اعتراض به مصوبه مجلس درباره کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدرانشان

جمعه, 15ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

بازنشسته

به گزارش رسانه‌های دولتی در ایران، جمعی از بازنشستگان با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که قصد دارند از قانون وضع شده در مجلس در زمینه‌ کاهش پرداخت حقوق بازنشستگان متوفی به دخترانشان به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

خبرگزاری کار ایران-ایلنا- به نقل از این بازنشستگان گفته تا پیش از تصویب این قانون و تا زمانی که دختران مجرد بودند و یا همسر متوفی داشتند می‌توانستند از کل حقوق بازنشستگی پدرانشان بهره‌مند شوند؛ که با تصویب این قانون، پرداخت حقوق کامل که مشمول مزایای زمان بازنشستگی می‌شد، تحت الشعاع قرار گرفته است.

این افراد گفته‌اند با قانون جدید حقوقی که به دختران بیوه و مجرد بازنشستگان متوفی پرداخت می‌شود “حتی به یک سوم کاهش پیدا کرده است.”

به همین دلیل این گروه از بازنشستگان قصد پیگیری برای ابطال مصوبه مجلس را دارند.

این بازنشستگان همچنین گفته‌اند “هنوز بسیاری از دختران از دلایل کاهش حقوق بازنشستگان پدران متوفی‌شان خبر ندارند و آن را به حساب اشتباه در محاسبات مربوط به حقوق پدرانشان می‌گذارند.”

طی سالهای گذشته بعضی بازنشستگان به تعویق حقوق خود اعتراض کرده‌اند

طی سالهای گذشته بعضی بازنشستگان به تعویق حقوق خود اعتراض کرده‌اند

دیوان عدالت اداری که بر اساس اصل ۱۷۳ قانون اساسی تشکیل شده، مسئول رسیدگی به شکایات و اعتراضات علیه سازمان‌های دولتی در ایران است که زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود.

مسئولیت رسیدگی به شکایات علیه تصمیمات و اقدامات وزارت خانه‌ها و سازمان با این نهاد است.

بر اساس قانون، شرط دریافت مستمری بازماندگان برای فرزندان دختر، نداشتن شغل یا شوهر است.

بر این اساس اگر دختری بیکار باشد و همسر نداشته باشد، در صورتی که والدین دارای حقوق بازنشستگی یا مستمری از کار افتادگی بوده و فوت کرده باشند، واجد شرایط دریافت مستمری والدین است.

میزان مستمری بازماندگان بر اساس حقوق متوسط و همچنین میزان سنوات پرداخت حق بیمه تعیین می‌شود.

اتفاقات اخیر در حالیست که طی ماه‌های گذشته لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی به یکی از موضوعات جنجالی تبدیل شده است.

این لایحه در دولت تصویب شده و با وجود موانعی، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

صندوق‌های بازنشستگی در ایران طی سال‌های اخیر در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و با کمک‌های دولتی به حیات خود ادامه داده‌اند.

طی سال‌های گذشته بعضی بازنشستگان به تعویق حقوق خود اعتراض کرده‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.