اخبار و گزارشات کارگری

چهارشنبه, 8ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

ekhraj

پیام کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

ماکارگران اخراجی فولادزاگرس درروزجهانی کارگرباردیگراجتماع خودرابه حاکمان وسرمایه داران اعلام می نماییم وخواهان
ایجاد اشتغال،
افزایش دستمزدعادلانه ،
آزادی تمامی فعالین کارگری دربند،
ایجاد تشکل کارگری
ولغوقراردادهای موقت وسفید امضا می باشیم
و اعتراض خود رابه گوش جهانیان می رسانیم.
۷ اردیبهشت ۹۵
برگرفته ازسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

***
تجمع کارگران مخابرات کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق

امروز۷اردیبهشت ماه،جمعی از کارگران شرکت مخابرات کهگیلویه بزرگ در اعتراض به پرداخت نشدن حق و حقوق پنج ماهه خود دست به تجمع زدند.

به گزارش ۷اردیبهشت ایلنا، معترضین که حدود ۶۰ نفر هستند جلوی این شرکت واقع در گلستان ۱۳ تجمع کرده ونسبت به پرداخت نشدن حقوق و بیمههای خود در پنج ماهه گذشته اعتراض دارند ومی گویند تجمع خود را ادامه خواهند داد.

تا زمان ارسال گزارش، تنها فردی که گفته می شود مسئولحراست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد است در جمع تجمع کنندگان حضور یافته است.

تجمع کنندگان گفتند کسانی که حقوق و بیمههای آنها پرداخت نشده بیش از ۲۰۰ نفر هستند و متاسفانه مسئولی به داد آنها نمی رسد.

***
بلاتکلیفی ۸۰۰کارگرکاشی نیلوی اصفهان واعتراضاتشان نسبت به تعطیل شدن کارخانه ،بیکاری وعدم پرداخت ماه هاحقوق وحق بیمه

کارخانه بزرگ کاشی نیلوی اصفهان این روزها تعطیل است، ۸۰۰ کارگر این کارخانه که از آذر ماه گذشته تا کنون حقوق و دستمزدی از کارفرمایان خود دریافت نکردهاند به جای حضور در خط تولید، پلاکارد به دست حقوق خود را از مسئولان شهرستان نجف آباد و استان اصفهان طلب میکنند.

کارگران کارخانه کاشی نیلو اعتراض خود را به پرداخت نشدن مطالباتشان به فرمانداری نجف آباد، استانداری اصفهان و نهاد ریاست جمهوری بردهاند.

به گزارش۷اردیبهشت تسنیم،کارخانه کاشی نیلو اصفهان با ۳۹ سال سابقه تولید و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور این روزها درگیر مشکلاتی است که این واحد بزرگ تولیدی را به تعطیلی کشانده، گویا ریشه بحران در کاشی نیلو از دوران “خصوصیسازی” آغاز شده و به “رکود” رسیده است.

کارخانه بزرگ کاشی نیلوی اصفهان این روزها تعطیل است، ۸۰۰ کارگر این کارخانه که از آذر ماه گذشته تا کنون حقوق و دستمزدی از کارفرمایان خود دریافت نکرده اند به جای حضور در خط تولید، پلاکارد به دست حقوق خود را از مسئولان شهرستان نجف آباد و استان اصفهان طلب میکنند. خطوط تولید یکی از بزرگترین صادرکنندگان کاشی کشور غیرفعال شده و به بهانه آتش گرفتن پست برق درهای کارخانه به روی کارگران و مشتریان بسته است.

شرح ماجرا از زبان کارگران/ از آتش سوزی تا تعطیلی

اما شرح ماجرا از زبان کارگران این کارخانه که در روزهای اخیر به جای حضور در محل کار اعتراض خود را به فرمانداری نجف آباد بردهاند. خوشابی از کارگران کارخانه کاشی نیلوست که در شرح دلیل تعطیلی کارخانه و مشکلات ایجاد شده اینگونه پاسخ میدهد: «… کارخانه از شب چهارشنبه گذشته که پست برق آن آتش گرفت کلاَ تعطیل شده است، بعضی از کارگران هر روز در مقابل کارخانه مینشینند اما خبری از کار نیست….».

