گوشت در یکسال ۶۳ درصد گران شد؛ قیمت‌های دست نیافتنی و سفره‌های خالی

شنبه, 8ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

رسانه‌های ایران از سفره‌های خالی مردم و دست نیافتنی‌تر شدن قیمت‌ها خبر می‌دهند و آن طور که «خبر آنلاین» نوشته است قیمت هر کیلو گرم گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۶۳/۵ درصدی به بالای ۶۰۰ هزار تومان رسید تا سرانه مصرف آن نیز با افت چشمگیری همراه شود.

به نوشته وب‌سایت خبرآنلاین نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳/۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

خبرگزاری «مهر» نیز در گزارشی به بازار مواد پروتئینی پرداخته و نوشته است که قیمت شقه گوسفندی در هفته پایانی فروردین بین ۶۵۰ هزار تومان بوده است.

این اتفاق موجب افت مصرف در بین خانوارها شده است و بنابر گزارش‌ها دهک‌های اول تا سوم به طور کامل گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند. برهمین اساس اعلام شده است که دهک‌های چهارم تا ششم نیز مصرفی پایین‌تر از متوسط سرانه مصرف دارند.

در همین رابطه رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلوگرم عنوان کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلوگرم اعلام کرده بود.

افشین صدردادرس به خبرگزاری مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلو گرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

این اعداد و ارقام در حالی است که دی ماه سال گذشته یکی از کارشناسان حامی دولت آمار متفاوتی از سرانه مصرف گوشت در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد.

مهدی سروی، کارشناس «اندیشکده اقتصاد مقاومتی» اعلام کرد که میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم است. به گفته او سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم است.

وب‌سایت «اکو ایران» نیز در دی ماه سال گذشته با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز دولتی آمار نوشته بود که نکته قابل تامل در داده‌های مرکز آمار این است که برخلاف در سه دهک اول یعنی سه گروه کم درآمد، در هفتاد درصد باقی‌مانده میزان مصرف گوشت قرمز هم کاهش یافته است.

گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار در حوزه تولید دام نیز نشان می‌دهد آمار دام زنده نیز کاهش بوده است که کارشناسان علت اصلی آن را کاهش تقاضا، افزایش هزینه‌های تولید، در دسترس نبودن نهاده‌های دامی و در نهایت نداشتن توجیه اقتصادی برای فعالیت برخی از واحدهای دامداری و دامپروری می‌دانند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.