اخبار کارگری: حقوق و عیدی کارگران ماشین آلات صنعتی پرداخت نشده است

دوشنبه, 17ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

kargar-tractorsazi

منابع کارگری از پرداخت نشدن حقوق اسفند و پاداش و عیدی بیش از ۲۷۰ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز خبر می‌دهند.

کارگران ماشین آلات صنعتی به ایلنا گفته‌اند به جز تعویق حقوق و عیدی، حق بیمه آنان نیز از مرداد ماه پارسال پرداخت نشده است.

بر اساس گزارش این منابع، اگرچه دفترچه بیمه‌های‌ کارگران براساس مصوبه کمیسیون کارگری شورای تامین استان اعتبار دارد اما این دفترچه‌ها موارد پر هزینه مثل عمل‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند.

یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفته است که نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران در آستانه بازنشستگی قرار دارند که بازنشستگیشان به دلیل عدم همکاری کارفرما به تاخیر افتاده است.
گفتنی است خط تولید کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز در نیمه دوم سال گذشته استارت نخورده است.

حقوق کارگران در ماه‌های گذشته از راه فروش بکهولودر‌های پیش‌تر تولید شده [بکهولودر نوعی تراکتور مجهز به بیل جلو به نام (Loader) و بیل عقب به نام (BackHoe) است] تامین شده است.

کارگران می‌گویند از خرداد ماه پارسال تاکنون اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به کارخانه سر نزده‌اند.

گفتنی است کارخانه‌های ماشین آلات صنعتی، خدمات صنعتی، موتورسازان، ریخته‌گری، آهنگری، ستخت تراکتور، تامین قطعات و… به عنوان زیر مجموعه گروه صنعتی تراکتور سازی تبریز در حال فعالیت هستند.

****

در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق

تجمع هر روزه کارگران کشتارگاه «مرغ کیسم» پس از تعطیلات رسمی نوروز

۱۸۰ کارگر کشتارگاه صنعتی «مرغ کیسم» در استان گیلان پس از تعطیلات رسمی نوروز در اعتراض به تعویق بیش از چهار ماه حقوق‌شان هر روز در محوطه کارخانه، اداره کار یا مقابل فرمانداری آستانه اشرفیه تجمع می‌کنند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که سابقه کار ۸ تا ۱۲ ساله در کشتارگاه صنعتی مرغ کیسم را دارند به دلیل آنچه از سوی کارفرما مشکلات مالی عنوان می‌شود، از آذر ماه سال گذشته (۹۳) تا کنون حقوق نگرفته‌اند. عیدی پایان سال و سنوات خدمت این کارگران نیز هنوز پرداخت نشده است.

کارگران در واکنش به این موضوع بعد از تعطیلات رسمی نوروز هر روز در محوطه کارخانه و مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه تجمع اعتراضی بر پا می‌کنند.

کارگران کشارگاه مرغ کیسم می‌گویند مشکلات این واحد صنعتی دست کم از دو سال پیش به دلیل وصول نشدن مطالبات این واحد کشتارگاهی از وزارت صنعت معدن وتجارت دولت‌های نهم و دهم آغاز شده است.

به ادعای کارگران، پس از اجرایطرح هدفمند کردن یارانه‌ها وزارت صنعت معدن وتجارت دولت وقت برای کنترل بازار قراردادی را با کشتارگاه مرغ کیسم منعقد کرد اما با وجود آنکه این کشتارگاه مرغ‌های منجمد را طبق توافق با نظارت دولت وارد بازار مصرف کرده است اما بعد از گذشت دو سال هنوز این واحد نتوانسته است طلب مالی خود را از وزارت خانه مذکور وصول کند.

کارگران می‌گویند کشتارگاه مرغ کیسم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشتارگاهی کشور دو سال پیش حدودا ۵۰۰ کارگر داشته است، اما اکنون نیروی کار این واحد به دلیل افزایش مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی به ۱۸۰ کارگر تقلیل یافته است.

****

با صدور دستور اداری به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی؛

دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه در سال ۹۴ اعلام شد

سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور، دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۳۹۴ را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، در دستور اداری صادر شده از سوی معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی آمده است: پیرو دستور اداری دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه سال ۱۳۹۴ و به استناد مصوبه شورایعالی کار موضوع بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش حداقل دستمزد سنواتی در سال ۱۳۹۴، جداول مربوط به دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حق‌بیمه فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع برای سال ۱۳۹۴ ارسال می‌شود.

گفتنی است دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه هر ساله از سوی سازمان تأمین اجتماعی بر اساس ضوابط قانونی از جمله حداقل دستمزد تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده و توسط واحدهای اجرایی این سازمان در رابطه با دریافت حق بیمه مورد نظر، اعمال می‌شود.