یعنی تنها دلیل تعطیلی کارخانه آتش سوزی پست برق بوده؟ پس اعتراضهایی که به دلیل عدم پرداخت حقوقها شده است چه؟ خوشابی به این سئوال اینطور پاسخ میدهد: «حقوق ما را از آذر ماه تاکنون پرداخته نکردهاند، میگویند پول نداریم، در حالی که فروش خوبی داشتند، انبار کارخانه از کاشی خالی بود، هرچه تولید میشد را پیش فروش میکردند اما اینکه پولش چه شد را نمیدانم».

شایعاتی که در شهر پیچیده را کارگران هم شنیده اند. این کارگر کارخانه کاشی نیلو میگوید: « اینکه شایعه است یا واقعیت را نمیدانم، اما ما هم شنیده ایم که یکی از شرکا پولها را برداشته و رفته، اما اینکه کدام راست میگویند را خدا میداند».

آغاز بحران در کاشی نیلو بعد از واگذاری به بخش خصوصی

علیخانی از کارگران باسابقه کاشی نیلو است. وی که ۱۸ سال سابقه کار در بخش فنی کارخانه را دارد با اطمینان بیشتری به سوالات ما پاسخ میدهد. وی در پاسخ به این سوال که دلیل تعطیلی کارخانه چیست به دورانی اشاره میکند که کارخانه کاشی نیلو از اداره کل تأمین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد. علیخانی میگوید: «روز نخستی که ۴ شریک به این کارخانه آمدند همه چیز خوب بود، انبارها پر از کاشی بود که به خوبی فروش میرفت و انبار فنی هم پر از جنس و دستگاهها بدون عیب کار میکردند اما از روزی که ۴ شریک پای خود را به کارخانه گذاشتند هرچه بود و نبود را فروختند و یک ریال هم خرج کارخانه نکردند».
وی ادامه میدهد: «…باطنی مدیرعامل کارخانه چندی پیش در جمع کارگران گفت که با شریک دیگر به مشکل برخورد کردهاند و خبر داد که آنها اموال کارخانه را برده و دزدی کردهاند، ماجرا اما امروز به جایی ختم شده که کارخانه کلاً تعطیل است…..».

همکاران دیگر شما میگویند دلیل تعطیلی کارخانه آتش سوزی پست برق بوده، این موضوع صحت دارد؟ علیخانی به این سوال اینگونه پاسخ داد: « ۱۰ روز پیش گفتند شب گذشته پست برق آتش گرفته، سوال من این است، آن زمان که کارخانه با ۱۲ خط تولید کار میکرد هیچ اشکال فنی رخ نداد، حالا که تعطیل شده ناگهان پست برق آتش گرفته؟!».

۸۰۰ کارگر بدون حقوق و بلاتکلیف

این کارگر کارخانه کاشی نیلو در ادامه به دورانی اشاره میکند که این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است. او میگوید: تأمین اجتماعی کارخانه کاشی نیلو را به ۴ نفر به صورت اقساطی فروخت، تا جایی که ما خبر داریم فقط ۲ قسط تأمین اجتماعی پرداخت شده و مابقی آن را پرداخت نکردند. در این بین تکلیف کسی را هم مشخص نکردند، بیمه کارگران را از بهمن ماه تا کنون ندادهاند علاوه بر اینکه بیمههای قبل ما را هم پرداخت نکردهاند، کارگران هم اعتراض خود را به اداره کار بردند و قرار شد فعلاً قراردادی بسته شود تا تکلیف کارخانه مشخص گردد».

کارگران کارخانه کاشی نیلو اعتراض خود را به پرداخت نشدن مطالباتشان به فرمانداری نجف آباد، استانداری اصفهان و نهاد ریاست جمهوری بردهاند. علیخانی با اشاره به این شکایات میگوید: در دوران جنگ، این کارخانه با تمام ظرفیت کار میکرد، بیشترین کاشی ما صادراتی بود و الان نیز از نظر خرید و مشتری مشکلی ندارد، اما اینکه گردانندگان این کارخانه که عدهای دلال نیستند به دنبال چه چیزی بوده و با چه هدفی ۷۰۰-۸۰۰ کارگر را بلاتکلیف کرده اند؛ نمیدانیم.

