اخبار و گزارشات کارگری ۲۹ آذر۱۳۹۴

دوشنبه, 30ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

kargar-nassaji-brujerd

تجمع کارگران قرارداد مستقیم پارس جنوبی دراعتراض به عدم روشن شدن وضعیت اسخدامیشان توسط وزارت نفت!

روز۲۵آذر، کارگران قرارداد مستقیم پارسجنوبی در اعتراض به وضعیت شغلی نامناسب دست به تجمع مقابل دفترسازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس(عسلویه)زدند.

این گروه از کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه که شمار آنها حدود هفتصد نفر است می گویند: با گذشت سه سال از شروع کار، در حال حاضر نه مزایای پیمانکاری را دارند و نه کارمند وزارت نفت محسوب می شوند.

بنا به گفته این کارگران : مصوبات و تصمیمات دولت قبلی مبنی بر تحت پوشش کامل قراردادن این نیروها توسط وزارت نفت، در دولت فعلی نادیده گرفته شده است.

از قرار معلوم ادامه رویکردهای مبتنی بر خصوصی سازی و سیاست های انقباضی دولت یازدهم دلیل عدم اجرای مصوبات دولت قبلی عنوان شده است.

به گزارش۲۹آذرایلنا،جمعی از کارگران قرارداد مستقیم پارس جنوبی می گویند از زمان آغاز به کار در سه سال گذشته، وضعیت پرداختی و مرخصی آنها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

این گروه از کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه که شمار آنها حدود هفتصد نفر است می گویند: با گذشت سه سال از شروع کار، در حال حاضر نه مزایای پیمانکاری را دارند و نه کارمند وزارت نفت محسوب می شوند.

آنها که از بدو فعالیت در منطقه ویژه عسلویه تحت پوشش بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی قراردارند و بر همین اساس در حال حاضر کارگر محسوب میشوند، می گویند: در ابتدای قراردادی شدن بنا بر مصوبه دولت قبلی، قرار بر دریافت یکسال حقوق علی الحساب و سپس تعیین سیستم جامع استخدامی وزارت نفت بر اساس مدرک ، سابقه و سمت و بود که تاکنون به این مساله از جانب مسئولان رسیدگی نشده است.

بنا بر این اظهارات، با وجود این که این افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، دریافتی آنها بسیار پایین تر از کارگران پیمانکاری است ولی در عین حال، مزایا و عیدی کارمندی دریافت می کنند.

***
تجمع کارگران کارخانه نساجی بروجرد دراعتراض به عدم تمدید قراردادشان!

بیکاری درکمین ۱۰۰۰ کارگر کارخانه نساجی بروجرد!

کارگر نساجی بروجرد عنوان کرد: بر اساس قوانین مدیران این کارخانه موظف به انعقاد قرارداد با کارگران فصلی در انتهای هرسه ماه هستند و هماینک به رغم گذشت یک هفته از موعد مقرر انعقاد قرارداد، خبری از تمدید آن نیست و این موضوع تجمع عدهای از کارگران در این واحد تولیدی بوده است.

کارگر نساجی بروجرد با بیان اینکه مدیر کارخانه خواستار تسهیلات کمبهره شده است، افزود: مدیر کارخانه انعقاد قرارداد جدید با کارگران را منوط به دریافت این تسهیلات کرده و دعوت به کار کارگران تا موعد یادشده را منتفی دانسته است.

کارخانه نساجی بروجرد با بیش از ۱۰۰۰ کارگر به دلایل مختلف از جمله کمبود و گرانی مواد اولیه با بحران جدی مواجه شده به طوری که در یک ماه اخیر تعدادی از کارگران واحد ریسندگی این کارخانه از کار خود اخراج شدهاند.

کارخانه نساجی بروجرد با بیش از هزار کارگر مدتی است به دلایل مختلف از جمله کمبود و گرانی مواد اولیه با بحران جدی مواجه شده به گونه ای که در طی یک ماه اخیر تعدادی از کارگران واحد ریسندگی این کارخانه از کار خود اخراج شده و منتظر اعلام نظر مسئولان در رابطه با ادامه فعالیت حرفهای خود در این کارخانه هستند.

روایت تکراری بیکاری کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان که در آغازین روزهای سال دامن سامان کاشی و پسازآن کاشی جم بروجرد و واحدهای ریز ودرشت صنعتی و تولیدی این شهرستان را گرفت این بار سایه تیره خود را برسر کارگران نساجی بروجرد گسترانده است تا التهاب کهنگی و فرسودگی ماشینآلات این کارخانه زنگ خطری را برای مسئولان لرستانی به منظور تجهیز و نوسازی آن به صدا درآورد.

وعده اعطای تسهیلات میلیاردی با سود بالا و مدتزمان پرداخت کوتاهمدت توسط مسئولان استانی به صاحبان صنایع این شهرستان نه تنها التیامی براین زخم کهنه نمیگذارد بلکه تمام توان تولید صنایع را صرف بازپرداخت سود حاصل از این تسهیلات کرده و به نوعی ضربان قلب تپنده صنعت را روز به روز به ایستایی نزدیکتر میکند.

