ذبیح‌الله مجاهد: مسئله زنان مربوط به افغانستان است و باید در داخل این کشور حل شود

یکشنبه, 10ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ذبیح‌الله مجاهد

مقامات حکومت طالبان در آستانه برگزاری سومین نشست دوحه گفتند که مطالبات در مورد حقوق زنان «مسئله‌ای مربوط به افغانستان» است که باید در داخل این کشور حل شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز در نشست خبری در کابل گفت که حکومت طالبان «پس از پذیرفته شدن شرایط آن از سوی سازمان ملل، تصمیم گرفت که در این نشست شرکت کند.»

او در مورد حقوق زنان افغانستان گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا یک مسیر منطقی برای راه حل‌ها در داخل افغانستان پیدا کنیم تا خدای ناکرده کشور ما دوباره دچار درگیری و اختلاف نشود.»

او ابراز امیدواری کرد که این بار در نشست دوحه، راهبرد خود را در رابطه با تعامل سازنده با جهان به گوش جامعه جهانی برساند.

نشست سوم سازمان ملل درباره افغانستان قرار است فردا ۳۰ ژوئن/جون و اول ژوئیه/جولای (۱۰ و ۱۱ سرطان) در پایتخت قطر برگزار شود.

در این نشست تنها هیئت حکومت طالبان به ریاست ذبیح‌الله مجاهد حضور خواهد داشت و عدم مشارکت نمایندگان زنان، جامعه مدنی و دیگر گروه‌های سیاسی در این نشست، انتقادات شدیدی را علیه سازمان ملل که میزبان این نشست است، به‌ دنبال داشته است.

حکومت طالبان گفته است که در نشست‌هایی که اشخاص یا گروه‌های دیگر به نمایندگی از افغانستان فراخوانده می‌شوند، شرکت نمی‌کند.

آقای مجاهد که امروز در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «موضع امارت اسلامی [حکومت طالبان] این است که اگر افغان‌ها از چندین آدرس در نشست‌های خارجی شرکت کنند، به این معنی است که ما هنوز هم متفرق هستیم و زمینه دخالت خارجی‌ها را فراهم می‌کنیم.»

هیئت حکومت طالبان در نشست دوحه، برعلاوه آقای مجاهد، نمایندگان وزارت خارجه، وزارت تجارت، وزارت مبارزه با مواد مخدر، بانک مرکزی و رئیس دفتر نمایندگی طالبان در دوحه هستند.

پیشتر نهادهای حقوق بشری مربوط به سازمان ملل متحد نسبت به عدم شرکت زنان و دختران در نشست دوحه ابراز نگرانی جدی کردند.

آن‌ها گفته‌اند که حذف زنان از نشست دوحه نه تنها به اعتبار و اثربخشی این نشست آسیب می‌زند، بلکه رفتار مقامات حاکم علیه زنان و دختران را تشویق می‌کند.

فعالان حقوق زنان می گویند که زنان در سومین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان حضور ندارند و بحث در مورد وضعیت زنان نیز از دستور کار این نشست حذف شده است.

سازمان ملل متحد که این نشست را برگزار خواهد کرد، می‌گوید که رزماری دی کارلو، مدیر امور سیاسی و صلح سازمان ملل ریاست آن را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال خانم دی کارلودر سوم جولای و بعد از نشست رسمی، با نمایندگان جامعه مدنی، سازمان‌های حقوق بشری و زنان و نمایندگان افغانستان دیدار خواهد کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.