اولین مدال دوچرخه‌سواری زنان ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی

دوشنبه, 3ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

فرانک پرتوآذر

دوچرخه‌سواری زنان ایران برای اولین بار در تاریخ مسابقات بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال شد.

فرانک پرتوآذر، ملی‌پوش کوهستان ایران، در ادامهٔ بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به میزبانی هانگژو، موفق شد در ماده کراس کانتری که سخت‌ترین رویداد دوچرخه‌سواری در مسیرهای ناهموار طبیعی است، پس از یک ساعت و ۴۲ دقیقه از خط پایان بگذرد و بین ۱۵ رکاب‌زن شرکت‌کننده جایگاه سوم را از آنِ خود کند.

لی هونگ فنگ و ما چای ژیا، رکاب‌زنان چینی، مدال‌های طلا و نقره را به گردن آویختند. برخی شرکت‌کنندگان ازجمله نمایندگان ژاپن و قزاقستان موفق به عبور از خط پایان نشدند.

رکاب‌زنان ایرانی تاکنون پنج طلا، ۱۰ نقره و ۱۴ برنز از بازی‌های آسیایی به دست آورده بودند و سی‌امین نشان اولین مدالی است که یک ورزشکار زن نصیب دوچرخه‌‌سواری ایران می‌کند.

فرانک پرتوآذر
فرانک پرتوآذر

فرانک پرتوآذر که ۳۵ ساله است، در دورهٔ قبلی هم می‌توانست مدال بگیرد، اما به‌دلیل پارگی زنجیر دوچرخه‌اش در دور اول از رقبا عقب افتاد. پس از بازگشت مجدد به مسیر، با تلاش فراوان توانست بخشی از عقب‌ماندگی را جبران کند اما به ردهٔ چهارم رسید.

او در خط پایان بازی‌های آسیایی جاکارتا به‌شدت ناراحت بود و اشک می‌ریخت. مدیر تیم ملی ایران آن زمان گفت: مسابقه اگر یک دور دیگر ادامه داشت، فرانک می‌توانست دقایق تلف‌شده به‌خاطر پارگی زنجیر را به‌طور کامل جبران کند و مدال بگیرد.

خانم پرتوآذر پس از کسب مقام چهارم ۲۰۱۸ به خبرنگاران گفته بود: «درگیر پرداخت هزینهٔ سفر به مسابقات جهانی‌ام. مشکل دوچرخه حل نشده. قول دادند از وزارت کمک شود اما نشد و برای دوچرخه‌ام از فدراسیون قرض گرفتم و باید پول را برگردانم. ما گدایی نمی‌کنیم، اما این راهی که می‌رویم، به تنهایی طی نمی‌شود.»

با این حال به نظر می‌رسد او بخش چشمگیری از این راه صعب‌العبور را به تنهایی طی کرده و اکنون تاریخ‌ساز شده است.

حتی پنج هفته پیش که همراه با محمد گنج‌خانلو در مسابقات جهانی اسکاتلند حضور داشت، گنج‌خانلو با جمع‌آوری وسایل خود هتل را ترک کرد و پرتوآذر تنهایی به تهران برگشت.گنج‌خانلو تاکنون اطلاعی از وضعیت خود نداده است.

ایران تا این لحظه از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو که با تأخیر به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به سال ۲۰۲۳ موکول شده، با ۲ نقره و ۲ برنز در ردهٔ نهم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار دارد.

هر چهار مدالی که تاکنون کسب شده را ورزشکاران زن به دست آورده‌اند. علاوه بر خانم پرتوآذر، مرجان سلحشوری هم در پومسه تکواندو روی سکوی سوم ایستاد.

در قایق‌رانی هم دو نشان نقره نصیب زنان پاروزن ایرانی شده است. در روئینگ دونفره مهسا جاور و زینب نوروزی پس از تیم چین نایب‌قهرمان شدند. در روئینگ چهارنفره هم چینی‌ها روی سکوی نخست ایستادند. نازنین ملایی، مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل نیز مدال نقره را کسب کردند.

فرانک پرتوآذر پس از دریافت مدال برنز گفت: «پنج سال زحمت کشیدم. آسیب‌دیدگی داشتم، اما کاملاََ با برنامه رکاب زدم تا در این هوای گرم انرژی‌ام را تقسیم کنم. شاید هیچ‌کس تصور مدال گرفتنم را نداشت. خیلی تردیدها و صحبت‌ها دربارهٔ من بود، اما همین تفکرات منفی به من انگیزهٔ مضاعفی داد.»

فرانک پرتوآذر در مسیر مسابقه
فرانک پرتوآذر در مسیر مسابقه

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.