آمریکا وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی ایران را تحریم کرد

چهارشنبه, 31ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

از راست سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران

از راست سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ایران را به دلیل “نقض فاحش حقوق بشر شهروندان ایرانی” در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه داری ایالات متحده، دارایی های احتمالی این دو مقام ایرانی در آمریکا توقیف می شود، آنها اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهند داشت و معامله افراد آمریکایی با آنها به هر شکل ممنوع خواهد بود.

بر اساس اختیارات تفویض شده آیت الله علی خامنه‌ای رهبر و فرمانده کل قوای مسلح در ایران به آقای رحمانی فضلی، او جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی این کشور است.

در جریان افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین در آبان سال گذشته در ایران، دولت ایران اعلام کرده بود که شورای امنیت کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مامور اجرای این طرح است.

پس از شروع اعتراضات سراسری به افزایش نرخ و سهمیه بندی بنزین، اینترنت در ایران به مدت چند روز به طور کامل قطع شد و نیروهای مسلح دست به سرکوب معترضان زدند.

سازمان عفو بین الملل می گوید بیش از سیصدنفر در جریان سرکوب ها کشته شدند که بین آنها کودکان و دانش آموزان هم بودند. خبرگزاری رویترز این تعداد را هزار و پانصد نفر عنوان کرد.

همزمان با ادامه قطعی اینترنت در زمان اعتراضات در ایران محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران که با انتقادهای گسترده ای رو به رو بود اعلام کرد که قطع اینترنت تصمیم شورای امنیت کشور و آقای رحمانی فضلی بوده است.

شورای امنیت کشور یک نهاد متفاوت از شورای عالی امنیت ملی است که ریاست آن با وزیر کشور ایران است. مطابق قانون تصمیم های شورای امنیت کشور جنبه مشورتی دارد و اجرا یا خودداری از آن به نظر وزیر کشور بستگی دارد.

یکی از سرسختانه ترین سرکوب های صورت گرفته توسط نیروهای مسلح ایران در جریان اعتراضات آبان گذشته، در بندر ماهشهر در استان خوزستان صورت گرفت.

سرتیپ حسین اشتری، رئیس پلیس ایران هم که تحریم شده، اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین را “یک فتنه” و “جنگ امنیتی” توصیف کرده که به ادعای او “در عرض کمتر از ۷۲ ساعت و به عبارتی ۴۸ ساعت خنثی شد.”

وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با تحریم وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی، حسین شاهورپور فرمانده سپاه خوزستان را هم تحریم کرده است.

یحیی محمودزاده معاون طرح و برنامه و بودجه نیروی انتظامی و معاون ستاد کل نیروهای مسلح، محسن فتحی‌زاده رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی، محمد علی‌نوری‌نژاد معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی، حمیدرضا اشراق معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی و هابیل درویش از افراد بنیاد تعاون نیروی انتظامی از دیگر تحریم شدگان به دلیل “نقض فاحش حقوق بشر در ایران” هستند.

زندان بزرگ تهران یا بازداشتگاه فشافویه، زندان قرچک ورامین و بنیاد تعاون نیروی انتظامی هم در فهرست نهادهای تحریم شده ایالات متحده قرار دارند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.