کاشی نیلو درگیر مشکلات رکود است

در حالی که تلاش ما برای تماس با مدیرعامل کارخانه کاشی نیلو بی نتیجه ماند سوالات خود درباره مشکلات این واحد بزرگ تولیدی را از رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان پرسیدیم. محمدرضا برکتین درباره پیگیری برای حل مشکلات کارگران این کارخانه میگوید: درباره کاشی نیلو و کاشی اصفهان باید به مسائلی کلی اشاره کرد، هر دو کارخانه از مدتها پیش درگیر مسائلی هستند که کل صنعت ما را درگیر خود کرده است اما این دو کارخانه به شکل ویژهای درگیر آن هستند.

در حالی که کارگران کاشی نیلو مشکلات داخلی را دلیل بحران در کارخانه عنوان میکنند اما رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان علاوه بر مشکلات داخلی، شرایط اقتصادی کشور را نیز در این موضوع دخیل میداند. وی میگوید: مشکلات کاشی نیلو مخلوطی از هر دو موضوع است، بخشی از آن به شرایط کلی کشور برمیگردد و بخشی دیگر به مسائلی که میان کاشی اصفهان و کاشی نیلو پیش آمده است، تعهدات و امضاهایی صورت گرفته و با درگیر شدن کاشی اصفهان به برخی مشکلات پای کاشی نیلو هم به این بحران باز شده است.

برکتین ادامه میدهد: برخی مشکلات مالی به شرکت کاشی نیلو منتقل شده است و این موضوعات در جلساتی در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته است، مدیریت کاشی نیلو سعی براین داشت تا مشکلاتی که از ناحیه شرکت کاشی اصفهان به این شرکت منتقل شده را رفع کند تا آنها روی پای خود بایستند، اما این صحبتها موضوعی را حل نمیکند بلکه نیازمند این هستیم تا مشکلات این شرکت را در محیط کارشناسی و با چارچوبی محدودی از اختیارات حل و فصل کنیم.

مدیریت استان وارد ماجرا شود

وی با اشاره به بلاتکلیفی کارگران کارخانه کاشی نیلو بیان میکند: باید تکلیف این کارگران مشخص شود، ما موارد مشابه زیاد دیگری را داریم که موضوع مانده و به حد التهاب رسیده و کسی برای پاسخگویی وجود ندارد، اما تصمیم گیری در این باره باید جامع باشد و از سوی مدیریت استان که اختیارات لازم را دارد صورت بگیرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان میگوید: مشکل کاشی نیلو باید در بخش استانداری حل شود، بانکها، عوامل، سهام داران و.. حضور پیدا کنند و در یک فضای کارشناسی موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند و همه به اجرای تصمیمات نهایی این جلسه ملزم شوند چرا که وقتی مسائل مانده و به نقطه بحران برسد دیگر قابل حل نخواهد بود.

***
تجمعات اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه ایستک کردستان

کارگران کارخانه ایستک کردستان از اواخر اسفندماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین ماه امسال سه مرتبه در مقابل استانداری کردستان و سه بار هم مقابل کارخانه تجمع کردند تا بدین وسیله راهی برای شروع بکار مجدد این واحد تا تعیین تکلیف وضعیت مدیرآن ایجاد شود.

به گزارش۷اردیبهشت مهر،شرکت تولیدی و صنعتی خورشید زریوار که تولید کننده ماء الشعیر گازدار بدون الکل است در سال ۸۵ به همت گروه سرمایه گذاری ایستک در سنندج احداث شد ولی هم اکنون تعطیل شده است.

این گروه سرمایه گذاری نخستین کارخانه تولید ماء الشعیر را در شهرستان رشت احداث کردند و در راستای توسعه این طرح خود تصمیم به ایجاد واحدی هم در استان کردستان گرفتند.

با احداث این کارخانه در شهرستان سنندج افراد زیادی اعم از فارغ التحصیلان دانشگاهی و افرادی که از کمترین سطح سواد هم برخوردار بودند، جذب بازار کار ایجاد شده در نتیجه راه اندازی این واحد شدند.