علی از کارگران کارخانه ها نساجی بروجرد است که هماینک شانزدهمین سال خدمت خود را در واحد بافندگی این کارخانهها پشت سر میگذارد، وی که یکی از کارگران فصلی این کارخانه است گفت: هماینک دو واحد ریسندگی کارخانهها نساجی بروجرد به دلیل کمبود مواد اولیه از خط تولید خارجشده و کارگران این دو واحد نیز موقتاً از کار معلق شده اند.

وی افزود: دیگر واحدهای تولیدی این کارخانهها نظیر واحد بافندگی و رنگرزی در حال حاضر مشغول تولید و فعالیت هستند اما تاکنون قراردادی با کارگران این واحدها منعقد نشده است.

کارگر نساجی بروجرد عنوان کرد: بر اساس قوانین مدیران این کارخانه موظف به انعقاد قرارداد با کارگران فصلی در انتهای هرسه ماه هستند و هماینک به رغم گذشت یک هفته از موعد مقرر انعقاد قرارداد، خبری از تمدید آن نیست و این موضوع تجمع عدهای از کارگران در این واحد تولیدی بوده است.

مرتضی دیگر کارگر کارخانه نساجی بروجرد که هماینک با ده سال سابقه کاری نگران آینده شغلی خود است، در این رابطه گفت: هماینک عمده نگرانی کارگران این واحد تولیدی که تجمعات پراکنده آنها را به دنبال داشته است، عدم اطمینان خاطر از ادامه فعالیت خود در این کارخانه است چراکه هرروز شایعهای جدید مبنی بر اخراج و یا تعدیل نیرو در این کارخانه بر سر زبانها میافتد.

وی با اظهار بیاطلاعی از اجرای طرح توسعه در این کارخانه، اظهار داشت: مدیران نساجی بروجرد هیچگونه حرفی از اجرای این طرح و دلایل تعدیل نیرو ابراز نکردهاند تنها چیزی که در علت تعدیل نیرو گفتهاند کمبود مواد اولیه در تولید و فرسودگی دستگاهها بوده است.

کارگر نساجی بروجرد با بیان اینکه مدیر کارخانه خواستار تسهیلات کمبهره شده است، افزود: مدیر کارخانه انعقاد قرارداد جدید با کارگران را منوط به دریافت این تسهیلات کرده و دعوت به کار کارگران تا موعد یادشده را منتفی دانسته است.

بخشی از یک گزارش تسنیم بتاریخ۲۹آذر

***
گروکشی حقوق کارگران معادن البرز شرقی توسط کارفرما!

طبق اظهارات کارگران زغال سنگ البرز شرقی در جریان برپایی اجتماعاتی که در اعتراض به وضع موجود در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه انجام شد، مدیریت معدن در مقام کارفرما «آب پاکی را به دست کارگران ریخت» و حاضر نشد موعد مشخصی را برای پرداخت قطعی مطالبات آنها تعییین کند.

این کارگران با بیان اینکه کارفرما پرداخت مطالبات کارگران را مشروط به دریافت بدهیهای معوقه معدن از شرکت ذوب آهن اصفهان کرده است افزودند: کارفرما در آخرین روز اعتراض کارگران مشکلات مالی معدن در نتیجه بدحسابی خریداران ذغال سنگ همانند شرکت دوب آهن اصفهان دانسته است و معلوم نیست که این مشکل کی مرتفع خواهد شد.

به گزارش۲۹آذرایلنا بنقل از کارگران معادن البرز شرقی،هنوز هیچ اقدامی در خصوص پرداخت معوقات مزدی آنها صورت نگرفته است.
این کارگران میگویند: طی ماههای اخیروضعیت مالی معدن با وجود تولید انبوه زغال سنگ همچنان نامساعد است و در نتیجه منابع مالی کافی برای پرداخت مطالبات مزدی آنها وجود ندارد.

این کارگران که پیش از این نزدیک به یک ماه و نیم طلب مزدی داشتند افزودند: با شرایط فعلی نگرانیم که مبادا دستمزد آذرماه نیز به طلب پرداخت نشده آنها اضافه شود.

کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی افزودند: وضعیت به وجود آمده در حالی است که پیش از این به دلیل مشکلات مالی امکانات همچون سرویس ایاب وذهاب، بیمه تکمیلی ویک وعده غذای گرم آنها قطع شده بود.

***
عدم پرداخت مطالبات یکساله ۴۰۰کارگر متروی تهران توسط پیمانکار وشانه خالی کردن مدیران شرکت متروازمسئولیت نظارتشان در مقام کارفرمای اصلی!

