ایلنا: سفره کارگران نانوایی‌‌های لرستان خالی‌تر از قبل/ با ۱۵ ساعت کار یک سوم کارمند‌ان هم حقوق نمی‌گیریم

پنجشنبه, 25ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

سفره کارگران نانوایی‌‌های لرستان خالی‌تر از قبل/ با ۱۵ ساعت کار یک سوم کارمند‌ان هم حقوق نمی‌گیریم

سفره کارگران نانوایی‌ها بخصوص کارگران این صنف در استان لرستان این روزها خالی تر از قبل است، کارگرانی که روزانه بین ۱۱ تا ۱۵ ساعت کار می‌کنند و با این‌که تفریح و استراحت چندانی ندارند اما سر ماه که می‌رسد دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از استان لرستان ، مشکلات زیاد   این کارگران زحمتکش زمانی نمود عینی پیدا می‌کند که می‌خواهند کرایه خانه پرداخت کنند و مایحتاج روزانه زندگی خود را تامین کنند، چرا که وقتی لرستان رکورددار تورم اجاره بهای مسکن در کشور است قشر ضعیف جامعه بایستی آن‌چه دارند را تنها برای اجاره ماهیانه خود بپردازند! از طرفی افزایش هزینه‌های واحدهای صنفی نانوایی در ابتدای امسال و عدم افزایش نرخ نان هم سبب شده است تا متصدیان نانوایی‌ها نتوانند آن طور که باید حقوق کارگران خود را افزایش دهند و همین مسئله نارضایتی توامان کارفرمایان و کارگران را به دنبال داشته است.

بر همین اساس ایلنا در گزارشی دغدغه‌ها و مشکلات حقوق و دستمزد کارگران مشغول در واحدهای صنفی نانوایی را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

با افزایش نرخ نان حقوق کارگران افزایش می‌یابد

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان خرم‌آباد در گفت و گو با “ایلنا” با بیان این‌که متاسفانه با افزایش تصاعدی هزینه‌ها در آغاز سال جاری اما هنوز نرخ واقعی نان اعلام نشده است، گفت: این در حالی‌ است که نرخ جدید نان در اکثر استان‌ها اعلام و اجرا شده است اما در لرستان به بهانه‌های مختلف و دلایل نامشخص از اعلام قیمت واقعی نان خودداری می‌شود.

بیژن بیرانوند افزود: در حالی‌که با افزایش نرخ نان حقوق کارگران نیز افزایش می‌یابد اما چون در ابتدای سال تاکنون نرخ‌ها تغییری نکرده‌ این مسئله نارضایتی‌ها و مشکلات فراوانی را برای کارگران شاغل در نانوایی‌ها ایجاد کرده است.

وی در ادامه با بیان‌ این‌که لرستان یکی از استان‌های تورم‌زا در بحث اجاره بها است و همین مسئله متصدیان نانوایی‌ها را در تنگنای مالی قرار داده است، گفت: مضاف بر این، نرخ بیمه نیز ابتدای هر سال افزایش می‌یابد اما با توجه به درآمد پایین نانوایی‌ها، کارفرمایان از عهده تامین مخارج خود برنمی‌آیند‌.

 گلایه از افزایش حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور 

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان خرم‌آباد افزایش حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را از دیگر مشکلات واحدهای صنفی نانوایی عنوان کرد و افزود: اگرچه افزایش سختی کار به منفعت کارگران خواهد بود اما کارفرمایانی که درآمد چندانی ندارند توان پرداخت چنین مبالغی را نداشته و این مسئله موجب تشویش و نگرانی کارفرمایان شده و به تبع نگرانی کارگران در موعد بازنشستگی را نیز به دنبال خواهد داشت.

نرخ واقعی نان اعلام شود

وی با بیان این‌که انتظار ما از مسئولان اعلام نرخ واقعی نان است، افزود: نرخ‌ها باید به گونه‌ای باشد تا بلکه بتوانیم کارگرانی که روزانه بین ۱۱ تا ۱۵ ساعت کار می‌کنند و تفریح و استراحتی ندارند را راضی نگه داشته و خدمات به موقع و با کیفیتی به مردم ارائه کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان خرم‌آباد توضیح داد: هر وقت صحبت از افزایش نرخ نان می‌شود می‌گویند لرستان جز استان‌های محروم است اما مردم آن به مانند تمامی استان‌ها یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی می‌گیرند، اگر استان محرومی هستیم چرا در پرداخت یارانه نقدی به مانند استان‌های برخوردار با ما رفتار می‌شود!

