نماینده شطرنج ایران در مسابقات قهرمانی جهان بدون حجاب اجباری حاضر شد

سه شنبه, 6ام دی, 1401
اندازه قلم متن

سارا خادم‌الشریعه بدون حجاب در مسابقات آلماتی

سارا خادم‌الشریعه بدون حجاب در مسابقات آلماتی

سارا خادم‌الشریعه، قهرمان نخست شطرنج ایران، بدون بر سر داشتن حجاب اجباری در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد.

آتوسا پورکاشیان، دیگر شطرنج‌باز ایرانی، در این مسابقات به نمایندگی از تیم آمریکا حضور دارد.

مسابقات بین‌المللی شطرنج سریع قهرمانی جهان در آلماتی پایتخت قزاقستان در حال برگزاری است و سارا خادم‌الشریعه تنها نماینده زن تیم ایران در این مسابقات است.

شمار قابل توجهی از چهره‌های ورزشی و فرهنگی در ماه‌های گذشته در همراهی با مردم و حمایت از اعتراضات سراسری ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، کشف حجاب کرده‌اند.

این در حالی است که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز یک‌شنبه حجاب را «یک حکم الهی و یک واجب شرعی» دانست و گفت اگر زنانی «مسلمان نیستند یا احیانا مقید به تکالیف شرعی نیستند»، به عنوان «قانون» باید «حجاب را رعایت کنند.»

او اعتراضات سراسری ایران را به «دشمنان» نسبت داده و ادعا کرده است که «شکستن حریم‌ها و خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران، از جمله حجاب» یکی از برنامه‌های آن بود. به گفته منتظری، «عده‌ای از زنان و دختران» که در اثر «تبلیغات سوء» حجاب از سر برداشتند، «مرتکب جرم مشهود شدند» و چگونگی «برخورد با آنها» به «برنامه‌ریزی و تدبیر» نیاز دارد.

یکی از نخستین ورزشکارانی که بدون داشتن حجاب اجاری در یک رقابت جهانی حضور یافت الناز رکابی بود. حضور رکابی در رقابت‌های آسیایی صخره‌نوردی در کره جنوبی بدون حجاب اجباری بسیار خبرساز شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اقدام او استقبال کردند.

هرچند این اقدام الناز رکابی برای او پیامدهای امنیتی به دنبال داشت و زمانی که این ورزشکار در میان استقبال گسترده هوادارانش به ایران بازگشت، تحت فشارهای حکومتی ناچار شد مقابل دوربین به خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی بگوید که حضورش بدون روسری در مسابقات سنگ‌نوردی «اتفاقی سهوی» بوده است. او در صفحه اینستاگرام خود نیز نوشت که پوشش او در مسابقات «سهوا» دچار مشکل شد.

با این حال رکابی در میان مردم به عنوان ورزشکاری شناخته شد که از زنان و اعتراض‌های سراسری در ایران حمایت کرده است و مدتی بعد نیز تخریب خانه‌ باغ خانوادگی او خبرساز شد.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به فشارهای امنیتی بر او و خانواده‌اش و نیز بازداشت برادرش، نوشتند که الناز رکابی تحت فشارهای حکومتی ناچار شده که بنویسد نداشتن روسری‌اش در مسابقات «سهوی» بوده است.

چندی بعد نیلوفر مردانی نیز در مسابقات اسکیت زنان در ترکیه بدون روسری روی سکوی قهرمانی رفت که اعتراض مقام‌های ورزشی ایران را به دنبال داشت.

طی بیش از ۱۰۰ روزی که از اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد، ورزش و مسابقات ورزشی به عرصه‌ای برای ابراز عقاید سیاسی افراد تبدیل شده است.

شمار زیادی از ورزشکاران از جمله وریا غفوری، علی کریمی، پرویز برومند، و علی دایی به اشکال مختلف از مردم معترض حمایت کرده‌اند که با بازداشت یا سایر فشارهای امنیتی مواجه شده‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.