«نیروهای ویژه ارتش سابق افغانستان به جبهه مقاومت ملی پیوستند»

یکشنبه, 14ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی نیز پیوستن نیروهای ارتش سابق را به این جبهه تایید کرد – Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

با سقوط افغانستان، ارتش ملی در این کشور از هم پاشید

فریدون آژند 

تعدادی از نیروهای ارتش ملی که از افغانستان خارج نشده‌اند، به جبهه مقاومت ملی پیوستند.

سربازرس ویژه آمریکا در امر بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌اش به نقل از آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، اعلام کرد که ده‌ها تن از نیروهای ارتش ملی افغانستان به جبهه مقاومت ملی پیوسته‌اند. در این گزارش آمده است که پس از ماه اوت، تعداد زیادی از نیروهای ارتش افغانستان، به‌ویژه کماندوها، سرگردان و بی‌برنامه بوده‌اند؛ تعدادی از آنان به ایران رفتند و شماری نیز ازطریق برنامه تخلیه به کشورهای غربی انتقال داده شدند؛ اما بخشی از اعضای ارتش که در افغانستان مخفی شده بودند، برای فرار از طالبان به نیروهای مقاومت ملی پیوستند.

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی نیز پیوستن نیروهای ارتش سابق را به این جبهه تایید کرد. نظری با انتشار توییت‌های سربازرس ویژه آمریکا (سیگار) در صفحه توییترش، نوشت نیروهای کماندوی ارتش سابق در حال حاضر ستون فقرات جبهه مقاومت ملی را تشکیل داده‌اند. نظری همچنین از احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی نقل قول کرد که این جبهه به‌دنبال بازسازی دوباره ارتش افغانستان است.

پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، وضعیت نیروهای امنیتی آن کشور در هاله‌ای از ابهام قرار داشت؛ هرچند که نیروهای ویژه افغانستان موسوم به قطعات صفری تا ۳۱ اوت که آخرین روز تخلیه افغان‌ها بود در اطراف فرودگاه کابل فعال بودند، نیروهای پلیس و ارتش ملی در همان روز اول سقوط از هم پاشیدند.

پایگاه‌های ارتش‌ افغانستان در شهرهای دیگر نیز قبل از آن از هم پاشیده شده بود. تعدادی از سربازان و افسران ارتش که نگران انتقام‌گیری طالبان بودند در همان روزهای اول به کشورهای همسایه فرار کردند. هزاران تن از نیروهای ویژه افغانستان نیز با هواپیماهای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شدند؛ اما تعدادی از این نیروها به استان پنجشیر رفتند و جبهه مقاومت را تشکیل دادند.

گزارش‌های بسیاری از قتل، شکنجه و زندانی شدن اعضای ارتش سابق به‌دست طالبان منتشر می‌شود. این گروه برخلاف اعلام عفو عمومی، در مورد سربازان ارتش افغانستان با خشونت و کینه‌ورزی برخورد می‌کنند. با وجود برخورد تند طالبان علیه سربازان ارتش سابق، یک گروه از خلبان‌های نظامی افغان خواستند که با استفاده از عفو عمومی به افغانستان بازگردند و نیروی هوایی این گروه را بازسازی کنند. تاکنون هیچ گزارشی از بازگشت خلبان‌های افغان که اکثرا به کشور تاجیکستان فرار کرده و از آنجا به کمپ موقت امارات متحده عربی در شهر ابوظبی منتقل شده‌اند، منتشر نشده است؛ اما به نظر می‌رسد این گروه توانسته است بخشی از هواپیماهای نظامی را دوباره فعال کند.

در ۲۰ سال گذشته، نیروهای کماندوی افغانستان که به‌طور مستقیم زیر نظر نظامیان ویژه آمریکایی آموزش دیده بودند، یکی از قدرتمندترین نیروهای کماندو در منطقه محسوب می‌شدند؛ اما با سقوط جمهوریت در یک روز، ارتش ۳۰۰هزار نفری افغانستان از هم پاشید و نیروهای شبه‌نظامی طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.