حال بعد از گذشت یک دهه از فعالیت این کارخانه شاهد تعطیل شدن آن هستیم البته نه به دلایلی که بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی دیگر که در سطح کشور در این چندسال اخیر به علت مشکلات اقتصادی با آن مواجه شدند.

مدیرعامل کارخانه ایستک حدود چهار سالی است که به دلیل اتهامات ارزی دارای پرونده قضایی است و همین مسئله منجر شده طی این سال ها واحدهای تولیدی تحت مدیریت او کج دار و مریز فعالیت خود را ادامه دهند.

به گفته یکی از کارگران کارخانه ایستک کردستان، در این چند سال مدیریت کارخانه به صورت تلفنی از سوی مدیرعامل انجام میشد ولی از اواخر اسفندسال ۹۴ بدلیل مشکلاتی که از نبود مدیر ایجاد شده تصمیم به تعطیلی این واحد در سنندج گرفت شد.

کارگران این کارخانه از اواخر اسفندماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین ماه امسال سه مرتبه در مقابل استانداری کردستان و سه بار هم مقابل کارخانه تجمع کردند تا بدین وسیله راهی برای شروع بکار مجدد این واحد تا تعیین تکلیف وضعیت مدیرآن ایجاد شود.

اخراج بیش از ۱۰۰ کارگر شرکت ایستک کردستان

بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند که همگی از اواخر اسفندماه سال گذشته بیکار شدند.

یکی از نمایندگان کارگران این کارخانه که خواست نامی از او برده نشود گفت: از ۲۸ اسفندماه سال گذشته با ما تسویه حساب کردند و از کار بیکار شده ایم.

وی به علت تعطیلی این واحد اشاره کرد و اظهارداشت: آنگونه که به ما اعلام کردن یکی از دلایل تعطیلی این است که نمایندگی های فروش محصولات کارخانه به دلیل عدم حضور مدیر این واحد حاضر به پرداخت طلبهای خود به کارخانه نیستند.

وی عنوان کرد: حال خانواده روزچنگ اعلام کردند تا تکلیف مدیرعامل کارخانه مشخص نشود نمی توانند فعالیت کارخانه را ادامه دهند.

یکی دیگر از نمایندگان کارگران کارخانه خورشید زریوا گفت: خواسته ما از استاندارکردستان یا معاون سیاسی امنیتی او این است که برای رفع مشکلات این واحد میانجیگری کنند و تا تعیین تکلیف مدیرعامل کارخانه که به گفته معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در آینده ای نزدیک اعلام می شود، این کارخانه فعال شود.

این نماینده کارگران کارخانه ایستک کردستان بیان کرد: تعداد افرادی که به صورت مستقیم در این کارخانه در اوایل فعالیت آن مشغول بکار شدند حدود ۴۰۰ نفر بود که بعد از مشکلاتی که برای مدیرعامل کارخانه پیش آمد هر سال تعدادی از نیروها اخراج شدند.

وی عنوان کرد: از مسئولان استان انتظار داریم دو سه ماه مهلت کاری برای ما بگیرند تا تکلیف مدیر کارخانه تعیین شود.
یکی دیگر از کارگران این کارخانه هم با اشاره به اینکه سابقه ۲۷ سال کار را دارد، گفت: از کارگران شرکت شاهو هستم واز زمان آغاز بکار کارخانه ایستک هم در این واحد مشغول بکار شدم.

وی بیان کرد: اگر بیکاری بیش از ۱۰۰ نفر که سرپرست خانوارهم هستند، برای مسئولان استان مهم باشد بی شک ازآنها حمایت خواهند کرد.

***
بیکاری ۲۸۵ کارگر قند ورامین بدنبال تعطیلی کارخانه

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه قند ورامین ، این واحد صنعتی به طور کامل تعطیل شدوحدود ۲۸۵کارگررسمی وقرار دادی آن بیکار شدند.

به گزارش۷اردیبهشت ایلنا،کارخانه قند ورامین که یکی از معتبرترین واحد های تولید کننده قند کشوراست به دلیل آنچه از سوی کارفرما نداشتن توجیه اقتصادی و بحران در منابع مالی عنوان میشود، از اول فروردین ماه بطور کامل تعطیل اعلام شده است .

