امیرعبداللهیان؛ چهره‌ بی‌رتوش سیاست خارجی سپاه ‌محور

پنجشنبه, 21ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

نگاه وزیر خارجه پیشنهادی رئیسی معطوف به محور مقاومت و منطقه است

حسین امیرعبداللهیان-AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چهره بی‌رتوش سیاست خارجی سپاه محور در دولت سیزدهم است که حالا از پشت نقاب میانه‌روی خارج می‌شود.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقای سابق در وزارت خارجه و مشاور کنونی محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی؛ در تمامی این سال‌ها نام سپاه پاسداران را یدک کشیده و مورد حمایت بیت رهبری قرار دارد.

مقاومت و منطقه بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه امیرعبداللهیان است، هرچند که او هم از نخستین مقامات جمهوری اسلامی بوده که به طور علنی با آمریکایی‌ها ملاقات کرده و هم پس از دوره‌ای تنش در روابط تهران-لندن به دیدار وزیر امور خارجه بریتانیا رفته است.

او گمان می‌کند که قرن بیست‌ویکم «قرن آسیاست» و از استراتژی نگاه به شرق و قرارداد ۲۵ساله با چین دفاع می‌کند؛ قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس را «استراتژیست نظامی و دیپلمات حرفه‌ای» می‌داند و معتقد است او به خواب دوستانش می‌رود تا نقشه عملیات علیه اسرائیل در منطقه را به آنها اطلاع دهد. امیر عبداللهیان همواره از عمق استراتژیک و محور مقاومت می‌گوید و تاکید دارد، «معادله قدرت در منطقه به نفع مقاومت رقم خورده است.»

امیرعبداللهیان اخیرا با انتشار تصویری از حضور در نخستین مذاکرات علنی ایران و آمریکا در منطقه سبز بغداد که در آن حضور داشت، نوشت:‌ «مذاکره با آمریکا تابو نیست.» نظر او درباره برجام و تحریم نیز مطابق با سیاست‌های بیت رهبری است. او از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید.

اما سوابق و حوزه عملیاتی امیرعبداللهیان بیش از آنکه معطوف به جهان باشد، متمرکز بر منطقه است و این ویژگی برای دولت ابراهیم رئیسی که به روشنی هیچ تصویر یا طرحی برای رابطه با جهان و غرب ندارد، مثبت تلقی می‌شود.

امیرعبداالهیان به عنوان نقطه تلاقی «میدان» و دیپلماسی، سیاست خارجی را از همان جایی پی می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی تحویل او می‌دهد: خالی از دوست و متحد در منطقه و جهان، انباشته از گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامی و همچنان گرفتار در پرونده هسته‌ای.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.