کشته شدن هفت نیروی سپاه پاسداران در حمله هوایی به کامیون‌های حامل اسلحه

دوشنبه, 10ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: بر اثر حمله هوایی یکشنبه به شش کامیون حامل اسلحه متعلق به سپاه پاسداران، هفت نیروی این نهاد نظامی در ابوکمال سوریه کشته شدند

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه دهم بهمن‌ به نقل از دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، خبر داد که در پی حملات «هواپیماهای ناشناس» به کاروانی از کامیون‌های حامل اسلحه‌ سپاه پاسداران در منطقه مرزی ابوکمال سوریه، هفت تن کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه، کشته‌شدگان جزو نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رانندگان و سرنشینان شش کامیون یخچال‌داری بودند که در پوشش حمل مواد غذایی از عراق به سمت شرق سوریه در حرکت بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون هیچ کشوری مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته اما با توجه به اینکه اسرائیل تاکنون صدها حمله هوایی و موشکی علیه نیروهای تحت حمایت ایران و نیروهای دولتی در سوریه ترتیب داده است، می‌توان حمله هوایی تازه را نیز به اسرائیلی‌ها نسبت داد.

رویترز و وال‌استریت‌ژورنال پیش‌تر خبر داده بودند که حمله پهپادی شامگاه شنبه به یک مرکز مهمات‌سازی در اصفهان نیز کار اسرائیلی‌ها بوده است.

شش کامیون از کاروان شامل ۲۵ کامیون یخچال‌دار با پهپاد یا هواپیماهای نظامی هدف قرار گرفته‌ شده‌اند. رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کامیون‌ها سلاح‌های ایرانی حمل می‌کردند.»

عمر ابولیله، خبرنگار رسانه دیرالزور۲۴ نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که موشک‌ها «به کاروانی از کامیون‌ها و همچنین مقر گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه» برخورد کردند و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی «متحمل خسارات سنگینی شده‌اند».

این خبر در حالی منتشر شد که خبرگزاری‌های حکومتی جمهوری اسلامی صبح دوشنبه به نقل از المیادین خبر دادند که «کامیون‌های حامل مواد غذایی» در ابوکمال سوریه هدف حمله هوایی قرار گرفته‌اند و «این حملات تلفات انسانی نداشته است»؛ ادعایی که حالا گزارش خبرگزاری فرانسه آن را نقض می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر به دستور علی خامنه‌ای، به صورت گسترده از دولت بشار اسد در جنگ مقابل مخالفانش حمایت کرد. حمایت‌های نظامی و صرف هزینه‌های چند هزار میلیارد تومانی سپاه در سوریه که بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری به کشته شدن هزاران سوری از جمله کودکان منجر شد، در داخل ایران نیز انتقاد برخی مقام‌های سابق جمهوری اسلامی را به همراه داشت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید طی هفته گذشته، دست‌کم دو کاروان مشابه کاروان‌های منهدم‌شده از عراق به سوریه وارد شدند و محموله‌های سلاح خود را به گروه‌های طرفدار ایران در شهر المیادین در شرق سوریه تحویل دادند.

آبان‌ ۱۴۰۱ نیز بر اثر حمله هوایی به کاروان «تانکرهای سوخت و کامیون‌های مملو از اسلحه» متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق مرزی سوریه و عراق، دست‌کم ۱۴ تن کشته شدند که هویت و ملیت آن‌ها هنوز افشا نشده است. پس از آن حمله، آویو کوهاوی، فرمانده نظامی اسرائیل، اعلام کرد که کشورش این حمله را آغاز کرده و این کاروان حامل سوخت و سلاح به مقصد پایگاه‌های حزب‌الله در لبنان بوده است. اسرائیل همچنین تایید کرد از سال ۲۰۱۱ تاکنون علیه مواضع جمهوری اسلامی در خاک ایران، سوریه و لبنان صدها حمله هوایی و موشکی انجام داده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.