نیویورک تایمز: انفجارهای خط لوله گاز بروجن و کارخانه شیمیایی در شهر قدس کار اسرائیل بود

شنبه, 28ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام غربی و یک استراتژیست مرتبط با سپاه گزارش داد اسرائیل پشت انفجار هفته اخیر در دو خط لوله گاز در ایران بود. دو مقام غربی همچنین گفتند انفجار پنج‌شنبه در یک کارخانه شیمیایی در شهر قدس نیز کار اسرائیل بود.

این دو مقام غربی و یک استراتژیست مرتبط با سپاه به نیویورک تایمز گفتند حمله اسرائیل به خط لوله‌های گاز نیازمند دانش عمیق از زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیقی بود، به ویژه آن‌که هر دو خط لوله در یک زمان از چند نقطه منفجر شدند.

یکی از مقام‌های غربی گفت: حمله اسرائیل یک اقدام نمادین بزرگ بود. تعمیر خرابی‌ها برای ایران ساده بود و نسبتا آسیب کمی برای غیرنظامیان ایجاد کرد، اما در شرایطی که درگیری‌ها در منطقه تشدید می‌شود، این اقدام یک هشدار جدی را به ایران داد که اسرائیل قادر است چه ضربه‌هایی بزند.

استراتژیست مرتبط با سپاه گفت با توجه به پیچیدگی و ابعاد این عملیات، حکومت ایران معتقد است اسرائیل حمله‌ها را انجام داده و مطمئنا این عملیات نیازمند همکاری عواملش در داخل ایران بوده است.

این استراتژیست گفت خط لوله‌هایی که هدف حمله قرار گرفتند تحت محافظت امنیتی قرار دارند و حمله‌کنندگان احتمالا از زمان‌‌بندی گشت‌زنی نیروهای امنیتی در محوطه این خط لوله خبر داشته‌اند.

ساعت حدود یک و نیم بامداد چهارشنبه ۲۵ بهمن، دو انفجار مهیب در گردنه حلوایی بروجن استان چهارمحال و بختیاری و تنگ قادرآباد در خرم‌بید واقع در صفاشهر استان فارس رخ داد.

چهارشنبه ۲۵ بهمن اطلاعاتی اختصاصی به ایران اینترنشنال رسید که طبق آن یک گروه سلفی مستقر در مرز ایران و افغانستان عامل حمله به خطوط گاز در چند نقطه از ایران بوده است.

طبق این اطلاعات، انفجارهای خطوط انتقال گاز ایران در پی خرابکاری مستقیم در خطوط لوله گاز بوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران و گفته‌های مقام‌ها، گاز ده‌ها روستا و میلیون‌ها مشترک قطع شد و گازرسانی در چند استان به ادارات دولتی و صنایع محدود شد.

شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ بهمن نیز یک انفجار مهیب در شهر قدس تهران رخ داد. وحید گلی‌کانی، فرماندار شهر قدس، دلیل این انفجار را آتش‌سوزی در مخازن شیمیایی یک کارخانه خصوصی دانست و گفت این آتش‌سوزی «امنیتی نبوده است.»

او گفت «اختلال در خط تولید» موجب این حادثه شده است. 

انفجار در خط لوله‌های گاز یک روز پس از عملیات هکری موفق علیه وبسایت‌های مجلس شورای اسلامی از سوی گروه قیام تا سرنگونی انجام شد که بسیاری از اسناد محرمانه مرتبط با این نهاد در پی این هک افشا شدند.

یکی از اسناد افشا شده در هک مجلس نشان می‌دهد دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شش آذر ماه امسال در نامه‌ای به خامنه‌ای و رئیسی وقوع رویداد‌هایی از این نوع را پیش‌بینی کرده است.

در این نامه با هشدار درباره ناترازی گازی و شکاف بین تولید و مصرف به عواملی چون تهدیدات سایبری، اعتصابات کارگری و و خرابکاری در شبکه انرژی به عنوان دلایلی که می‌تواند امنیت انرژی را به خطر بیاندازد اشاره شده است.

گروه هکری «‌گنجشک درنده» هم روز ۲۷ آذرماه به سامانه‌های سوخت حمله سایبری کرد و فعالیت‌ پمپ‌بنزین‌ها در اغلب شهرهای ایران را برای چند روز مختل کرد.

روز نهم شهریور امسال نیز حفاظت اطلاعات وزارت دفاع جمهروی اسلامی از کشف و خنثی‌سازی بزرگترین عملیات خرابکاری در صنایع موشکی، هوایی و فضایی وزارت دفاع خبر داد که به گفته این نهاد، از سوی سرویس اطلاعات اسرائیل هدایت می‌شد.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.