وزیر اقتصاد حماس در بمباران غزه کشته شد؛ تصمیم اسرائیل برای مسلح کردن گروه‌های غیرنظامی

سه شنبه, 18ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

هاآرتص گزارش داد جواد ابو‌شماله، وزیر اقتصاد حماس در پی بمباران نوار غزه از سوی ارتش اسرائیل کشته شد. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل هم اعلام کرد قصد دارد ۱۰ هزار قبضه سلاح در اختیار تیم‌های امنیتی غیرنظامی در این کشور قرار دهد.

(وقایع روز چهارم جنگ اسرائیل را در این گزارش که ساعت به ساعت به روز می‌شود دنبال کنید)

خبرگزاری رویترز گزارش کرد ابوشماله و زکریا ابو‌معمار، دو عضو دفتر سیاسی حماس، در حمله هوایی در خان یونس غزه کشته شدند

ابومعمار به عنوان رییس اداره «روابط ملی» گروه حماس معرفی شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۸ مهر گذرگاه رفح، نقطه مرزی نوار غزه و شبه جزیره سینا در مصر را بمباران کرد.

پیش از این ریچارد هکت، یکی از نظامیان بلندپایه ارتش اسرائیل به مردم غزه توصیه کرده بود با توجه به باز بودن گذرگاه رفح، از طریق این گذرگاه به مصر بروند اما بر اساس گزارش‌ها، مصر هم گذرگاه رفح را تا اطلاع ثانوی بسته است.

در سوی مقابل، حماس به ساکنان شهر اشکلون در جنوب اسرائیل هشدار داد برای در امان ماندن از حملات موشکی این گروه، تا ساعت پنج عصر (به وقت محلی) فرصت دارند خانه‌های خود را ترک کنند.

در تحولی داخلی در اسرائیل، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرد تمامی احزاب در دولت ائتلافی پذیرفته‌اند که احزاب اپوزیسیون برای تشکیل «دولت اضطراری ملی» به دولت فعلی بپیوندند.

ادامه درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل

خبرها از شلیک راکت از سمت غزه به مناطقی در داخل خاک اسرائیل حکایت دارند. در پی این حملات، آژیر خطر در چند شهر اسرائیل در نزدیکی مرز با غزه به صدا درآمدند.

پیش از این ارتش اسرائیل اعلام کرده بود کنترل کامل حصار مرزی با نوار غزه را به دست گرفته است. 

بنا بر گزارش‌ها، در یک حمله هوایی به مخفی‌گاه شبه‌نظامیان حماس در ساحل زیکیم در نزدیکی مرز غزه، تعدادی از آن‌ها کشته شدند.

تایمز اسرائیل اما به نقل از کانال ۱۲ تلویزیون این کشور نوشت در پی افزایش تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، ۷۵ درصد ساکنان الجلیل خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

این رسانه گزارش داد ارتش این کشور شب گذشته بیش از ۲۰۰ نقطه در نوار غزه را هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در حملات اسرائیل به نوار غزه تاکنون ۷۰۴ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند و سه هزار و ۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند. 

سازمان ملل متحد نیز گزارش داد در پی حملات اسرائیل به نوار غزه، ۷۹۰ خانه تخریب شده‌اند، پنج هزار و ۳۰۰ ساختمان آسیب دیده‌اند و دسترسی ۴۰۰ هزار نفر به منابع آبی قطع شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ جسد متعلق به شبه‌نظامیان حماس در خاک اسرائیل پیدا شده است.

اسرائیل امروز به خبرنگاران خارجی اجازه داد «برای پوشش صحنه‌های کشتار حماس» از شهرهای اسرائیل در نزدیکی مرز غزه بازدید کنند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه هاآرتص، در حملات حماس تاکنون دست‌کم ۹۰۰ اسرائیلی کشته و دو هزار و ۴۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

وزارت بهداشت اسرائیل هم اعلام کرد با توجه به شرایط موجود، ممکن است تعدادی از دانشجویان پزشکی و پرستاری را برای کار فرا بخواند.

بنا بر اعلام این وزارت‌خانه، این دانشجویان در صورت لزوم به صورت موقت و با دریافت حقوق در سیستم پزشکی اسرائیل مشغول به کار خواهند شد.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز گفت ۱۰۰ تا ۱۵۰ اسرائیلی هم‌اکنون در اسارت شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه هستند.

از سوی دیگر اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد تا وقتی حملات نظامی اسرائیل ادامه داشته باشد، این گروه در مورد اسیرانی که در اختیار دارد مذاکره نخواهد کرد.

پلیس اسرائیل گفت ۱۳ نفر از ساکنان اورشلیم شرقی را به ظن تحریک به خشونت و حمایت از حماس بازداشت کرده است.

واکنش‌های بین‌المللی به جنگ حماس و اسرائیل

دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد تحقیقاتی را درباره گروه شبه‌نظامی حماس به اتهام قتل، کشتار و آدم‌ربایی آغاز کرده است.