جمعی از کارگران بخش خدمات متروی تهران میگویند که پیمانکار سابق هنوز بابت مزایای مزدی معوقه به آنها بدهکار است.
آنها میگویند در شرایطی که پیمانکار قبلی خود را به هیچ عنوان مقید به پرداخت مطالبات آنها نمیداند از مدیران شرکت مترو در مقام کارفرمای اصلی و سازمان تامین اجتماعی انتظار دارند تا از اختیارات قانونی خود برای کمک به آنها استفاده کند.

این کارگران یادآور شدند برابر مقررات کار و تامین اجتماعی کارفرمای اصلی میبایست بر پرداخت شدن قانونی مطالبات مزدی و حقوقی همه کارگرانی که زیر نظر پیمانکار فعالیت دارند نظارت داشته باشد و در عین حال تمامی پیمانکاران موظفند تا بابت تضمین حسن انجام کار وثیقه ای را در نزد سازمان تامین اجتماعی قراردهند.

به گزارش۲۹آذرایلنا،این کارگران که شمار آنها نزدیک ۴۰۰ نفر میشود با اعلام این خبر گفتند: بابت نزدیک به یک سال مزایای مختلف مزدی (اضافه کاری، عیدی وسنوات) پرداخت نشده از پیمانکار قبلی مترو طلبکارند.

این کارگران که پیشتر در روز پانزدهم آذرماه سال جاری نیز برای پیگیری مطالبات جاری خود مقابل دفتر مرکزی زیر پل کالج تجمع کرده بودند افزودند: جدا از مشکلاتی که باعث شکل گیری تجمع اخیر شد، هیچ مقام مسئولی بابت بدهی پیمانکار قبلی به آنها پاسخگو نیست.

این کارگران با اشاره به این امر که تعداد زیادی از آنها از ابتدای راه اندازی مترو به خدمت گرفته شدهاند گفتند: از ابتدا قرارداد مستقیم با مترو داشتند اما از زمان واگذاری بخش خدمات مترو به شرکتهای پیمانکاری مشکلات این کارگران شروع شد و همچنان ادامه دارد.

***
۴هزار کارگرصنعت کاشی و سرامیک بیکار شدند!

مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک البرز با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۴هزار نفر در این صنعت بیکار شدهاند، گفت: قرار بود براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی، کشور را نسبت به تحریمهای بینالمللی بیمه کنیم.

به گزارش۲۹آذرتسنیم،عباس سمیعی با اشاره به اینکه تشدید رکود بازار باعث شده تا مشکلات واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک هر روز افزایش پیدا کند، اظهار داشت: کمبود سرمایه در گردش تیراژ تولید کارخانجات را کاهش داده و این امر در نهایت به تعدیل نیروی انسانی واحدها منتهی شده است.

مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک البرز با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۰ واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور هستند، افزود: برخی از واحدها تعطیل و تعدادی دیگر هم نیمهتعطیل و با ظرفیت کمتر از ۵۰درصدی فعالیت میکنند.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۴هزار نفر در این صنعت بیکار شدهاند، گفت: همیشه در شرایط رکود دولت سیاستهایی را برای حمایت از واحدهای تولیدی به کار میگیرد اما متأسفانه هنوز دولت در این رابطه اقدامی نکرده است.

سمیعی با گلایه از اینکه سازمان امور مالیاتی همچنان خواستار دریافت مالیات آن هم بهنرخهای جدید از تولیدکنندگان است، گفت: در صورت تشدید مشکلات واحدهای تولیدی امکان فعالیت نخواهند داشت، این درحالی است که قرار بود براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی کشور را نسبت به تحریمهای بین المللی بیمه کنیم

***
اعتصاب۲۰۰ راننده کامیون و تجمعشان مقابل کارخانه ذوب آهن اصفهان دراعتراض به ۳ماه عدم تسویه حساب!

صبح امروز،راننده ۲۰۰ دستگاه کامیون مقابل کارخانه ذوب آهن اصفهان از تخلیه بار خود خودداری کردند.

به گزارش ۲۹آذرجوان،منصوری نماینده کامیون داران در خصوص اعتراض کامیون داران مقابل کارخانه ذوب آهن اصفهان گفت:از آخرین تسویه حساب کارخانه با کامیون داران نزدیک به ۳ ماه می گذرد .

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن ۱۳درصد کمیسیون خود را از پیمانکار زرندی دریافت کرده است افزود : این شرکت با وجود دریافت کمیسیون هزینه تخلیه بار کامیون ها را پرداخت نمی کند.

وی ادامه داد: برای هربار تخیله ذغال کوک رانندگان بیش از یک میلیون تومان از جیب خود پرداخت می کنند تا از ذوب آهن کرایه خود را دریافت کنند .

این در حالی است که فرستنده و گیرنده بار، دولتی هستند و فقط کامیون دار در این میان متضرر می گردد و هیچ مسئولی پاسخگو ما نیست.

منصوری و سایر کامیون داران با بیان اینکه هیچ حامی دولتی ندارند خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مسئولان به مشکل ۳ ماهه اخیر آنها را خواستار شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.