شوراهای صنفی دانشجویان، مدیران دانشگاه امیرکبیر را مقصر اصلی جان باختن یک دانشجو دانست

یکشنبه, 14ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

بصیر ابراهیم‌پور روز دهم خرداد ماه در محوطه دانشگاه امیرکبیر دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان درگذشت.

در پی جان باختن بصیر ابراهیم‌پور، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر تهران در محوطه این دانشگاه‌، فعالان دانشجویی و همچنین شوراهای صنفی دانشجویان کشور، عدم امدادرسانی اورژانس دانشگاه، تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای ورود آمبولانس از خارج دانشگاه، و به ویژه بی‌توجهی مدیران این دانشگاه نسبت به جان و سلامت دانشجویان را عامل اصلی مرگ این دانشجو عنوان کردند.

بنابر اعلام کانال‌های دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، پلی‌تکنیک تهران، بصیر ابراهیم‌پور دانشجوی مهندسی مکانیک روز دهم خرداد ماه در محوطه این دانشگاه دچار حمله قلبی شد و دیگر دانشجویان بلافاصله «اورژانس دانشگاه» را از وضعیت او مطلع کردند اما با وجود فاصله بسیار نزدیک مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه، «اقدامی» توسط آنها صورت نگرفت.

در این گزارش عنوان شده است که «پس از سپری شدن حدود ۴۵ دقیقه یک آمبولانس از خارج دانشگاه برای رسیدگی به حال این دانشجو وارد دانشگاه شد» اما اقدامات این تیم امدادی نتوانست این دانشجو را از مرگ نجات دهند.

هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر پس از جان باختن بصیر ابراهیم‌پور در اطلاعیه‌ای از او به عنوان «دانشجوی کوشا و مستعد» نام برد و همزمان عنوان کرد که این دانشجو «به علت سابقه عارضه قلبی، دچار ایست قلبی شده است.»

هیئت رئیسه این دانشگاه در اطلاعیه خود ادعا کرد که «علی‌رغم حضور به موقع اورژانس مستقر در دانشگاه و انتقال به بیمارستان و تلاش پزشکان» عملیات احیا موثر واقع نشده و این دانشجو جان‌باخته است.

در همین حال شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز شنبه سیزدهم خرداد ماه در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «چه‌بسا اگر اورژانس در همان دقایق ابتدایی به وضعیت دانشجو رسیدگی می‌کرد، اکنون بصیر ابراهیم‌پور زنده بود»، از «تاخیر در رسیدگی به وضعیت این دانشجو» به عنوان عامل اصلی جان باختن او یاد کرد.

شوراهای صنفی دانشجویان با اشاره به اینکه «اطلاعیه هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر»، آمده است: «ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر که خود یکی از اصلی‌ترین مقصرین این مرگ دانشجو» هستند «در کمال بی‌شرمی در بیانیه‌ای ابراز تاسف کرده و سعی در ساده‌سازی: جان باختن بصیر ابراهیم‌پور دارند.»

در بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید شده است که «وقاحت» مدیران و هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر به حدی است که در اطلاعیه خود «به دروغ» عنوان کرده‌اند که «اورژانس دانشگاه توانسته به موقع سر صحنه حاضر شود و دانشجو را به بیمارستان منتقل کند».

شوراهای صنفی دانشجویان افزود جان باختن بصیر ابراهیم‌پور در حالی رخ داده است که پیشتر دانشجویان چندیدن‌بار وضعیت نابسامان اورژانس دانشگاه را به مسئولین گزارش داده ‌بودند، ولی «هرگز سلامتی دانشجو» اولویت مدیران این دانشگاه نبوده است.

این تشکل سراسری دانشجویان با اشاره سرکوب گسترده دانشجویان و تخصیص بودجه‌های کلان برای افزایش برخورد با دانشجویان معترض، گفت که طی چند ماه اخیر دوربین‌های متعدد در سطح دانشگاه نصب شده، نیروهای حراست چندبرابر شده‌اند و در هر گوشه و کنار دانشگاه گشت می‌زنند، «اما اندکی از این بودجه، سهم دانشجو و زیست دانشجو» نشده است.

در بخشی از بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز به موارد دیگری از جان باختن دانشجویان در محوطه دانشگاه‌ها در اثر بی‌توجهی مدیران و قصور بخش اورژانس دانشگاه‌ها اشاره شده و آمده است که این اتفاق مسبوق به سابقه است و چندی پیش هم اهمال کاری مدیران دانشگاه زنجان به جان باختن یک دانشجو انجامید.

اشاره این نهاد دانشجویی به جان باختن محدثه بختیاری، دانشجوی ترم دو رشته علوم ورزشی دانشگاه زنجان است، که دوازدهم اردیبهشت ماه در اثر برخورد یک خودرو در داخل دانشگاه به شدت زخمی شد و با «اهمال کاری» مسئولان دانشگاه در امدادرسانی و انتقال به موقع به بیمارستان، در نهایت جان باخت.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در بیانیه روز شنبه خود هشدار داد که «با استقرار مدیران خودکامه در دانشگاه‌ها به مثابه بازوی سرکوب و تضعیف شوراهای صنفی به عنوان نهاد منسجم‌کننده و نظام‌بخش مطالبات دانشجویی» جان و سلامت دانشجویان بیش از پیش در خطر تکرار اتفاقاتی مشابه جان باختن دو دانشجو در دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه زنجان قرار گرفته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.