۱۳ هزار مددجوی بهزیستی از سه ماه مستمری قطع شده، یک ماهش را «دریافت می‌کنند»

جمعه, 30ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

اعتراض معلولان به قطع مستمری خود در مرداد ماه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توافق کردند که مستمری ۱۳ هزار مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که قطع شده بود را برای شهریورماه پرداخت کنند. ‌‌

این در حالی است که طبق گفته نماینده مجلس این مددجویان سه ماه است که مستمری دریافت نکرده‌اند.

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تذکر داد که ۱۳ هزار نفر از مددجویان بهزیستی به دلیل اختلافات بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادها، مستمری خود را دریافت نکرده‌اند.‌

با این حال مشخص نیست چرا توافق انجام گرفته بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون و کار فقط مستمری قطع شده ماه شهریور پرداخت می‌شود. ‌‌

در جلسه حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه با احمد میدری، وزیر تعاون همچنین توافق شد که کمک هزینه پرداختی دولت به مراکز نگهداری معلولان و همچنین کمک هزینه پرستاری به خانواده‌ها بابت نگهداری معلولان در منزل به طور کامل تا پایان سال با توجه به «سقف اعتبار تخصیص‌یافته در قانون بودجه» پرداخت شود.

ویلچیر

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،مشکلات عبور و مرور معلولان در معابر ایران

فعالان حقوق معلولان در ایران همواره به نقض حقوق شهروندی آنها و اجرایی نشدن مصوبات دولتی اعتراض کرده‌اند. ‌

آنها بارها در اعتراض به «بی‌توجهی دولت/ دولت‌ها به حقوق افراد دارای معلولیت و با توجه به قطع مداوم مستمری معلولان، پشت‌نوبتی ۱۰۰ هزار نفری حق پرستاری، عدم اجرای مصوبه افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری و پرداخت مابه‌التفاوت آن، ناکافی بودن و پشت نوبتی کمک معیشتی و عدم اجرای درست و ‌کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان» تجمع کرده‌اند.

۲۵ خرداد امسال گروهی از این فعالان در نامه‌ای به اعضای کنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت، خواهان پاسخ‌گویی رئیس سازمان بهزیستی ایران درباره نقض حقوق معلولان شدند.

کنشگران ایرانی در این نامه نوشتند که علی محمد قادری، رئیس وقت سازمان بهزیستی، جمهوری اسلامی ایران ضمن بی‌اعتنایی به مفاد کنوانسیون جهانی سال ۲۰۰۶،‌ حتی قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۱۳۹۶ در داخل کشور را نیز اجرا نکرده است.

در این نامه تاکید شده بود که مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان در بودجه سالانه کشور در نظر گرفته نمی‌شود و تنها «چند بند محدود آن گهگاه به شکلی بسیار نامنظم و ناکافی به اجرا درمی‌آیند.»

دو سال پیش، منصور الله‌وردی، مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی به روزنامه قدس گفت در حالی که بودجه درخواستی در آن سال ۶۰ هزار میلیارد تومان بود، دولت و مجلس تنها ۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون اختصاص دادند.

فعالان حقوق معلولان همچنین می‌گویند که قوانین عمومی ایران هیچ بندی برای ممنوعیت تبعیض بر مبنای معلولیت یا رویکرد توانمندگرایی در برخورد با افراد ندارند و مرجعی هم برای رسیدگی به چنین تبعیض‌هایی وجود ندارد.

نبود برنامه‌ای برای رفع نیازهای اساسی معلولان، مانند نیازهای دارو و درمان، توانبخشی و همچنین سیاست‌های رفاهی در زمینه اشتغال و مسکن، در کنار بی‌توجهی شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی معابر، ساختمان‌ها و حمل‌ونقل عمومی از دیگر انتقادهای فعالان این حوزه است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.