نیروی دریایی آمریکا: مانع توقیف دو نفتکش از سوی ایران شدیم

پنجشنبه, 15ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

نیروی دریایی آمریکا: مانع توقیف دو نفتکش از سوی ایران شدیم – DW – ۱۴۰۲/۴/۱۴

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید با مداخله خود جلوی تلاش ایران برای متوقف کردن دو نفتکش در تنگه هرمز را گرفته است. هم‌زمان با سکوت مقامات رسمی، تسنیم و فارس از قول یک “منبع آگاه دفاعی” موضوع را تکذیب کرده‌اند.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد نیروهایش توانسته‌اند روز چهارشنبه ۵ ژوئیه مانع اقدام ایران برای توقیف دو نفتکش در آب‌های بین‌المللی دریای عمان شوند.

این فرماندهی در بیانیه‌ای گفت، نفتکش‌ها با پرچم جزایر مارشال و باهاما حرکت می‌کردند و نیروهای ایرانی پس از مداخله یک کشتی نیروی دریایی آمریکا و قبل از عقب‌نشینی به سوی یکی از آنها شلیک کردند.

 شبکه “سی‌ان‌ان” به نقل از یک مقام آمریکایی گفت ایرانی‌ها با سلاح سبک به نفتکش ریچموند وویجز شلیک کردند که به پهلوی کشتی و نزدیک محل خدمه اصابت کرد.  

در بیانیه آمده که ماوقع در ساعت یک بامداد به وقت محلی رخ داد و شناور ایرانی که به نفتکش TRF Moss با پرچم جزایر مارشال نزدیک شده بود، با ورود ناوشکن موشکی   McFaul USS محل را ترک کرد.

سرفرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که یک پهپاد “ام کیو ۹” و یک گشت هوایی “بوئینگ پی – ۸ پوسایدون” هم در محل بودند: «حدود سه ساعت بعد نیز نفتکش ریچموند وویجر با پرچم باهاما در تماسی اضطراری از نزدیک شدن یک شناور دیگر ایرانی خبر داد و نیروی دریایی آمریکا دوباره وارد عمل شد.»

سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در بحرین، توضیحات بیشتری از آن چه روی داده ارائه نکرده و تنها گفته که نیروهای ایالات متحده به کسی تیراندازی نکردند و خود نیز آسیبی ندیده‌اند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی در باره این خبر موضعی نگرفته‌اند اما خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، نزدیک به محافل نظامی و امنیتی از قول یک “منبع آگاه دفاعی” موضوع “ادعای نیروی دریایی آمریکا” را تکذیب کرده‌اند.

ایران در چند سال اخیر به کرات نفتکش‌ها را در دریای عمان و تنگه هرمز توقیف   کرده که آخرین نمونه آن نفتکش یونانی نیووی بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.