نشانه‌های حمایت ایران از حوثی‌ها روی میز شورای امنیت

یکشنبه, 14ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

تصویری از صفحه اول گزارش گروه کارشناسان سازمان ملل در امور یمن به شورای امنیت

«گروه کارشناسان سازمان ملل متحد درباره یمن» گزارشی ۲۰۷ صفحه‌ای به رییس دوره‌ای شورای امنیت درباره حوثی‌ها، تسلیحات و منابع مالی‌شان و رویکرد کشورها به آن‌ها منتشر کرده است. نام ایران در این گزارش ۵۴ بار تکرار شده است.

این گروه پس از حملات ویرانگر هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو) در اسفند سال ۱۳۹۸ با قطعنامه شورای امنیت تشکیل شد. کارشناسان این گروه از آن زمان به کشورهای یمن، ایران، عربستان سعودی، امارات‌متحده عربی، عمان، قطر، جیبوتی، اسرائیل، اردن، مصر، فرانسه بریتانیا و آمریکا سفر کرده‌اند و این گزارش را آماده کرده‌اند.

در این گزارش گفته شده است که حملات به تاسیسات نفتی عربستان از شمال غرب و شمال شرق این تاسیسات انجام شده که فاصله‌ای ۱۲۰۰ کیلومتری با مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن دارد. کارشناسان سازمان ملل با مقایسه تجهیزات رادارگریز استفاده شده در آن حملات با تجهیزاتی که در اختیار حوثی‌هاست، نتیجه گرفته‌اند که حوثی‌ها نمی‌توانند قادر به اجرای این حملات باشند.

پیش‌ازاین، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر هدایت حمله هوایی به تاسیسات عربستان از منتهی علیه جنوب غربی ایران و عبور تسلیحات استفاده‌شده از آسمان عراق وجود داشت اما جمهوری اسلامی ایران این موضوع را رد کرده بود.

اینک گزارش گروه کارشناسان سازمان ملل متحد درباره یمن که به شورای امنیت ارایه شده، می‌گوید آثار باقی‌مانده از پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشینی که در حمله به این تاسیسات استفاده شده است، با تسلیحاتی که جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌ها منتشر کرده، شباهت دارد. این گزارش، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حملات صورت گرفته به عربستان معرفی نکرده اما مستندات ارایه‌شده در آن می‌تواند از سوی اعضای شورای امنیت علیه دولت ایران به کار گرفته شود.

تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران قرار است مهرماه امسال پایان بگیرد اما ایالات‌متحده آمریکا گفته است همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا تحریم خریدوفروش سلاح از روی ایران برداشته نشود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش سلاح به یمن و حوثی‌ها را ممنوع کرده است. هدف اول گروه کارشناسان این بوده که مشخص کنند آیا جمهوری اسلامی ایران به حوثی‌ها سلاح فروخته یا نه. گزارش این احتمال را درباره سلاح‌های به کار گرفته‌شده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان رد می‌کند اما هم‌زمان اتهام سنگین‌تری را متوجه جمهوری اسلامی کرده که هدف قرار دادن مستقیم عربستان سعودی است.

ایران و کارشناسان سازمان ملل در امور یمن

سفر کارشناسان سازمان ملل به کشورهای درگیر در موضوع یمن از یازدهم تا هجدهم فروردین ۱۳۹۹ انجام شده است. گزارش حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرده اما طی تحقیقاتی که کارشناسان انجام داده‌اند به مستنداتی دست پیدا کرده‌اند که نشان از آن دارد که حوثی‌ها از سلاح‌های ساخت ایران قبلا استفاده کرده‌اند.

براساس گزارش ارایه‌شده به شورای امنیت حوثی‌ها سلاح‌های موردنیاز خود را به‌صورت قطعات مجزا از هم از شبکه قاچاق سلاح تهیه و در مناطق تحت کنترل خود در یمن آن‌ها را مونتاژ و استفاده می‌کنند. کارشناسان سازمان ملل با بررسی قطعات بازمانده از این سلاح‌ها نشان کارخانه‌های تولید سلاح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح ایران را بر روی آن‌ها یافته‌اند. قطعات بمب‌افکن‌هایی که از روی دوش افراد پرتاب می‌شود و موشک‌های ضدتانک ازجمله تکه‌های بازمانده سلاح‌هایی است که گزارش ارایه‌شده می‌گوید ساخت ایران است.

کارشناسان در این گزارش گفته‌اند که قطعات از دریای سیاه یا از راه زمینی جنوب کشور عمان وارد یمن می‌شود و در اختیار حوثی‌ها قرار می‌گیرد. شبه‌نظامیان حوثی، یک گروه «زیدی» مذهب هستند که ظرف کم‎تر از ۲۰ سال، از یک گروه شورشی محلی، عملا به حاکم اصلی بخش‌هایی از یمن، از جمله پایتخت آن صنعا تبدیل شده‎اند.

