تجمع اعتراضی زنان کابل برای بازگشایی مدارس دخترانه

سه شنبه, 9ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

زنان معترض از طالبان خواستند به جای ارتقای کاذب دانش‌آموزان دختر به کلاس بالاتر، مدارس را باز کنند

نیلوفر لنگر 

روز سه‌شنبه، ۹ آذر، شماری از زنان کابل مقابل مدرسه دخترانه مریم در این شهر تجمع کردند و تامین حقوق برابر در زمینه آموزش و کار برای زنان و مردان را خواستار شدند. این معترضان به دلیل هراس از سرکوب و خشونت طالبان مجبور شدند محل را ترک کنند اما با ارسال ویدیو و اعلامیه برای رسانه‌ها، درخواست‌های خود مبنی بر بازگشایی مدارس دخترانه، دادن اجازه کار به زنان و تامین حقوق بشر در افغانستان را مطرح کردند.

در اعلامیه‌ این گروه از زنان معترض برای رسانه‌ها آمده است: «زنان متخصص و کارمند در بخش معارف (آموزش و پرورش) افغانستان، حق مشارکت در روند تصمیم‌گیری برای ایجاد معارف اسلامی مترقی و متمدن در افغانستان را خواهان‌اند.» طالبان اخیرا اعلام کرده است که روی طرح جدیدی کار می‌کند تا بتوانند زمینه آموزش در چارچوب شریعت را برای دختران و پسران مهیا کند. این زنان شرکت در روند ایجاد و شکل‎‌‌دهی آموزش‌وپرورش در افغانستان را خواستارند و نگران‌اند که در نبود زنان، طالبان نگرش‌های تبعیض‌آمیز و زن‌ستیزانه خود را در متون درسی مدارس بگنجانند.

در اعلامیه زنان معترض بر همسویی زنان با قوانین متعادل و همخوان با ارزش‌های مدرن انسانی تاکید و حضور زنان در تمام بخش‌ها درخواست شده است. این زنان از گروه طالبان خواسته‌اند تا بدون تبعیض جنسیتی، حق تحصیل و امکانات آموزشی را برای دختران و پسران تامین کند.

در اعتراض روز سه‌شنبه زنان در کابل، معترضان طرح طالبان برای ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان دختر را که قرار است بدون آموزش و آزمون به کلاس بالاتر فرستاده شوند، بیهوده و ارتقایی کاذب خواندند و از طالبان خواستند به جای این کارها، درهای مدارس را به روی دختران بگشاید.

در سه ماه اخیر و پس از تسلط طالبان بر افغانستان و بسته شدن مدارس دخترانه و ممنوعیت کار زنان در بسیاری از ادارات دولتی افغانستان، زنان افغان به اشکال مختلف به وضعیت موجود اعتراض کرده‌اند. این اعتراض‌ها در بیشتر موارد با برخورد خشن طالبان روبه‌رو شده‌ است اما صدای اعتراض زنان همچنان از گوشه‌وکنار افغانستان شنیده می‌شود.

دادخواهی زنان افغانستان برای حق کار، تحصیل و مشارکت در دولت در حالی ادامه دارد که طالبان و گروه‌های اجتماعی همسو با آنان، این اعتراض‌ها را به نحوی مخالفت با قوانین سختگیرانه و تبعیض‌آمیز طالبان تلقی و با همین رویکرد آن‌ها را با خشونت سرکوب می‌کنند.

در اعلامیه زنان معترض در کابل به اجازه کار و فعالیت زنان در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم اشاره شده است. در حالی که در سه ماه گذشته زنان جز در بخش‌های بهداشتی، اجازه فعالیت در ادارات دولتی و خصوصی را نداشته‌اند، معترض در کابل از طالبان می‌خواهند تا به زنان اجازه کار و فعالیت دهند و فرصت‌های شغلی را به شکل برابر بین زنان و مردان تقسیم کنند.

روز یکشنبه، هفتم آذر، نیز شماری از زنان در مزارشریف در شمال افغانستان، در یک گردهمایی اعتراضی، بازگشایی مدارس دخترانه را خواستار شدند و از طالبان خواستند تا به زنان اجازه دهند به سر کارهای خود بازگردند؛ اما این اعتراض‌ها هم به دلیل ترس از آنچه برای معترضان قبلی در مزارشریف رخ داد، در خیابان شکل نگرفت و در  چاردیواری خانه‌ها محصور ماند.

از آغاز تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون، اعتراض‌های زنان در شهرهای کابل، مزارشریف و هرات بارها هدف خشونت قرار گرفته است. در نخستین اعتراض زنان در اوایل سپتامبر در شهر مزارشریف، حدود ۶۵ تن بازداشت شدند و شماری دیگر نیز تحت تعقیب و تهدید قرار گرفتند اما صدای اعتراض‌ها از ورای دیوار خانه‌ها، مقابل دوربین‌ها و حتی در خیابان‌ها همچنان به گوش می‌رسد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.