ارغوان جلالی؛ داور ایرانی ووشو: بیانیهٔ فدراسیون جمهوری اسلامی سراسر دروغ است

سه شنبه, 7ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

ارغوان جلالی فراهانی در در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ووشو در آمریکا

ارغوان جلالی فراهانی در در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ووشو در آمریکا

ارغوان جلالی فراهانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ووشو به میزبانی آمریکا بدون پوشش اجباری به قضاوت نشست.

انتشار فیلم مراسم معارفه در ورزشگاه فورت‌ ورث تگزاس و اعلام نام او به نمایندگی از ایران واکنش تند رسانه‌های حکومتی و بیانیهٔ فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی را در پی داشت.

خانم جلالی فراهانی در نخستین مصاحبه‌اش پس از پایان رقابت‌ها که به‌طور اختصاصی با رادیوفردا انجام داده است، می‌گوید: «باید تأکید کنم که بیانیه‌ٔ فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی سرتاسر دروغ بود و اگر واکنشی نشان نمی‌دادم، این تصور پیش می‌آمد که فدراسیون درست گفته است.»

فدراسیون ووشوی جمهوری اسلامی در بیانیه‌اش ادعا کرده بود داوری خانم جلالی «بدون کسب تأییدیه لازم از ایران صورت گرفته و از فدراسیون جهانی پیگیر چگونگی حضور او با نام ایران بدون هماهنگی و‌ اطلاع فدراسیون جمهوری اسلامی خواهیم شد».

ارغوان جلالی فراهانی قبلاً در ایران با حجاب اجباری قضاوت می‌کرد

ارغوان جلالی فراهانی قبلاً در ایران با حجاب اجباری قضاوت می‌کرد

ارغوان جلالی فراهانی علاوه‌بر موفقیت در ژیمناستیک نونهالان و کسب مدال‌های کشوری در شنا، قهرمان ووشوی ایران بوده، سال ۲۰۰۹ به مسابقات جهانی کانادا اعزام شده‌و همان سال در بازی‌های داخل سالن آسیا به میزبانی ویتنام مبارزه کرده و سال ۲۰۱۲ نیز در مسابقات دانشجویان به میزبانی ریمینی ایتالیا یک طلا و دو نقره را به گردن آویخته است.

او دربارهٔ دوران قهرمانی می‌گوید: ‌«اعزام‌ها با تصوراتم متفاوت بود. فکر می‌کردم وقتی به‌عنوان نمایندهٔ کشورت انتخاب می‌شوی، احترام خاصی برایت قائل‌اند، اما خیلی رفتارهای زننده‌ای صورت می‌گرفت، مخصوصاََ با زنان. بی‌دلیل جلوی نمایندگان سایر کشورها توهین می‌کردند. این رفتار با مدلی که من بزرگ شده بودم منافات داشت و باعث شد از ورزش قهرمانی خارج شوم.»

ارغوان سپس به مربی‌گری پرداخت. تیمش در لیگ ووشوی زنان قهرمان شد. مدارج داوری را هم پیمود تا علاوه‌بر مسئولیت کمیتهٔ داوران در بخش بانوان به عالی‌ترین درجهٔ بین داوران ووشوی ایران برسد.

فارغ‌التحصیل مدیریت ورزشی است و ۱۰ سال در دانشگاه تدریس کرده است. سال ۲۰۲۱ به آمریکا مهاجرت کرد ولی همکاری‌اش با ووشوی ایران قطع نشد. امسال در کلاس داوری بین‌المللی به میزبانی اندونزی به‌عنوان عضو فدراسیون ووشوی ایران شرکت کرد.

همزمان از سوی کمیتهٔ داوران آمریکا به همکاری دعوت شد و علاوه‌بر مسابقات ملی و جام گلدن استیت، طی دو سال گذشته در بازی‌های پان آمریکن هم به قضاوت پرداخته است.

متن کامل گفت‌وگوی رایدوفردا با ارغوان جلالای فراهانی را در ادامه می‌خوانید.

  • فدراسیون ووشوی ایران می‌گوید داوری شما بدون کسب تأییدیه از ایران صورت گرفته. بین شما و فدراسیون چه گذشت؟

ارغوان جلالی فراهانی: اسم من رسماََ از طرف فدراسیون ایران ثبت‌نام شد. طبق قانون، ثبت‌نام‌ها بر اساس گذرنامه‌ است. بنابراین فقط ایران می‌توانست اسمم را در مسابقات جهانی ثبت کند.

البته گفتند هزینهٔ اسکان و پرواز را باید به مسئول تیم بپردازی، درحالی‌که نفرات اضافی با هزینهٔ سنگین عازم آمریکا بودند. فقط مرا خارج از تیم حساب کردند. همین را گفتم که رئیس فدراسیون پاسخ داد اسمت را حذف می‌کنیم و ایمیل عدم حضورت را می‌فرستیم.

نمی‌خواستم فرصتی که بعد از کلی تلاش به‌دست آورده بودم را به‌خاطر چند هزار دلار از دست بدهم. گفتم خودم می‌پردازم اما تماس‌هایم بی‌پاسخ ماند. به خانم اسکندری، مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون، گفتم دارم بلیت می‌خرم. او گفت آقای صدیقی لغو حضورت را با ایمیل به فدراسیون جهانی اطلاع داده است. با این حال وقتی از کمیتهٔ برگزاری جویا شدم، تکذیب کردند.

