وزارت بهداشت از مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات خبر داد

سه شنبه, 8ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روز دوشنبه هفتم خرداد اعلام کرد سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران مستقیما به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

جندقی با تاکید بر منع قانونی تبلیغ مصرف دخانیات در فیلم‌ها گفت: «نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات در رسانه‌ها و آثار هنری، خانواده‌ها را آزار می‌دهد و به توسعه و اقتصاد کشور آسیب‌های زیادی می‌زند. متاسفانه برخی افراد معتقدند که صنعت دخانیات موجب ایجاد اشتغال می‌شود اما آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود آن، بسیار بیشتر است.»

او خواستار به‌روز رسانی مجازات‌ها برای برخورد با اماکن متخلف در عرضه مواد دخانی شد و افزود مجازات‌های در نظر گرفته شده در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بازدارنده نیستند.

پیش‌تر و در روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه، محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از افزایش ۱۳۵ درصدی مصرف دخانیات در دختران سنین ۱۳ تا ۱۵ سال خبر داد و گفت: «استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشورند.»

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود به «هفته ملی بدون دخانیات» از پنجم تا یازدهم خردادماه سال جاری پرداخت و گفت شعار این هفته در سال ۱۴۰۳ «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسوولیت همگانی» انتخاب شده است.

جندقی با اشاره به ممنوعیت انجام تبلیغات بصری برای دخانیات روی پاکت این محصولات و همچنان در اماکن عمومی اضافه کرد: «بسیاری از استندهای جذاب فروشگاه‌ها که اتفاقا پشت سر فروشنده نیز قرار گرفته و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که این کار ممنوع است.»

او فرهنگ‌سازی و اقناع عمومی را «اولین رکن کار» برای کاهش مصرف دخانیات در جامعه دانست.

مصطفی کربلایی، دبیر انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در فروردین‌ماه اعلام کرد در سال ۱۴۰۲، حدود ۹۰ میلیارد نخ سیگار در ایران کشیده شد که این عدد ۲۰ میلیارد نخ بیش‌تر از برآورد اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت روز پنجم خرداد سیگار را «بسیار زیان‌آور و خانمان‌سوز» توصیف کرد و خواستار افزایش چهار برابری مالیات آن شد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.