موضع دبیرکل سازمان ملل نسبت به جمهوری اسلامی: منتقد سرکوب معترضان و موافق میز برجام

سه شنبه, 29ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

موضع دبیرکل سازمان ملل نسبت به جمهوری اسلامی: منتقد سرکوب معترضان و موافق  میز برجام

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد AP – Paul Chiasson

شهاب عموپور

دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که پایمال‌شدن گسترده حقوق بشر در ایران، پذیرفتنی نیست. این در حالی‌ است که او از ادامه مذاکرات با رژیم ایران بر سر مساله هسته‌ای پشتیبانی و اعلام کرد که همه توان خود را به‌کار می‌گیرد تا «برجام» از دست نرود. از سوی دیگر اما ایالات متحده، آنتونی گوترش را متهم می‌کند که در مورد پهپادهای ایرانی به کارگرفته‌ شده در اوکراین، کم‌کاری کرده‌است. در همان ساعاتی که گوترش بر احیای برجام اصرار داشت، کلمانتین اوتن، نماینده پارلمان فرانسه و کفیل سیاسی با نگرانی از احتمال اعدام محمدمهدی کرمی، پسرخوانده سیاسی‌اش در ایران خبر داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه بیست و هشتم آذرماه در نشستی رسانه‌ای که به‌مناسبت پایان سال میلادی برگزار شد، «واکنش» جمهوری اسلامی را به اعتراضات مردمی و «پایمال کردن» حقوق بشر را در سطحی گسترده در ایران «کاملا ناپذیرفتنی» عنوان کرد.

دبیرکل سازمان ملل اما اندکی پیش از آغاز این نشست، از پشتیبانی‌اش از احیای برجام سخن گفت.

گوترش با اظهار نگرانی از این‌که «خطری جدی» در راستای ازدست‌ رفتن برجام وجود دارد، این مهم را خطری برای ثبات و آرامش در منطقه برشمرد.

او گرچه اندکی بعد، از «اقدام‌های سرکوب‌گرانه» رژیم ایران انتقاد کرد، اما گفت که از زیرپرسش بردن برجام ناراحت است و همه توانش را به‌کار می‌برد تا این توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، ازدست نرود.

از سوی دیگر قرار است که اقدام جمهوری اسلامی ایران در راستای «ارائه پهپادهای انتحاری به روسیه که در جنگ به‌ضد اوکراین به‌کار گرفته‌شد» در نشست شورای امنیت سازمان ملل، بررسی شود.

ایالات متحده اما گوترش را چنین متهم کرد: به‌نظر می‌رسد در برابر تهدیدهای روسیه تسلیم شده‌است.

آمریکا می‌گوید سازمان ملل، برای بازرسی از پهپادهایی که چند کشور مدعی‌اند «از سوی جمهوری اسلامی ارایه و توسط روسیه به‌کار گرفته‌شد» کسی را به اوکراین نفرستاد.

پیش‌تر، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اوکراین با گسیل نامه‌هایی به آنتونیو گوترش، توضیحاتی گسترده را در مورد ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه، در اختیار دبیر کل سازمان ملل متحد گذاشته بودند.

این کشورها با اعلام این‌که ارائه سلاح، ناقض قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل، در «تضمین توافق هسته‌ای» ا‌ست، از گوترش خواسته‌بودند که افرادی را برای پژوهش به کی‌یف گسیل کند.

روز دوشنبه در جریان نشست شورای امنیت که در راستای قطع‌نامه مرتبط با توافق هسته‌ای، برگزار شد، رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از انجام نگرفتن پژوهش توسط این سازمان در مورد گزارش‌های مبتنی بر نقض قطع‌نامه توسط جمهوری اسلامی ایران، اظهار تاسف کرد.

مستقل از مساله برجام، آنتونیو گوترش در حالی از نشستن بر میز مذاکره با رژیم حاکم بر ایران در مورد برجام پشتیبانی کرد، که ساعاتی پس از سخنان او، کلمانتین اوتن، نماینده پارلمان فرانسه از احتمال یک اعدام دیگر در ایران خبر داد.

خانم اوتن که از هفته پیش، کفالت سیاسی محمد مهدی کرمی، متهم محکوم به اعدام در ایران را برعهده گرفت، دوشنبه‌شب در شبکه‌های اجتماعی نوشت: بر پایه اطلاعاتم، محمدمهدی کرمی، پسرخوانده‌ام صبح سه‌شنبه به‌دار آویخته می‌شود. این مطلقا ننگ است.

محمدمهدی کرمی که همراه با سید محمد حسینی، حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی، و رضا آریا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز، به اعدام محکوم شد، تنها یک مورد از چندین حکم اعدام است که به‌تازگی در مورد معتراضان در ایران صادر شده‌است.

گرچه ساعاتی پس از انتشار خبر احتمال اعدام محمدمهدی کرمی، محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری احتمال اعدام محمدمهدی کرمی را تکذیب کرد، اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر دو تن از معترضان، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را به‌دار آویخته‌است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.