«طرح طوبی»، تلاش تازه جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری

دوشنبه, 15ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب به شهروندان در ایران، شبکه شرق در گزارشی از اجرای «طرح طوبی» با هدف ترویج و تبلیغ حجاب اجباری در کشور خبر داد و نوشت این طرح طی سه مرحله برگزار می‌شود و در مرحله سوم آن ۱۵۰۰ «مبلغ فرهنگ عفاف و حجاب و زیست عفیفانه» آموزش می‌بینند.

شرق در گزارش خود نوشت که به نظر می‌رسد هدف نهایی این طرح کادرسازی برای اجرای «امر به معروف» در حوزه حجاب است.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل ارشاد خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شرق در این باره گفت: «هدف ما ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی است که حجاب هم یکی از مصادیق آن است. اما اطلاعی در مورد این که آیا بعد از طی این دوره به افراد مجوز امر به معروف یا حضور در طرح نور داده می‌شود یا نه ندارم.»

نعیمه اسلاملو، مدیر «موسسه فرهنگی، هنری، کاربردی خیبر»، روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد از آغاز ثبت نام «طرح ملی طوبی» در کرج و دوره آموزشی رایگان «مبلغ عفاف و حجاب» خبر داد و گفت آموزش افراد در سه سطح به مدت ۶۰ ساعت و با اعطای مدرک «معتبر» انجام می‌شود.

مهم‌ترین بخش این موسسه که به نوشته شرق، به نظر می‌رسد مشغول کادرسازی برای اجرای طرح‌های عفاف و حجاب و طرح‌های امر به معروف و نهی از منکر است، بخشی تحت عنوان «مجاهدان فاطمی» است.

در توضیح وبسایت موسسه خیبر برای این بخش آمده برای اینکه کسی بتواند دوره‌های آموزشی آن را طی کند باید به وب‌سایتی تحت عنوان «دانشگاه تخصصی مجازی عفاف» مراجعه کند. وبسایتی که نشان می‌دهد تدوینگر و مجری اصلی طرح طوبی همین موسسه است.

یکی از مسئولان ثبت‌نام در این دوره‌ها به شرق می‌گوید: «ما نزدیک به ۲۰ سال است که برنامه آموزشی در حوزه عفاف و حجاب را در سه سطح برگزار می‌کنیم. طرح طوبی را برای وزارت ارشاد بردیم و از آنها حمایت گرفتیم تا متقاضیانی که دوست دارند در این دوره‌ها شرکت کنند بتوانند بدون صرف هزینه یک دوره آموزشی رایگان داشته‌باشند.»

این مسئول ثبت‌نام که در گزارش شرق به نام او اشاره‌ای نشده، در پاسخ به این سوال که آیا موسسه خیبر بعد از شرکت در این دوره‌ها فرصت شغلی در این حوزه را برای افراد فراهم می‌کند، گفت: «ما استخدام قطعی نداریم. اما گر به سطح سه برسند می‌توانند در مدارس مشغول شوند و اگر در آمدی، هدیه‌ای یا کارت هدیه‌ای باشد به آنها پرداخت می‌شود.»

احسان آهنگر، مدیرکل اداره ارشاد استان مازندران، پیش از این در روز ۲۸ تیر ماه امسال با اشاره به «طرح طوبی» گفت: «افراد پس از گذراندن دوره و دریافت گواهی‌نامه، برای ترویج حجاب و عفاف به‌ویژه در محلات و مدارس که جامعه هدف اصلی ما هستند، جانمایی خواهند شد.»

محمد حسین‌زاده، مدیرکل ارشاد خراسان رضوی هم در اریبهشت امسال اعلام کرد که ۴۰۰ نفر تحت عنوان «مبلغان و مروجان عفاف و حجاب» با «روابط عمومی بالا و فن بیان و ظاهر مناسب»‌ در طرحی با عنوان «طوبی» روش‌های «استدلال و استقناع هنرمندانه» را برای پیشبرد طرح حکومت در زمینه تحمیل حجاب اجباری می‌آموزند.

اردیبهشت امسال و همزمان با اجرای طرح موسوم به «نور» خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: «طرح ملی طوبی» به عنوان طرح مرجع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ مصوب و از سوی وزارت ارشاد به تمام ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها ابلاغ و در ابتدای سال جاری وارد مرحله اجرایی شد.»

در اجرای این طرح گزارش‌های متعددی درباره برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان و اعمال آزار و اذیت جنسی ماموران علیه برخی شهروندان منتشر شد.

جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر در قالب طرح‌های مختلف همچون «طرح نور»، «حجاب‌بان» و «گشت ارشاد»،تلاش کرده تا حجاب و پوشش مورد نظر خود را بر مردم در ایران تحمیل کند.

از زمان خیزش «زن، زندگی، آزادی» نیز موضوع پوشش و حجاب اجباری به یکی از مهم‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی تبدیل شد.

با وجود تلاش حکومت برای اجبار حجاب، ایجاد سبک زندگی دلخواه جمهوری اسلامی، سرکوب نافرمانی مدنی زنان با وضع قوانین مختلف، جریمه‌ها سنگین و برخوردهای خشن، زنان زیادی در نزدیک به دو سال گذشته بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی ظاهر شده و می‌شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.