****
نماینده کارگران کارخانه «پشم سنگ»: پیش از دریافت تضمین کنترل تورم، افزایش مزد کارگران بی تاثیر است

نماینده کارگران کارخانه «پشم سنگ» گفت: پیش از آنکه دولت در مصوبه مزدی تضمین مشخصی برای کنترل نرخ تورم بدهد، افزایش مزد کارگران بی معنی است.

«فرزاد حسین‌زاده» مسئول شورای اسلامی کار کارخانه پشم سنگ با یادآوری اینکه در سال گذشته طبق آخرین برآوردهای نهادهای صنفی کارگری حداقل هزینه یک خانواده متوسط بیش از دو میلیون تومان در ماه است، درباره تعیین حداقل دستمزد ۷۱۲ هزار تومانی برای سال جاری گفت: از آنجا که دریافتی بدنه جامعه کارگری در ایران نزدیک به حداقل‌های قانونی است، افزایش دستمزدهای سال ۹۴ نمی‌تواند پاسخگوی نیاز خانواده‌های کارگری باشد.

به باور این کارگر در حالی که فرمول تعیین مزد در ایران به گونه‌ای است که دستمزد کارگران هر سال براساس تفسیر سلیقه‌ای دولت و کارفرما از ‌تورم سال قبل محاسبه می‌شود، هیچ تضمینی از سوی دولت برای کنترل رشد تورم کشور به کارگران ارائه نمی‌شود و مادامی که دولت و کارفرما موفق به کنترل تورم نشوند شکاف میان مزد کارگران و هزینه‌های زندگی ادامه خواهد داشت.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: می‌توان پذیرفت که در مذاکرات مزدی سال ۹۴ دستمزد کارگران بصورت مشروط افزایش پیدا کرده است و اگر مذاکرات مزدی برای چگونگی پرکردن این شکاف ادامه پیدا نکند نمی‌توان از عملکرد گروه کارگری در جلسات تعیین مزد سال جاری دفاع کرد.

مسئول نهاد صنفی کارگران کارخانه پشم سنگ یاآور شد: از زمان خاتمه جنگ تاکنون شکافی که میان مزد و هزینه‌های زندگی ایجاد شده پر نشده است، در طی این سال‌ها کارگران به ناچار برای تامین هزینه‌های زندگی خود به انجام کار اضافی و شغل‌های دوم و سوم عادت کرده‌اند و در مقابل کارفرمایان سعی کرده‌اند تا با پایین نگهداشتن قمیت نیروی انسانی از نیروی انسانی فعال در بازار کار کشور بیشترین استفاده را ببرند.

نماینده کارگران کارخانه پشم سنگ تاکید کرد: اگر فکری جدی برای جبران شکاف میان مزد و هزینه‌های زندگی کارگران صورت نگیرد افزایش ۱۷ درصدی مزد سال ۹۴ بر زندگی کارگران بی‌تاثر خواهد بود.

****

اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا بعد از تعطیلات نوروزی

کارگران نورد و لوله صفا از دیروز شنبه ۱۵ فروردین ۹۴ با اولین روز شروع کاری دست از کار کشیدند و خواهان پرداخت مطالبتشان شدند.

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران نورد و لوله صفا در آخرین روزهای اسفند سال ۹۳ با اعتصاب خود توانستند یک ماه حقوق از مطالبات انباشته ی خود را دریافت کنند.

این کارگران دیروز شنبه با شروع اولین روز کاری در این شرکت به جهت پرداخت نشدن عیدی و پاداش سال قبل و طلب سه ماه حقوق معوقه ی خود دست از کار کشیدند کارگران تاکید دارند که تا پرداخت مطالبتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
از سایت پیام

****

بلاتکلیفی صدها کارگر شرکت حفاری شمال

گزارش منتشره از بیکاری و بلاتکلیفی ۵۰۰ کارگر شرکت “حفاری شمال” حکایت دارد.
برپایه این گزارش، شرکت حفاری شمال به پرسنل و کارگران این شرکت اعلام کرده بود که از ابتدای فروردین سال ۹۴ هیچ یک از آنان در شرکت حاضر نشوند، و در صورتیکه تا پایان فروردین ماه مشکلات مالی شرکت حل نشود باید به دنبال کار دیگری باشند. قابل ذکر است اکنون با وجود گذشت ۱۶ روز از فروردین ماه، خبری از بازگشت بکار کارگران در میان نیست و همچنان صدها کارگر شرکت مذکور در بلاتکیلفی بسر می برند.

****

سهم نیم درصدی زنان از استخدام های دولت یازدهم

از دو هزار و ۵۳۰ فرصت شغلی که در اولین اطلاعیه استخدام دولت یازدهم منتشر شده است سهم استخدام زنان در آن کمتر از یک درصد است.

در هفته نخست اولین ماه سال ۹۴ دولت “حسن روحانی” در اطلاعیه ای از اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور برای استخدام پیمانی در سال جاری خبر داده بود. اما نکته قابل توجه در این میان، سهم گروه های جنسیتی در استخدام دستگاه های دولتی است. قابل ذکر است از مجموع دو هزار و ۵۳۰ نفری که قرار است در مشاغل گوناگون استخدام شوند تنها ۱۳ نفر باید زن باشند.

