۷۰۰ اعدام در ایران در سال جاری؛ سندیکاهای فرانسه این سرکوب‌ را محکوم کردند

سه شنبه, 14ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

پنج سندیکای فرانسوی با انتشار بیانیه‌ای مشترک درباره تشدید سرکوب‌ها و افزایش اعدام‌ها به دست جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند. شمار اعدام‌ها در ایران از آغاز سال جاری میلادی تا کنون از ۷۰۰ مورد گذشته است. اتحادیه اروپا به تازگی در بیانیه‌ای شدت گرفتن اعدام‌ها را وحشتناک خواند.

کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه، کنفدراسیون عمومی کار، فدراسیون متحد سندیکایی، اتحاد سندیکایی هم‌بسته و اتحادیه ملی سندیکاهای خودگردان فرانسه نوشتند که جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از توجه جهانی به جنگ غزه، دست به سرکوب «خشم اجتماعی و مردمی ایرانیان نسبت به بحران اقتصادی» زده است.

این بیانیه با اشاره به افزایش قابل توجه بازداشت فعالان کارگری، از ریحانه انصاری‌نژاد، عثمان اسماعیلی، اسماعیل گرامی و رضا اقدسی به‌عنوان آخرین نمونه‌‌ها از دستگیری‌های گسترده فعالان کارگری در ایران نام برد.

به گفته نویسندگان این بیانیه، سرکوب تجمعات صنفی و معیشتی بازنشستگان، دگراندیشان، مدافعان حقوق زنان،‌ فعالان حقوق بشر و … از دیگر اقداماتی است که حکومت ایران به آن‌ها شدت بخشیده است.

افزایش اعدام‌ها برای ایجاد رعب و وحشت بین مردم

پنج سندیکای فرانسه در بخشی از بیانیه خود یادآور شدند حاکمیت در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت بین مردم، تعداد اعدام‌ها را به شدت افزایش داده است.

از هفت اکتبر (۱۵ مهر) و آغاز جنگ غزه تا کنون، جمهوری اسلامی بیش از ۱۲۰ نفر از جمله ده‌ها مخالف سیاسی و فعالان جنبش‌های اجتماعی را اعدام کرده است.

از جمله این قربانیان، قاسم آبسته، زندانی سیاسی کُرد است که پس از ۱۴ سال حبس، اواسط آبان امسال در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد.

او همراه با شش شهروند کُرد دیگر آذر سال ۸۸ بازداشت و با اتهاماتی چون «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» فردی به نام عبدالرحیم تینا متهم شد که مهر یک سال قبل از آن، توسط افرادی ناشناس کشته شده بود.

حکم اعدام آبسته در شرایطی اجرا شد که او و دیگر متهمان پرونده طی سال‌های گذشته بارها بر بی‌اساس بودن اتهامات انتسابی به خود تاکید کرده بودند.

میلاد زهره‌وند، از معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» از دیگر اعدام‌شدگان طی روزهای اخیر است.

او در حالی در ارتباط با مرگ علی نظری، مامور اطلاعات سپاه در جریان خیزش انقلابی به اعدام محکوم شده بود، که تناقض‌های فراوانی در پرونده وجود داشت.

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال در آن زمان نشان می‌دهد میلاد زهره‌وند در تمام دوره بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق ابتدایی یک متهم محروم بوده و خانواده‌اش به شدت از سوی سازمان اطلاعات سپاه تحت فشار قرار داشتند تا درباره او اطلاع‌رسانی نکنند.

جمهوری اسلامی از زمان آغاز خیزش انقلابی دست‌کم هفت معترض از جمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی را اعدام کرده بود که اکنون شمار این افراد به هشت تن رسید.

سازمان‌های سندیکایی کارگری فرانسه با اشاره به این اعدام‌ها بر «هم‌بستگی با قربانیان سرکوب» تاکید کرده و خواهان لغو مجازات اعدام، ابطال کلیه محکومیت‌های ناعادلانه مغایر با حقوق و آزادی‌های بنیادین، آزادی فوری و بی‌قید و شرط کلیه زندانیان عقیدتی و فعالان صنفی شدند.

جدیدترین آمار اعدام‌ها در ایران

سازمان حقوق بشر ایران روز پنج‌شنبه ۹ آذر در گزارشی با اعلام اینکه شمار اعدام‌های انجام شده به دست جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری میلادی به ۷۰۷ تن رسیده است، نوشت که این آمار در هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود اعلام کرد اجرای احکام اعدام از آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در غزه شتاب بیشتری گرفته و در ۵۴ روز جنگ، دست‌کم ۱۷۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.