بیرانوند در ادامه با اشاره به این‌که ۲۳۰۰ واحد صنفی نانوایی در لرستان فعال هستند، اضافه کرد: هم‌چنین در شهرستان خرم‌آباد ۶۰۰ واحد صنفی نانوایی پروانه فعالیت دارند که حدودا بین ۶۷۰۰ تا ۶۹۰۰ نفر در این واحدهای صنفی مشغول به کار هستند، البته نسبت نانوایی به جمعیت در حال حاضر بالاست و بایستی حداقل ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از یک نانوایی نان بخرند تا از درآمد فروش نان بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

حقوق کارگران در گرو فروش نان نیست

بیرانوند با بیان این‌که حق بیمه متصدیان و کارفرمایان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و آزاد محاسبه می‌شود، اضافه کرد: در حالی که متصدیان بیش‌تر از کارگران کار می‌کنند، اما تعداد زیادی از کارفرمایان به دلیل نداشتن توان مالی نتوانسته‌اند بیمه خود را واریز کنند و بعد از سال‌ها کار و تلاش شبانه‌روزی فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان خرم‌آباد تصریح کرد: حقوق کارگران در گرو فروش نان نیست و هیچ کارگری قبول نمی‌کند که بنشیند و نظاره‌گر باشد که یک نانوا چه تعداد نان می‌فروشد، آن‌ها روزمزد هستند اما با کم‌ترین مزد کار می‌کنند.

با ۱۵ ساعت کار یک سوم کارمندان هم حقوق می‌گیریم

کارگر یکی از واحدهای صنفی نانوایی نیز در گفت و گو با ایلنا به مشکلات حوزه کاری خود اشاره کرد و گفت: نانوایی ساعات کار زیادی دارد، از ساعت پنج صبح تا هشت شب کار می کنیم و خسته به خانه می‌رویم، استراحت درستی نداریم حقوق‌مان هم کم است و از آن‌جا که مستاجر هستیم این میزان حقوق به هیچ وجه کفاف مخارج زندگی‌مان را نمی‌دهد.

بهرامی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از سهم بیمه ما آزاد محاسبه می‌شود و کارفرمایان نیز توان پرداخت این هزینه را ندارند، افزود: از این رو چون نیمی از هزینه بیمه را خودمان پرداخت می‌کنیم و مابقی هزینه برعهده کارفرماست لذا لازم است دولت ما را حمایت کند تا بار این هزینه‌ها بر دوش‌مان سنگینی نکند.

وی با اشاره به این‌که ماهی یک میلیون تومان اجاره خانه می‌دهم، ادامه داد: یک کارمند ساده دولت حدود ۶ الی ۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما  ما کارگران نانوایی  با ۱۵ ساعت کار یک سوم آن را هم نمی‌گیریم، این در حالی است که در بحث مسکن و رفاهیات نیز هیچ‌گونه کمکی به ما نمی‌شود.

این کارگر نانوایی اظهار کرد: به رغم ساعات کار زیاد اما زندگی ما با ماهی دو، سه میلیون تومان نمی‌چرخد، کارگران ساده دور میدان روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند و ساعت چهار به خانه برمی‌گردند، هر چند آن‌ها نیز مشکلات خاص خودشان را دارند اما ما حتی به اندازه‌  آن‌ها هم درآمد نداریم.

بهرامی با بیان این‌که نرخ نان طوری نیست که صاحب نانوایی بتواند حقوق‌ها را اضافه کند، افزود: ما این شغل را انتخاب کرده‌ایم و سال‌هاست که شب و روز کار می‌کنیم و جز این کار دیگری بلد نیستیم یعنی وقت نکردیم که دنبال یادگیری حرفه دیگری برویم، پس انتظار داریم دولت ما را حمایت کند.

این کارگر گفت: اگر یک مسئول آمد و یک ماه از ساعت پنج صبح تا هشت شب در یک نانوایی با دو، سه میلیون تومان حقوق کار کرد ما هیچ گلایه‌ای نخواهیم داشت، اگر از ما حمایت نشود هیچ بعید نیست دیر یا زود به خیل کارگران دور میادین شهر اضافه شویم!

در حالی که نان ماده غذایی و قوت غالب مردم است که سهم کلانی از یارانه مواد غذایی را شامل می‌شود از اینرو دولت و دولتمردان نان را یک کالای اساسی می‌دانند و به دلیل پرداخت یارانه آرد سعی در کنترل قیمت نان دارند، این در حالی است که آرد تنها ۳۰ درصد هزینه‌های یک واحد صنفی نانوایی را در بر می‌گیرد و دولت در مابقی هزینه‌ها کوچک‌ترین کمکی به این صنف نمی‌کند. از طرفی کارگران نانوایی‌ها مظلوم‌ترین شخص در صنعت گندم، آرد و نان هستند و مزد روزانه و ناچیز، عدم برخورداری از مزایای حقوقی، مرخصی، عیدی و تمام قوانین اداره کار و تنها با افزایش نرخ نان درصد ناچیزی به حقوق آن‌ها اضافه می‌شود.

با این شرایط که تمامی هزینه‌ها بر دوش متصدیان واحدهای صنفی نانوایی و بیش‌ترین حجم کار بر دوش کارگران است اما نرخ نان تا به حال افزایش نداشته و قیمت واقعی آن ابلاغ و اجرایی نشده است، این در حالی است که اداره کل غله و بازرگانی لرستان پیشنهادهای خود در زمینه افزایش نرخ نان را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است اما مدیران دولتی تا به حال نسبت به اعلام نرخ واقعی نان واکنشی نشان نداده‌اند.

گزارش : اکبر بابایی مفرد


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.