واکنش‌ها به سخنان رئیسی درباره حجاب اجباری؛ «خانواده شهدا را سپر اغراض نامشروع خود نکنید»

شنبه, 21ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

در ادامه تلاش حکومت برای سرکوب نافرمانی مدنی زنان، ابراهیم رئیسی به تازگی به نقل از «خانواده شهدا» تهدید کرد «به زودی بساط کشف حجاب» را جمع می‌کند. این صحبت‌ها با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله خانواده کشته‌شدگان جنگ هشت ساله ایران و عراق مواجه شد.

در ادامه فشارها بر مخالفان حجاب اجباری، رسول فلاحتی، نماینده خامنه‌ای در گیلان و امام جمعه رشت گفت: «به عوامل نیروی انتظامی، سپاه و بسیج گفتیم افرادی را که با نظام معاندت دارند، ردیابی و شناسایی کنند.»

او به «جماران» گفت «هیچ‌کس از کشف حجاب راضی نیست» و افزود: «دیدم که مامور انتظامی آن قدر خوب تذکر داد که طرف مقابل تشکر کرد.» 

هم‌زمان، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به سخنان اخیر ابراهیم رئیسی واکنش نشان داده و استناد او را به «خواسته خانواده شهدا برای جمع کردن بساط کشف حجاب»، سوءاستفاده از نام و جایگاه کشته‌شدگان جنگ هشت ساله عراق و ایران خواندند.

کاربری به نام «عمو نیما» با اشاره به فراوانی اظهارنظرها درباره سخنان رئیسی نوشت: «ما خانواده شهدا و ایثارگران اصلا چه‌کاره‌ایم که در مورد حجاب بقیه نظر بدهیم؟»

یک روزنامه‌نگار هم با یاد کردن از خود به‌عنوان «برادر شهید و کسی که یک گردان شهید در فامیلش هست» تاکید کرد: «خانواده ما بیشتر نگران وضعیت معشیت، اقتصاد و آینده ایران تحت حکومت شما هستند.»

الهام نداف، روزنامه‌نگار دیگری که از «خانواده شهدا» است هم گفت «مادربزرگ، خاله‌ها، دایی‌ها و مادرش» تاکید دارند دغدغه اصلی‌شان «فشار اقتصادی» است: «خدا آن‌هایی که باعث شدند کمر خودمان و بچه‌هایمان زیر بار فشار اقتصادی بشکند و خونِ مردم را به بهانه حجاب توی شیشه کردند، لعنت کند و بیش از این ذلت‌شان را ببینیم.» 

سعید خلیلی، وکیل دادگستری نیز در شبکه اجتماعی اکس خطاب به رئیسی نوشت: «لطفا این‌قدر از خانواده شهدا خرج نکنید و آنان را برای اغراض غیرمشروع خود سپر قرار ندهید.»

شماری دیگر از کاربران هم «دغدغه خانواده شهدا» را نه «کشف حجاب» بلکه مواردی مانند «بلایی که این حکومت اهریمنی بر سر مردم آورده»، «بی‌کفایتی حکومت در اداره امور» و «بلای اقتصادی» دانستند.

برخی چهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب نیز با انتقاد از سخنان ابراهیم رئیسی و سیاست‌های دولت او هشدار دادند که نظام برای بقای خود، نباید بیش از این برای مردم «بحران» درست کند.

سعید شریعتی، عضو شورای مرکزی اتحاد ملت تاکید کرد که روش کنونی حکومت برای اعمال حجاب اجباری «جواب نمی‌دهد».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت حسن روحانی هم خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت که «بساط‌تان را جمع می‌کنید».

روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد نیز متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تاکید ابراهیم رئیسی بر جمع کردن «بساط کشف حجاب» بر لزوم آزادی پوشش زنان و عزم واشینگتن بر ادامه اقدام‌های بین‌المللی علیه ناقضان حقوق بشر در ایران و پاسخگو کردن آن‌ها تاکید کرد. 

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۱۸ مرداد در مراسم «بزرگداشت شهدای مدافع حرم» گفت: «من به شما عرض می‌کنم که این بساط کشف حجاب هم حتما جمع خواهد شد. هیچ نگران نباشید.»

او ادامه داد: «افرادی غافل هستند و باید آن‌ها را بیدار کرد تا بدانند به نفع چه کسی دارند این کارها را انجام می‌دهند. یک عده معدودی هم هستند که به صورت سازمان یافته حرکتی جهت‌دار با آموزش‌های بیگانگان دارند. آن‌ها هم تکلیفشان مشخص خواهد شد.»

در روزهای گذشته همچنین موضوع لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» که از ابتدای امسال بین قوه قضاییه، دولت و مجلس مطرح و در گردش بوده، وارد فاز جدی‌تری شد و در عین‌ حال گزارش‌ها از پشت پرده و تلاش برای تصویب بی‌سر‌ و صدای آن حکایت دارند.

با این‌ حال انتقادها به این لایحه و ناکارآمد خواندن آن در برابر نافرمانی مدنی زنان، چه از سوی مخالفان و چه جریان‌های نزدیک حکومت از یک طرف و تاکید طرفداران حکومت بر اجرای قوانین سخت و بازدارنده به منظور تحمیل حجاب اجباری و افزایش فشار بر مردم و سرکوب شهروندان از طرف دیگر ادامه دارد.

با وجود این تلاش‌ها اما طی ماه‌های گذشته نافرمانی مدنی زنان گستردگی بیشتری پیدا کرده و هر روز تصاویری از زیست روزمره آنان بدون حجاب اجباری منتشر می‌شود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.