پیام جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی عراق: تا پایان دوره ترامپ از ایجاد تنش با آمریکا خودداری کنید

شنبه, 1ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس این پیام را به گروه‌های شبه‌نظامی و سیاستمداران شیعه‌مذهب عراقی تحویل داده است

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس ایران- عکس از تسنیم

به گفته مقامات عراقی، ایران به متحدانش در سراسر خاورمیانه دستور داده است که در حالت آماده‌باش باشند و از ایجاد تنش با ایالات متحده در هفته‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ خودداری کنند، تا آمریکا بهانه‌ای برای واکنش نظامی پیدا نکند.

این درخواست که هفته گذشته توسط یک ژنرال ارشد ایرانی به متحدان ایران در بغداد تحویل داده شده است، نشان‌دهنده اضطراب فزاینده منطقه‌ای از رفتار غیر قابل پیش‌بینی رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ و نااطمینانی از وضعیت آشفته تا زمان انتقال قدرت به  رئیس جمهوری منتخب، جو بایدن، طی دو ماه آینده است.

متحدان ایران از شکست انتخاباتی ترامپ استقبال کرده‌اند. تحت ریاست دونالد ترامپ، تنش‌ها با ایران افزایش یافت و در ابتدای سال ایالات متحده با یک حمله هوایی که قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد ایرانی، را در فرودگاه بغداد کشت، اوج گرفت. ایران در واکنش به این حمله مهلک، یک حمله موشکی به پایگاهی آمریکایی در عراق انجام داد که منجر به زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

ترامپ همچنین در سال ۲۰۱۸ یک‌جانبه آمریکا را از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی که هدفش جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای بود، خارج کرد، و با اعمال مجدد تحریم‌های سنگین، اقتصاد ایران را به حالت فلج درآورده است.

از آن زمان، به‌رغم تلاش سایر شرکای بین‌المللی این توافق برای نجات آن، ایران تمام محدودیت‌های ناظر بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را رها کرده است. دولت جدید بایدن برنامه‌های خود را برای پیوستن مجدد به توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ یا مذاکره مجدد آن اعلام کرده است.

امتناع آقای ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات، نگرانی‌های فزاینده‌ای را درباره رفتار او در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش  به وجود آورده است. یکی از این نگرانی‌ها، حمله احتمالی او به دشمنان خارجی آمریکا است. پنجشنبه گذشته، یک مشاور عالی رهبر ایران در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس هشدار داد که هرگونه حمله آمریکا به ایران به «یک جنگ تمام‌عیار» تبدیل خواهد شد.

«ما از جنگ استقبال نمی‌کنیم. ما در پی آغاز جنگ نیستیم.» این سخنان حسین دهقان، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران است که در دولت رئیس جمهوری حسن روحانی، عهده‌دار وزارت دفاع بوده است.

به نظر نمی‌رسد که این نگرانی ریشه در مورد خاصی داشته باشد. واقع امر این است که ترامپ دستور خروج نیروهای ارتش آمریکا از  عراق و افغانستان را تا اواسط ژانویه صادر کرده است. نگرانی‌ها بیشتر ناشی از غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدامات ترامپ است. اخراج مارک اسپر از وزارت دفاع امریکا توسط آقای ترامپ دو روز پس از انتخابات، به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد که  ممکن است طرح گسترده‌ای برای درگیری‌های نظامی در خارج از خاک امریکا در کار باشد.

عراق که میدان اصلی رقابت بین ایالات متحده و ایران بوده است، به عنوان صحنه بالقوه درگیری تلقی می‌شود. حملات مکرر علیه سفارت آمریکا در بغداد در ماه‌های اخیر، باعث شد که دولت ترامپ تهدید به بستن این سفارتخانه کند. این تهدید، یک بحران دیپلماتیک را رقم زد. گفت‌وگوهای پشت صحنه منجر به یک آتش‌بس غیررسمی چند هفته پیش از انتخابات در ایالات متحده شد.

در حالی که دو ماه به آغاز کار دولت بایدن باقی مانده است، ژنرال ایرانی، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، این هفته در دیدار با گروه‌های شبه‌نظامی و سیاستمداران شیعه‌مذهب عراقی مورد حمایت ایران، در خواست تهران را تحویل آنها داده است. این خبر به نقل از دو سیاستمدار ارشد شیعه عراقی است که در آن جلسه در بغداد شرکت داشتند.

پیام ایران این است: «عقب بنشینید و از فراهم کردن فرصت برای ترامپ برای آغاز درگیری خودداری کنید.»

پیام به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی: «آرامش خود را حفظ کنید و فعلاً حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی در عراق متوقف کنید.»

با این حال، یکی از سیاستمداران عراقی به نقل از قاآنی خبر می‌دهد که در صورت تجاوز آمریکا، ایران پاسخ متناسب خواهد داد.

یک مقام رسمی دولت عراق نیز دیدارهای این هفته قاآنی را با گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق تأیید کرده است. همه مقامات عراقی با شرط فاش نشدن نام‌شان، این خبر را به رسانه‌ها رسانده‌اند.

در همین حال، در لبنان، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله که مورد حمایت ایران است، به پیروان و متحدان خود هشدار داده است که در هفته‌های باقی مانده تا پایان ریاست ترامپ هوشیاری خود را حفظ کنند.

نصرالله در اوایل این ماه در یک اظهارات تلویزیونی گفت: «همه ما … باید در این دو ماه آینده در حالت آماده‌باش باشیم تا این وضعیت با آرامش سپری شود.» او ادامه داد: «برای هرگونه تجاوزی آماده باشید تا به هرگونه حرکت احمقانه ایالات متحده یا اسرائیل پاسخ دهید.»

اما تنها ساعاتی پس از تحویل پیام ایران توسط قاآنی و در حالی که وی هنوز در عراق بود، تعدادی موشک کاتیوشا به سمت منطقه سبز در پایتخت عراق شلیک شد و در فاصله چند صدمتری سفارت آمریکا فرود آمد. در نتیجه این انفجار، یک کودک کشته شد و پنج غیرنظامی زخمی شدند.

این حمله که برخلاف دستورالعمل‌های پرهیز از تشدید تنش‌ها انجام شده است، می‌تواند نشان‌دهنده اختلاف احتمالی در صفوف شبه‌نظامیان، یا برنامه‌ای عمدی از سوی این گروه‌ها برای ارائه پیام‌های مختلف و مبهم نگه داشتن انگیزه‌های آنها باشد.

اعتقاد بر این است که یک گروه شبه‌نظامی کمتر شناخته‌شده به نام «اصحاب کهف» این حملات را انجام داده است.

اسوشیتد پرس

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.