گزارشی از اعتراضات سراسری در ۲۴ ساعت گذشته

شنبه, 16ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اعتراضات معروف به “اعتراضات شهریور”، از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد و شعارها علیه حکومت و رهبر آن نیز به طور مستمر در تجمعات دانشجویی یا شهری به گوش می خورد. امروز در شماری از شهرها کسبه و بازاریان در حمایت از اعتراضات مردمی دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کردند. دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت با محدودیت مواجه است.

هرانا طی روز جاری نیز به اطلاعات جدید در خصوص بازداشت شدگان و جان باختگان اعتراضات سراسری دست یافته است. همزمان حملات سایبری علیه جمهوری اسلامی از طرف گروه های هکری در حال افزایش است. از سوی دیگر حمایت ها، اظهارنظرات و واکنش ها نسبت به اعتراضات سراسری در ایران از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران همچنان ادامه یافت.

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و ساعاتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد. وی روز بعد در بیمارستان جان باخت. توضیحات غیرقابل پذیرش فراجا در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.

امروز شنبه ۱۶ مهر، به عنوان بیست و دومین روز از اعتراضات، شهروندان در شهرهای تهران، سنندج، اراک، اصفهان، کرج، مشهد، همدان، رشت، جوانرود و دانشجویان در دانشگاه سراسری تهران، دانشگاه سراسری زنجان، دانشگاه بین‌ المللی “امام خمینی” قزوین، دانشگاه سراسری الزهرا تهران، دانشگاه آزاد امامیه مشهد، دانشگاه سراسری دامغان، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوس در تهران، دانشگاه سراسری تبریز، دانشگاه سراسری علامه طباطبائی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه سراسری تربیت مدرس تهران، دانشگاه آزاد اصفهان (واحد خوراسگان)، دانشگاه سراسری گیلان، دانشگاه سراسری ایلام، دانشگاه آزاد تهران واحد پونک، دانشگاه علوم پزشکی تهران علیرغم جو شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای گارد ویژه دست به تجمعات اعتراضی زدند.

گزارش ها حاکی از سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردمی روز جاری در مشهد، تهران و سنندج است؛ در برخی از ویدئوهای منتشر شده در این خصوص، صدای تیراندازی ماموران به گوش میرسد.

دانشجویان و شهروندان معترض در این تجمعات شعارهایی از جمله “میجنگیم، میمیریم، ایران و پس میگیریم”، “دانشجو دانشجو، حمایت، حمایت”، “دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “مرگ بر دیکتاتور”، “نیکای ما رو بردن، جنازه ش رو آوردن”، “آزادی، آزادی، آزادی”، “دانشجو میمیرد، ذلت نمیپذیرد” سر دادند.

همزمان کسبه و بازاریان در شهرهایی از جمله تهران، شیراز، مریوان، بوکان، مهاباد، سنندج و سقز در حمایت از اعتراضات مردمی دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کردند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز مجددا اقدام به پخش اعترافات اجباری از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات کرد.

همزمان صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از ممنوع التدریس شدن خود خبر داد و امجد امینی،‌ پدر مهسا امینی،‌ در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال گزارش پزشکی قانونی درباره علت کشته‌شدن دخترش را تکذیب کرد و گفت که بارها درخواست انتشار ویدیوی زمان بازداشت دخترش را داده است.

روزنامه جوان نزدیک به سپاه در گزارشی اقدام به تهدید وکلای خانواده مهسا امینی کرد و نوشت “که اگر با اقدامات حاشیه‌سازی و خلاف‌گویی او خساراتی متوجه موکل خود کنند، مسئول خواهند بود”.

از سوی دیگر روزنامه پر تیراژ آلمانی فرانکفورتر آلگماینه صفحه اول شماره امروز خود را به اعتراضات در ایران اختصاص داده و تیتر «انقلاب زنان» را برگزید و مجله کاریکاتور شارلی ابدو در فرانسه کارتون دیگری از آخرین شماره خود با موضوع اعتراضات زنان در ایران و آزادیخواهی آنها منتشر کرد.

بازداشت شدگان

کماکان اطلاع دقیقی از میزان بازداشت شدگان در دست نیست اما بر اساس تخمین ها و تجربیات قبلی، تعداد بازداشت شدگان هزاران تن تخمین زده می شود.

در روز جاری هویت ۲۶ تن دیگر از شهروندان و دانشجویان از جمله حسین سپندجی، ستار کاظمی زاده، حسین صفامنش در کرمانشاه، حکیم غزیعلی، سامان یاسین، خبات فدایی در تهران، کیان احمدی در پاوه، رضا جودکی در خرم آباد، معین منصوری ترشیزی، علیرضا فولادی، حمید شریفی در مشهد، امیررضا دوزنده، سید علی حسینی در رشت، رسول فرجی در مهاباد، مهدی کهیاری در شیراز، زهرا سواریان، لادن کوهبر، فاطمه کوهبر در آبادان، رسول موسوى در اهواز، یک زن(با هویت نامشخص)، احسان آزاد در یاسوج، ماردین مدین در سنندج، ۴ شهروند با هویت نامشخص در بافت توسط هرانا احراز شد.