«حسین بدرالدین حوثی»، اولین رهبر حوثی‌ها (برادر رهبر فعلی این گروه)، در دهه ۶۰ خورشیدی به قم، پایگاه اصلی روحانیون جمهوری اسلامی رفته بود. رهبران گروه «شباب المومنین» هم که زمینه تشکیل انصارالله یمن یا حوثی‌ها را آماده کرده‎اند، روابط نزدیکی با روحانیون حکومتی ایران دارند. رهبر این گروه که نمی‌تواند از یمن خارج شود، سال گذشته برای آیت‌الله «علی خامنه‌ای» نامه فرستاده بود و آقای خامنه‌ای هم در ملاقات با فرستادگان او، از اقدامات حوثی‌ها تمجید کرد.

سلاح چینی، سازنده بلاروس، خریدار ایران، مصرف‌کننده حوثی‌ها

یکی از بخش‌های جالب گزارش، پیدا شدن شواهدی از گلوله‌های خمپاره‌ای به‌کاررفته توسط حوثی‌هاست که فناوری تولید آن مربوط به چین است اما توسط جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود.

گروه کارشناسان برای روشن شدن زنجیره رسیدن این خمپاره‌ها به دست حوثی‌ها از چین و ایران خواسته تا اطلاعات نگهداری از این سلاح‌ها را ارایه کنند اما چین از پاسخ دادن خودداری کرده و جمهوری اسلامی ایران هم مشخصات خمپاره‌ها را با خمپاره‌های تولیدی خود منطبق ندانسته اما اعلام کرده این نوع پرتابگر خمپاره در کشورهای اروپای شرقی تولید می‌شده است.

 کارشناسان سرانجام به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌دهد شماره سریال این سلاح با شماره سریال سلاح‌های تولیدی شده بلاروس یکسان است. این سلاح‌ها ۶ سال پیش به نشانی شرکت «پایاپرداز آسیا» در تهران ارسال شده و گواهی صادرشده برای مصرف‌کننده نهایی آن به نام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

گزارش می‌گوید انتقال این سلاح به داخل یمن برای حوثی‌ها ممکن است از موارد نقض تحریم تسلیحاتی فروش سلاح به یمن باشد. گروه کارشناسان سازمان ملل براساس گزارشی که به رییس شورای امنیت داده با جمهوری اسلامی ایران تماس گرفته و موضوع یافت شدن سلاح‌های در یمن را مشابه آنچه در بین نیروهای نظامی ایران توزیع شده با مقام‌های دولت ایران در میان گذاشته است.

از پاسخ احتمالی ایران ذکری به میان نیامده است اما گزارش می‌گوید از ۱۲۰ نامه‌ای که دراین‌باره با دولت‌های مختلف ردوبدل شده، ۵ نامه و پرسشنامه خطاب به مقام‌های ایرانی که به همگی آن‌ها جواب داده شده است.

ایران تنها دولتی که از حوثی‌ها سفیر پذیرفته است

این گزارش به شورای امنیت می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران رسما از حوثی‌ها پشتیبانی سیاسی و نظامی می‌کنند اما میزان پشتیبانی نظامی انجام‌شده برای کارشناسان قابل‌اندازه‌گیری نبوده است. گروه کارشناسان یک خط بالقوه حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها و نشانه‌های نقض احتمالی تحریم تسلیحات را به‌طور مشخص در گزارش خود توضیح داده و گفته‌اند که حمایت سیاسی نظام حاکم بر ایران از حوثی‌ها به‌تدریج در حال افزایش است.

این گزارش به قاچاق سوخت از طریق بندر ماهشهر برای حوثی‌ها اشاره کرده و گزارش داده که این سوخت‌رسانی چند بار تکرار شده است.

جمهوری اسلامی ایران تنها دولتی در جهان است که از شبه‌نظامیان شورشی حوثی سفیر پذیرفته و این فرد را رسما سفیر یمن در تهران قبول کرده است. «حسن روحانی»، رییس‌جمهور ایران پاییز سال ۱۳۹۸ رسما با «محمدابراهیم الدیلمی» از حوثی‌های یمن به‌عنوان سفیر این کشور ملاقات کرد. او پیش‌ازاین دیدار رونوشت استوارنامه خود را به «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه داده بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم می‌گوید حمایت عقیدتی و مستشاری به حوثی‌ها می‌دهد.

گزارش کارشناسان به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید این کار حرکتی حمایتی از حوثی‌ها برای شناسایی رسمی و بین‌المللی آن‌ها به‌عنوان دولت رسمی یمن است.

***

رییس شورای امنیت پس از دریافت این گزارش آن را در اختیار پانزده عضو شورا و کشورهای درگیر در ماجرا می‌گذارد. پس‌ازاین هر یک از اعضای شورای می‌تواند درباره این گزارش واکنش نشان دهند؛ مثلا درخواست جلسه بررسی بدهند یا پیش‌نویس قطعنامه‌ای بدهند که درباره دولت‌هایی که در این گزارش نام آن‌ها آورده شده، تصمیم‌گیری کنند.

با توجه به ابراز نگرانی آمریکا از پایان قریبالوقوع تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، این گزارش دارای مستنداتی است که می‌تواند برای تمدید تحریم‌های ایران مورداستفاده ایالات‌متحده قرار گیرد.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.