طبق قوانین آلمان، در صورتی که شهروندان این کشور در اثر وقوع جرایمی در خارج از آلمان آسیب ببینند، دادستانی این کشور صلاحیت دارد موضوع را بررسی کند.

وزارت امور خارجه آلمان روز ۱۷ مهر تایید کرده بود تعدادی از شهروندان این کشور به دست شبه‌نظامیان حماس ربوده شده‌اند. هنوز از تعداد دقیق این افراد اطلاعی در دست نیست.

هم‌زمان امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، با غیرقابل خواندن موضع مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال حمله حماس به اسرائیل گفت در مورد دخالت مستقیم تهران در این حملات هنوز «مستندات رسمی» وجود ندارد.

مکرون همچنین تاکید کرد بسیار محتمل است کمک‌هایی به حماس برای انجام این حملات شده باشد.

از سوی دیگر عربستان سعودی خواستار برگزاری نشست فوری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اوضاع در پی حمله حماس و مناقشه فلسطین و اسرائیل شد.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، چین با اتخاذ موضعی جدید در قبال حمله حماس به اسرائیل، خشونت و حمله به غیرنظامیان را محکوم کرد و خواستار توقف درگیری‌ها و آتش‌بس شد.

موضع‌‎ جدید چین یک روز پس از آن اعلام شد که چاک شومر، سناتور برجسته آمریکایی در دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در پکن گفت از موضع چین در قبال تهاجم حماس «سرخورده» شده است.

از سوی دیگر اکسیوس به نقل از منابع آگاه نوشت امارت متحده عربی به حکومت سوریه هشدار داده در جنگ حماس و اسرائیل مداخله نکند و اجازه حمله از خاک سوریه علیه اسرائیل را ندهد.

پیش‌تر خبرگزاری اسرائیلی وای‌نت در گزارشی نوشت دولت اسرائیل با پیامی که از طریق دولت فرانسه ابلاغ شده، حزب‌الله لبنان را تهدید کرده در صورت ورود به جنگ برای همراهی با حماس، با همکاری نیروی دریایی آمریکا، دمشق، پایتخت سوریه را نابود خواهد کرد و شخص بشار اسد را هدف قرار خواهد داد.

در این گزارش، به نقل از مقام‌های ارشد دولت اردن و فرانسه نیز گفته شده دولت اسرائیل و آمریکا در حال گفت‌وگو هستند و کاخ سفید تلاش می‌کند کنگره را قانع کند برای مشارکت نیروهای آمریکا در کارزار احتمالی علیه حزب‌الله مجوز بدهد.

از سوی دیگر حمله گسترده حماس به اسرائیل منجر به کشته یا مفقود شدن شهروندان خارجی زیادی در این کشور شده است.

بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از شهروندان غیراسرائیلی نیز هم‌اکنون در اسارت شبه‌نظامیان این گروه در نوار غزه هستند.

هنوز آمار نهایی و دقیقی از شهروندان خارجی کشته، مفقود یا اسیر شده در جریان حملات مرگ‌بار حماس به اسرائیل وجود ندارد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که شهروندانی از آرژانتین، آلمان، آمریکا، ایرلند، انگلیس، برزیل، پاراگوئه، تانزانیا، تایلند، چین، فرانسه، کامبوج، کانادا، مکزیک، نپال و … در بین این افراد هستند.

نقش جمهوری اسلامی در تجهیز شبه‌نظامیان حماس

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اما با عقب‌نشینی از مواضع پیشین، نقش تهران در حملات مرگ‌بار شبه‌نظامیان حماس علیه اسرائیل را تکذیب کرد. اظهارات او در روز سه‌شنبه ۱۸ مهر، تنها ساعاتی پس از هشدار آمریکا به جمهوری اسلامی مبنی بر دخالت نکردن در جنگ حماس و اسرائیل مطرح شدند. 

خامنه‌ای همچنین تاکید کرد کسانی که معتقدند حملات حماس «کار غیر‌فلسطینی‌ها است، دچار محاسبه غلط شده‌اند.»

این در حالی است که واشینگتن‌پست در گزارشی به نقل از مقام‌های امنیتی غربی و خاورمیانه‌ای نوشت حمله به اسرائیل با «حمایت عمده» جمهوری اسلامی که شامل «آموزش نظامی و کمک لجستیکی و همچنین ده‌ها میلیون دلار برای تسلیحات» می‌شود، از یک سال پیش‌ طراحی شده بود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال هم روز ۱۷ مهر نوشت سپاه پاسداران، حماس و حزب‌الله از ماه میلادی اوت جلسه‌های متعددی را برای برنامه‌ریزی حمله به اسرائیل در بیروت، پایتخت لبنان ترتیب دادند که در برخی از آن‌ها اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نیز حضور داشتند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.