ایران داد تا تظاهرکنندگان مخالف را در سال ۲۰۰۹ در تهران شناسایی و بازداشت کند.”

هواوی همچنین متهم است که با تشکیل یک شرکت صوری در ایران، به دولت ایران امکان داد تا با هدف نقض تحریم‌های ایالات متحده، اجناس و تجهیزات و خدماتی را از آمریکا خریداری کند.

این شرکت دست کم یک نفر را در ایران استخدام کرد که نقض قوانین تحریم ایالات متحده محسوب می‌شد.

هواوی
حق نشر عکسGETTY IMAGES
دولت آمریکا معتقد است که هواوی در خدمت سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی چین است

تظاهرات خرداد ۱۳۸۸ در ایران در اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و به طور پراکنده برای چند ماه ادامه داشت. با تایید نتیجه انتخابات توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای و هشدار او برای توقف اعتراضات، برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی با معترضان آغاز شد و در جریان آن، تعدادی در حمله ماموران کشته و شماری بازداشت شدند.

مرگ بازداشت‌شدگان در زندان به یکی از موضوعات به یادماندنی این حوادث تبدیل شده است. شمار زیادی از معترضان و منتقدان بازداشت و برای تعدادی از آنان محاکمه دستجمعی تلویزیونی برگزار شد. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد این انتخابات، نیز دستگیر شدند و هنوز در حبس خانگی هستند.

محاکمه
حق نشر عکسISNA
شماری از مخالفان دولت وقت در ایران نیز به طور دستجمعی و در برابر دوربین تلویزیون محاکمه شدند

در دادخواست دادستانی آمریکا شرکت هواوی به اجرای یک رشته طرح‌های زیربنایی در کره شمالی هم متهم شده که ناقض تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های یکجانبه آمریکا بوده است. دادستانی آمریکا این شرکت را متهم کرده است که به شکل‌های مختلف، از جمله خودداری از استفاده از آرم شرکت در ارسال تجهیزات به کره شمالی، عمدا در صدد مخفی کردن اقدامات خود برآمد.

سرقت اطلاعات تجاری و فنی از جمله در مورد اختراعات ثبت شده در زمینه تجهیزات و فناوری ارتباطات از دیگر اتهامات هواوی است. به گفته دادستانی آمریکا، هواوی از افراد مختلف از جمله پژوهشگران دانشگاهی جهت دسترسی به این گونه اقلام و اطلاعات استفاده می‌کرد تا با مهندسی معکوس، فناوری مورد استفاده از آنها را کشف کند و به کار بندد.

ایالات متحده گفته است که شرکت هواوی در خدمت اهداف اطلاعاتی دولت چین است و از موقعیت تجاری خود در کشورهای مختلف برای جاسوسی به نفع نهادهای اطلاعاتی جمهوری خلق چین سوء استفاده می‌کند. شرکت چینی ارتباط با نهادهای اطلاعاتی چین را تکذیب کرده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.