از: افق روشن

****

کارگران امسال چند دلار میگیرند؟
جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار

بر اساس نرخ ۳۳۵۰ تومانی دلار در بازار آزاد، کارگران مجرد در سال ۹۴روزانه ۷.۰۸ دلار و ماهیانه بدون اضافه کاری حداکثر ۲۶۶.۲ دلار دریافت می کنند که این میزان برای کارگران متاهل با یک فرزند ۲۸۷.۶ دلار است.

کارشناسان بازار کار کشور معتقدند طبق استانداردهای بین المللی و آمارهای موجود، حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است و از این حیث نیروی کار شاغل در کشورمان با مسائل و مشکلات اقتصادی جدی تری نسبت به برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته برخوردارند.

مقایسه ارقام ریالی پرداختی به کارگران و مشمولان قانون کار با دلار، این فاصله و شکاف حقوقی را به خوبی نشان می دهد.

کارگران شاغل در کشورمان، دریافتی های پایان ماه خود را به صورت ریال هزینه می کنند، اما تبدیل حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به دلار نشان می دهد که فاصله زیادی بین دریافتی کارگران ایرانی با دستمزدهای چند هزار دلاری ماهیانه در برخی کشورها وجود دارد. جدول ۱۵ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار

jadval

همانگونه که از جدول مقایسه ای پیداست، تبدیل دستمزد کارگران به دلار در ایران نشان دهنده یکی از ناچیزترین ارقام حداقلی پرداخت حقوق در جهان است.

طبق گزارش سازمان جهانی کار، این ارقام در برخی از کشورهای واقع در قاره آسیا و آمریکا تا ۳۴۰۰ دلار نیز بوده است.

اساسا مقایسه دستمزد ریالی کارگران ایرانی با دلار به این دلیل است که افزایش نرخ برخی اقلام در ایران بر اساس دلار صورت می گیرد که این موضوع تاثیر شدیدی بر افت قدرت خرید کارگران ایرانی دارد. حتما همه شنیده ایم که می گویند ما به دلار حقوق نمی گیریم که به دلار خرج کنیم.

وضعیت افزایش حداقل دستمزدها در ایران طی ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه افزایش حداقل دستمزدهای کارگران ایرانی از ۲۷۵ دلار در ماه بالاتر نرفته و با وجود اینکه حداقل حقوق کارگران ایرانی از سال ۸۰ به بعد به مرور در حال رشد ناچیز در برابر دلار بوده است اما از سال ۹۰ به بعد دوباره روند نزولی آن آغاز شده که به معنی افت دوباره قدرت خرید کارگران و سخت تر شدن تامین معیشت در ایران است.

حداکثر دریافتی حداقل بگیران با دو فرزند؛ ماهیانه ۳۰۹ دلار

مقامات کارگری می گویند با دستمزدهای فعلی، امکان تامین هزینه های معیشت بیش از ۱۰ روز در ماه وجود ندارد و افراد برای جبران این کسری قابل توجه مجبور به گرایش به شغل دوم و حتی سوم هستند.

کارشناسان اقتصادی کشور معتقدند یکی از دلایل گسترش شدید دلال بازی و واسطه گری در کشور به ویژه طی سال های اخیر؛ کسری درآمد خانوارها و در نتیجه ناچاری برخی گروه های اجتماعی برای فعالیت در اینگونه بازارها به منظور جبران کسری بوده است، هرچند نمی توان گفت همه واسطه گران از روی ناچاری به این کار گرایش داشته اند.

همیشه در همه جوامع افرادی به قصد سودجویی حاضر و آماده و مترصد استفاده از فرصت های بادآورده هستند، اما تلاش دولت های سابق برای کسب درآمد از بازارهای ارز و سکه برای جبران کسری های بودجه ای و همچنین تامین منابع نقدی هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته از محل های اینچنینی، باعث بروز آسیب های معیشتی فراوانی برای گروه های ضعیف جامعه از جمله کارگران شد.

به صورت کلی، طبق اعلام سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی کار، در برخی کشورها مانند آلمان طی سال ۲۰۱۰ حقوق ماهیانه کارگران ۲۸۰۰ دلار، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ دلار و آمریکا ۳۴۰۰ دلار بوده است.

همچنین در کشور آسیایی چین ۷۰۰ و ترکیه نیز ۱۴۰۰ دلار بوده است. در ایران رقم پرداختی در صورت باقی ماندن نرخ دلار در سطح ۳۳۵۰ تومان فعلی، در سال آینده در بهترین حالت برای کارگران به ۳۰۹ دلار در ماه نخواهد رسید.

جدول دلاری مزایای جانبی دستمزد کارگران در سال ۹۴ (طبق نرخ دلار آزاد در پایان سال ۹۳)

جام جم آنلاین یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ – ۵ آپریل ۲۰۱۵


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.