بیست و یکمین نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین

یکشنبه, 5ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

اظهارات نماینده فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

آقای رییس،

از زمان آغاز «عملیات لبه حفاظتی» در روز هفتم ماه جاری، اسراییل ۶۶۳ نفر از جمله ۵۴۱ غیرنظامی را در نوار اشغالی غزه کشته است. به علاوه، دست کم ۳۴۵۷ فلسطینی زخمی شده اند، ۴۹۱ خانه در غزه ویران شده یا به شدت خسارت دیده اند و ده ها هزار فلسطینی در شمال غزه از خانه هایشان فرار کرده اند. هم زمان، هزاران موشک و راکت از نوار غزه به اسراییل شلیک شده که از زمان آغاز عملیات نظامی به مرگ دو غیرنظامی اسراییل انجامیده است. عدم توازن نظامی را نمی توان نادیده گرفت. به علاوه، بی معنی است که که قدرت اشغالگر مدعی دفاع از خود بشود. صرفنظر از اینها، ما خشونت علیه غیرنظامیان را در هر دو سوی این درگیری جاری محکوم می کنیم.

حقوق بین المللی بشردوستانه مقرر می دارد که در درگیری مسلحانه تنها جنگجویان و هدف های نظامی را می توان مستقیم هدف قرار داد. حمله عمدی غیرنظامیان یا هدف های غیرنظامی نقض فاحش حقوق بین المللی بشردوستانه است و بر اساس اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی می توان آن را جنایت های جنگی دانست.

مرکز حقوق بشر فلسطین و المیزان، سازمان های عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روزانه اسناد حمله ها به غزه را گردآوری می کنند. به گزارش مرکز حقوق بشر فلسطین، ۸۰% قربانیان غیرنظامی بوده اند. ما از شجاعت و عملکرد حرفه ای همکارانمان به خاطر تداوم نظارت بر وضعیت در غزه در چنین شرایط دشواری تقدیر می کنیم و بر فراخوان سازمان های عضو فدراسیون در اسراییل، همچون بتسیلم، به دولت اسراییل برای توقف فوری بمباران ها تاکید می کنیم. هیچ چیز، به طور مطلق هیچ چیز، نمی تواند حمله به غیرنظامیان را توجیه کند. ادعای اقدام غیرقانونی به دست یک طرف به هیچ وجه نمی تواند اقدام غیرقانونی طرف دیگر را توجیه کند. تظاهر به احترام به اصل تمایز، تناسب و احتیاط لازم، آن گونه که دولت اسراییل وانمود می کند، در بهترین حالت توهم و در بدترین حالت جنایت بین المللی است. وقتی غیرنظامیان به عمد هدف قرار می گیرند یا به نام هدف نظامی قربانی می شوند، معنی «محافظت از مردم» چیست؟

در چنین شرایطی هشدار به غیرنظامیان برای ترک خانه هایشان پیش از گلوله باران کافی نیست و پیروی از حقوق بین المللی بشردوستانه حساب نمی شود. نیاز شدید مردمان غیرنظامی به غذا، آب و امداد فوری پزشکی با تداوم درگیری رو به افزایش است. موجودی آب آشامیدنی رو به پایان است و هفته هاست که آمبولانس ها و امدادگران، در مغایرت با حقوق بین المللی بشردوستانه، اجازه ورود به غزه را نیافته اند.

بنابراین، با نگرانی عمیق از افزایش شدید تلفات و بی اعتنایی فاحش به زندگی غیرنظامیان، از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهیم آتش بس فوری اعلام کند و کمیسیون بین المللی و مستقل تحقیق برای رسیدگی به نقض حقوق بین المللی به دست تمام طرف ها طی عملیات لبه حفاظتی و دوره منتهی به آن تشکیل دهد. این کمیسیون بایستی از اختیار ارایه توصیه های مشخص عملی به تمام طرف های درگیر و  جامعه بین المللی، از جمله طرف های ثالث، با چشم انداز پاسخگو کردن مرتکبان و تضمین دستیابی قربانیان به غرامت موثر برخوردار باشد. سرانجام، از اسراییل و فلسطین می خواهیم به منظور تضمین پاسخگویی در قبال جنایت های بین المللی که وقوع آنها در این مناطق محتمل است، اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی را تصویب کنند.

متن فارسی: http://www.fidh.org/article15821

متن انگلیسی:  http://www.fidh.org/article15810

۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ (۱ مرداد ۱۳۹۳)

——————————————-

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

LDDHI

عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

فیس بوک

http://www.facebook.com/lddhi.fidh

E-mail: lddhi(at)fidh.org

یا lddhi.fidh(at)gmail.com

Twitter: @fidh_fa

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLy2KJACyt0kXaOm53OXtEw

 صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.