همچنین امروز سیاوش حیاتی، بهار صفیه قرهباغی، زنگی‌ بند و باوان لطفی که پیشتر در جریان اعتراضات بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

همزمان روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: با پیگیری‌های مسئولین دانشگاه، تمامی دانشجویان شریف که در حاشیه تجمعات دانشگاه دستگیر شده‌ بودند، آزاد شدند.

کشته شدگان و زخمی ها:

توسل نیروهای یگان ویژه به خشونت زیاد یا استفاده از سلاح های مرگبار منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان شده است.

برای مطالعه جزییات بیشتر در رابطه با خشونتها و مصدومین مربوط به هفت روز اول اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

هرانا امروز اطلاعاتی در خصوص جان باختن داریوش علیزاده در سنندج، غلام نبی نوتیزهی، ثامر شهنوازی در زاهدان، عماد حیدری در اهواز، کنعان آقایی، محمود کشوری در کرج، پویا رجب نیا در بابلسر، یک شهروند با هویت نامشخص در سنندج را دریافت کرد.

هرانا تاکنون به هویت بیش از ۲۰۰ تن از شهروندان کشته شده در جریان اعتراضات اخیر دست یافته است که صحت شماری از آنان تاکنون مستقلا توسط این خبرگزاری راستی آزمایی و تایید شده است.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران، تعداد جان باختگان در اعتراضات اخیر را ۱۵۴ شهروند از جمله در سیستان و بلوچستان ۹۰ نفر، مازندران ۲۷ نفر، گیلان ۱۲ نفر،  آذربایجان غربی ۱۲ نفر، کردستان ۸ نفر، تهران ۸ نفر، کرمانشاه ۷ نفر، البرز ۵ نفر، خراسان رضوی ۳ نفر، اصفهان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۲ نفر، ایلام ۱ نفر، بوشهر ۱ نفر، سمنان ۱ نفر  عنوان کرد.

خبرگزاری کردپا از مصدومیت ماردین مدین، دانشجوی دانشگاه کردستان، پیش از بازداشتش خبر داد و تصاویری از مصدومیت شماری از شهروندان در جریان اعتراضات روز جاری منتشر کرد.

افزون بر این فرمانده انتظامی استان قزوین از مصدومیت ۱۰۷ تن از نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات سراسری خبر داد.

هرانا پیش تر لیست مفصلی از افرادی که گفته میشود در اعتراضات اخیر جان باخته اند منتشر کرده است، برای مشاهده این لیست و جزییات به این لینک مراجعه نمایید.

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد. از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید. شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند.

امروز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در آیین افتتاح عملیاتی مرکز کنترل و عملیات ماهواره های سنجش گفت: محدودیتها طی روز های گذشته برطرف شده و دو روز است که هیچ محدودیتی به جز برای دو پیامرسان آمریکایی وجود ندارد.

از سوی دیگر رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس وصل شدن اینترنت در ایران را منوط به قطع شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان عنوان کرد.

وبسایت “نت بلاکس” که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد میکند، شامگاه امروز شنبه ۱۶ مهر از قطع اینترنت در سنندج مرکز استان کردستان همزمان با سرکوب معترضان در این شهر خبر داد.

نت بلاکس روز جمعه ۱۵ مهرماه با انتشار مطلبی در توییتر خود از قطع اینترنت در استان سیستان و بلوچستان، هفت روز پس از تشدید خشونت ها خبر داد.

بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی در آستانه ورشکستگی‌اند و ۸ ساعت قطعی روزانه اینترنت، خسارت مالی بسیاری به کشور وارد کرده‌است.

روزنامه همشری در گزارشی نوشت که ۹ میلیون شهروند ایرانی اینستاگرام را محل کسب خود انتخاب کرده‌اند که پس از فیلتر اینستاگرام با چالش‌ جدی روبه‌رو شدند.

بررسی داده‌های IODA که وضعیت اینترنت در سراسر جهان را بررسی می‌کند، حکایت از آن دارد که قطعی و اختلال اینترنت در استان هرمزگان بیشتر از سایر استان‌های ایران احساس شده است. براین اساس، ۱۰ استانی که با بیشترین قطعی و اختلال اینترنت مواجه هستند به ترتیب عبارتند از: هرمزگان، فارس، اصفهان، ایلام، قم، سمنان، تهران، قزوین، مازندران، گلستان.

از شروع اعتراضات سراسری تا کنون اینستاگرام، واتس اپ، اسکایپ، اپ استور، وایبر، گوگل پلی، کلش آوکلنز، استارلینک، لینکدین و دیسکورد فیلتر شدند.