  • فکر می‌کنید چرا تهدیدشان مبنی بر حذف شما از مسابقات جهانی را عملی نکردند؟

نمی‌خواستند قضاوت کنم. از طرفی اسمم را از لیست حذف نکردند تا در فاکتورهای غیرواقعی‌شان باقی بمانم که هزینهٔ هنگفتی می‌شود. گمان نمی‌کردند پیگیری می‌کنم و متوجه دروغ‌شان خواهم شد. حالا می‌گویند از روابط شخصی‌ام استفاده کرده‌ام. مگر سیستم ورزش ایران است که روابط شخصی تعیین‌کننده باشد؟ و اگر چنین قدرتی دارم، پس باز هم فدراسیون ایران است که ضرر کرده و فرد با نفوذی را از دست داده است.

  • فدراسیون ووشو آمریکا را به کارشکنی را در صدور روادید تیم اعزامی متهم کرده. نظر شما درباره غیبت تیم ملی ایران چیست؟

در ماه می ۲۰۲۳ آنتونی گو، رئیس فدراسیون آمریکا که نایب رییس فدراسیون جهانی است، از من خواست فدراسیون ایران را در مسیر صدور ویزا همراهی کنم. او گفت هر مدرکی لازم بوده فرستاده‌ایم و هر کار دیگری هم که بخواهند انجام می‌دهیم.

همان لحظه موضوع را به آقای صدیقی اطلاع دادم و متوجه شدم که هنوز سفارت هم نرفته‌اند. گفتم خیلی دیر شده و زودتر بروید برای مصاحبه. هیچ کمکی از من نخواستند. درحالی‌که هفتهٔ آخر بچه‌ها از من پیگیر ویزا بودند.

با توجه به شواهد، معتقدم ویزای ورزشکاران تأیید شده ولی چون ویزای برخی همراهان صادر نشد، قید اعزام را زدند و دیر اقدام کردند تا تیم نیاید.

  • واکنش فدراسیون آمریکا چه بود؟

فدراسیون ووشوی آمریکا از عدم حضور ایران ابراز ناراحتی کرد. مصاحبه‌های رئیس فدراسیون ایران و اتهام کارشکنی به گوش‌شان رسید و بسیار ناراحت شدند. گفتند ما که تمام تلاش‌مان را کردیم، کارشکنی دیگر چیست.

  • داوری شما بدون حجاب اجباری با دو برخورد متفاوت روبه‌رو شد. یک سمت قضیه نارضایتی حکومت بود، شامل فدراسیون که بیانیه داد تا بگوید اقدام شما را «تقبیح» می‌کند، یا خبرگزاری فارس که آن را هنجارشکنانه توصیف کرد. اما در طرف دیگر اعلام رضایت کاربران پرشمار را هم در شبکه‌های اجتماعی دیدیم.

همین‌که قدری باعث خوشحالی مردم ایران شدم، برایم کافی است. ناراحتی مسئولین اهمیتی ندارد. همان مسئولینی که هنگام استخدامم در آموزش و پرورش با وجود کسب امتیازات علمی و عملیِ بالا، چون چادری نبودم، گفتند اصلح نیستی و باعثِ مهاجرتم شدند، درحالی‌که با همان مدارک گرین‌کارت نخبگان را گرفتم.

  • ایران می‌گوید قضیه را در فدراسیون جهانی پیگیری خواهد کرد. نگران تبعات این قضیه نیستید؟

بلوف است. هیچ حقی ندارند. آی‌دی‌کارت ایران برایم صادر شده بود و نشان می‌دهد که به تأیید ایران قضاوت می‌کردم. پس از رسانه‌ای شدنش هم خود صدیقی خبر را برایم ارسال کرد. برایش نوشتم: «پس بلدید جواب بدید.»

از طرفی، اگر باور خودم را زیر پا می‌گذاشتم، بی‌احترامی در حق خون‌هایی بود که ریخته شده و جان‌هایی که بی‌دلیل گرفته شده. خواستم با این کار کوچک کنار مردمی باشم که داخل ایران در حال مبارزه‌اند. شاید توانسته باشم ادای احترام کنم به مهسا امینی و آرمیتا گراوند.

به‌عنوان شهروند ایران، بدون حجاب اجباری نامهٔ حذف خودم از میادین بین‌المللی را امضا کردم؛ موقعیتی که برایش سال‌ها جنگیده بودم اما در مقایسه با جان‌هایی که گرفته شده، بی‌مقدار است.

  • کنار گذاشتن حجاب اجباری توسط زنان شطرنج‌باز نیز انعکاس وسیعی در ورزش ایران داشت و حمایت گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی جلب کرد. این همدلی و همراهی ورزشی‌ها با وقایعی که در متن جامعه رخ می‌دهد را چقدر موثر می‌دانید؟

خب این کمک می‌کند به هموطنان تا ببینند همراه‌شان هستیم. سختگیری‌ها همیشه برای ورزش بانوان زیاد بوده و با این اتفاقات ممکن است اعزام تیم‌های دختران به خطر بیفتد. ولی باید همه دست به دست هم بدهیم تا بفهمند که اجبار چیزی را درست نمی‌کند.

احترام به حقوق زنان باعث پیشرفت جامعه می‌شود. آزادی در انتخاب پوشش حق بانوان ایران است. موافق و مخالف حجاب، باید حق انتخاب داشته باشند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.