یک منبع خبری تعداد کارگران رسمی وقراردادی این واحد تولیدی را ۲۸۵ نفر ذکر کرد و افزود:از این تعداد کارگر حدود ۲۰۰نفربصورت قراردادی فعالیت دارند که با آغاز سال جدید با اتمام قرار داد کار به دلیل عدم نیاز اخراج شده اند.

به گفته کارگران علاوه بر کارگران قراردادی اخراج شده که هم اکنون پی گیر مطالبات خود با شکایت در اداره کار هستند کارگران رسمی نیز که در آستانه بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند به دلیل مشکلات بیمه ای امکان بازنشسته شدن ندارند وبلاتکلیف شده اند.

طبق گفته آنان ، کارگران قراردادی کارخانه نیز به دلیل نداشتن سابقه کار یک ساله با کارفرما براساس قوانین جدید بیمه بیکاری از امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری محروم هستند.

بنا به گفته کارگران،طی چند سال گذشته کارخانه قند ورامین به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه های جانبی را نداشته و همین مسئله باعث ایجاد وقفه در پرداخت مطالبات آنها شده بود.

کارگران میگویند؛ یکی دیگر از دلایل تعطیلی این کارخانه افزایش بدهیهای این واحد به اداره تامین اجتماعی و سایر نهادهای دولتی همانند اداره برق وگاز است که هر روز بر مطالبات آنان افزوده می شود.

بنا بر اظهارات کارگران قند ورامین ،در چند سال اخیر این کارخانه در بعضی از ماهای سال به دلیل نداشتن شکر خام موقتا تعطیل میشد اما این بار با وجود آنکه مشکلات تهیه مواد اولیه تولید در این کارخانه مرتفع شده کارفرما به دلیل مشکلات مالی واینکه تولید در این واحد توجیه اقتصادی ندارد کارخانه را به طور کامل تعطیل کرده بطوریکه طی یک ماه اخیر تعداد زیادی از ماشین آلات آن از کارخانه به چند واحد تولیدی دیگر در سایر استانها انتقال داده شده است.

علیرغم وعده و وعیدها حقوق اسفندماه وفروردین ماه بازنشستگان صنعت فولاد پرداخت نشده است!

درحالی پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد قسطی شده بود و ۵۰ درصد حقوق اسفند ۹۴ کارگران ۲۷ فروردین پرداخت شد که طبق وعده جدید ربیعی، وزیر کار مابقی حقوق اسفند تا ۲ روز دیگر پرداخت می شود ولی حقوق فروردین ۹۵ آنها هنوز بلاتکلیف است.

به گزارش ۷اردیبهشت تسنیم، عدم پرداخت منظم حقوق بازنشستگان فولاد تا جایی پیش رفت که طی هفته گذشته این کارگران بازنشسته به مدت ۳روز متوالی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع چندروزه بازنشستگان فولاد مقابل مجلس در اعتراض به عدم دریافت حقوق در زمان مشخص، تکمیل احکام سال ۹۱ و رفع مشکلات درمانی و هزینه ای باعث مصوبه جدید مجلس در جهت حل مشکلاتشان شد.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد اختصاص یافت.
علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی هم درباره بازنشستگان صندوق فولاد گفت: ۶۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق اسفند آنها باقی مانده که ۳۰ میلیارد آن فراهم شد و بقیه را تا ۲ روز آینده جور می کنیم تا حقوق اسفند آنها تسویه شود.وی افزود: حقوق فروردین آنها را هم سعی می کنیم به سرعت پرداخت کنیم.

***
تاخیر ۳تا۴ماهه درپرداخت حقوق کارگران ۹ شهرداری استان گلستان

ایرنا طی گزارشی بتاریخ۷اردیبهشت از پرداخت با تاخیر سه یا چهار ماهه حقوق کارگران ازسوی ۹ شهرداری دراستان گلستان خبر داد .
بنا بهمین گزارش،دربیشتر موارد میزان حقوق دریافتی کارگران شهرداری از میزان کارکرد آنان کمتر است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.