همچنین روز یکشنبه ۱۰ مهر وزارت ارتباطات، با انتشار بیانیه نوشت: هیچ دستوری جهت رفع فیلتر واتس‌اپ صادر نشده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری طی اظهاراتی ضمن اشاره به محدودیت های اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی در ایران، مدعی شد: ” تصمیم گیری درباره این موضوع با بنده نیست و باید از وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور سوال کنید.”

انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز در واکنش به فیلترینگ و محدودیت های اعمال شده بر اینترنت در ایران در چند روز اخیر، با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از این شرایط، اعلام کرده است: “قطع دسترسی به اینستاگرام در ایران بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.”

از سوی دیگر دو گروه هکری تپندگان و بلک ریوارد با هک کردن سامانه های ارسال پیامک، به تعداد زیادی از مشترکان تلفن‌های همراه پیامهایی برای دعوت به شرکت در تجمع‌های شنبه ارسال کردند.

سایت تلوبیون نیز که پخش برنامه‌های صداوسیما را در دستور کار دارد، مورد حمله سایبری قرار گرفته از دسترس خارج شده است.

در ساعات پایانی امروز اخبار ساعت ۲۱ که همزمان از شبکه های اول و خبر صدا و سیما پخش میشد، برای لحظاتی هک و تصویر چهار تن از جانباختگان اعتراضات سراسری همراه با شعار “زن، زندگی، آزادی” از آن پخش شد.

برای کسب جزییات بیشتر در رابطه با اختلال در اطلاع رسانی و قطع اینترنت هفت روز نخست اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

واکنش ها

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و سپس آغاز و تداوم اعتراضات به این رخداد، برخی از چهره ها و فعالین سیاسی، هنرمندان و چهره های ایرانی و بین المللی در مقابل این سیل رخدادها سکوت پیشه نکردند.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با محکومیت شدید جنایت جمعه خونین در این شهر، گفت: «حیف است که اسم رسانه داخل ایران را “ملی” بگذاریم.»

جمعی از چهره‌های فرهنگی و مدنی ایرانی‌تبار فرانسه، از جمله منصور بهرامی، نگار جوادی و مهیار منشی‌پور در نامه‌ای از رییس‌جمهور این کشور خواستند که از مردم ایران در مقابل حکومت نظامی جمهوری اسلامی دفاع کرده و در «سمت درست تاریخ» بایستد.

نخست وزیر کانادا در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران، اعلام کرد “تدابیری را برای ممنوعیت ورود نیمی از هسته اصلی «سپاه پاسداران» به کانادا که حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای آن میشود را اعمال خواهیم کرد”. همزمان معاون وزیر خارجه کانادا “سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران” را یک سازمان تروریستی عنوان کرد.

حساب رسمی تیم فوتبال دورتموند در توییتر، با انتشار تصویر بنر هواداران برای یادبود مهسا امینی و سارینا اسماعیل زاده نوشت: «فرقی نمی کند چه جنسیتی، چه رنگ پوستی، مذهب یا گرایش جنسی دارید؛ برای ما همه مردم برابر هستند. ما در کنار زنان شجاع ایران هستیم. به یاد سارینا اسماعیل زاده.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر را در سرکوب خونین اعتراضات ایران کشته، گفت: به هماهنگی با متحدان و شرکای خود درباره چگونگی واکنش به سرکوب خونین معترضان و خشونت حکومتی علیه زنان در ایران ادامه خواهیم داد

همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای از معلمان سراسر ایران خواست “از روز شنبه مورخ ۱۶ مهر تا پایان هفته، کلاس‌های درس را به “کرسی‌های آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی” تبدیل کنند. این شورا همچنین اعلام کرد: «اگر حاکمیت بخواهد به روند سرکوب دانش‌آموزان و دانشجویان و جوانان و قاطبه ملت ادامه دهد، این شورا اعلام تجمعات اعتراضی و خیابانی را در دستور کار قرار خواهد داد.»

کلودیا روث،‌ وزیر فرهنگ آلمان با محکوم کردن حجاب اجباری در ایران آن را نشانه‌ای از سرکوب زنان توصیف کرد.

مهسا جاور، ملی‌پوش المپیکی روئینگ زنان ایران و دوآ لیپا، خواننده سرشناس بریتانیایی با انتشار یک مطالبی از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کردند.

علیه معترضان

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ایران با ادعای اینکه حجاب در کشور ما هیچ اجبار و محدودیتی ندارد، گفت: «چهره ها و فرهیختگان نباید اجازه دهند که مخالفان این موضوع، برای ما تعیین تکلیف کنند.»

طی روز جاری سخنگوی قوه قضائیه گفت: “نگاه ما این است که قانون حجاب و عفاف باید اجرا شود”.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ایران نیز اعتراضات جاری در ایران را «فراتر از اعتراض قانونی» عنوان کرد.

هرانا در گزارشاتی جامع، به اتفاقات و وقایع اعتراضات سراسری ایران در هفت روز اول، روزهای هشتم و نهم، روز دهم، روز یازدهم، روز های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم، روز پانزدهم، روز شانزدهم، روز هفدهم و روز هجدهم پرداخته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.