رئیسی: شکست آمریکا در افغانستان زمینه‌ساز صلح و امنیت است

دوشنبه, 25ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید “شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان”، فرصتی برای “احیای زندگی و امنیت و صلح پایدار” است. او بدون اشاره به قدرت‌گیری طالبان از “حاکمیت اراده مردم مظلوم افغانستان” سخن گفت.    

Iran | Präsident Ebrahim Raisi

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه گفته است: «شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد.»

رئیسی گفت که ایران همه گروه‌های افغانستان را “دعوت به دستیابی به توافق ملی” می‌کند. رئیس‌جمهوری اسلامی سخنی از طالبان نگفت و اشاره‌ای به سقوط کابل و تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان نکرد.

رئیسی همچنین وزیر امور خارجه و دبیرشورای عالی امنیت ملی را موظف کرد ضمن رصد دقیق و پیوسته تحولات افغانستان، مراتب را به رئیس جمهور گزارش کنند.

ایران حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و بر اساس آمار کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل حدود ۳/۵ میلیون پناهجوی افغان ساکن ایران هستند که اغلب آنها را شیعیان هزاره تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران موضعی عمل‌گرایانه در قبال طالبان در پیش گرفته است.

در این فاصله محمد جواد ظریف صبح دوشنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) با یو ژیائویونگ، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که موضوع کانونی این گفت‌وگو وضعیت حاکم بر افغانستان بوده است.

گفته می‌شود، ایران، چین و روسیه اولین کشورهایی خواهند بود که حکومت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت.

تقلیل فعالیت سه نمایندگی دیپلماتیک ایران در افغانستان

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد فعالیت شماری از نمایندگی‌های خود در افغانستان را به طور موقت تقلیل خواهد داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) در پی ورود نیروهای طالبان به کابل، اعلام کرد تنها تعداد قلیلی از دیپلمات‌ها در سفارت جمهوری اسلامی در پایتخت افغانستان فعالیت دارند. با این حال تمام وظایف نمایندگی‌ها در چهار شهر دیگر از سفارت ایران در کابل انجام می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پنج نمایندگی دیپلماتیک ایران در افغانستان افزود، پرسنل دفاتر کنسولگری و نمایندگی‌‌های ایران در مزار شریف، جلال‌آباد و قندهار پیش از آنکه طالبان وارد این شهرها شوند، به محل دیگری نقل مکان داده شده‌اند.

او درباره وضعیت کارکنان کنسولگری ایران در هرات گفت: «دیپلمات‌های ما در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند.»

لغو پروازهای ایران به کابل و بسته شدن آسمان افغانستان

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از لغو شدن پروازهای تهران-کابل خبر داد و گفت: «در پی تحولات اخیر افغانستان آسمان این کشور تا اطلاع ثانوی بسته است.»

به گزارش ایسنا، محمدحسن ذیبخش گفت، از ایران روزانه پنج پرواز از سوی ایرلاین‌های مختلف به مقصد کابل انجام می‌شد که در پی تحولات اخیر این پروازها فعلا لغو شده‌اند.

شب گذشته شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای خود به کابل را لغو کرد و امروز آسمان افغانستان بسته شد و هیچ پروازی به این کشور انجام نمی شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «با توجه به شرایط موجود در کشور افغانستان تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی از این کشور به داخل را نخواهیم پذیرفت.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.