دادستان ایران: اتاق عملیات آمریکا می‌خواست جمهوری اسلامی تا بهمن سرنگون شود

جمعه, 15ام دی, 1396
اندازه قلم متن

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران یکی از مسئولان سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) را به برنامه‌ریزی برای ناآرامی‌های یک هفته اخیر متهم کرده و گفته که هزینه این طرح را عربستان تامین کرده است.

آقای منتظری در همایشی ادعا کرده که “اتاق عملیاتی” متشکل از سه ضلع آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی با “مطالعات فراوان” طرحی را برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و “یکسره کردن کار” تا ۲۲ بهمن ماه در نظر داشتند.

او به نقل از بعضی از کارشناسان گفته که این طرح قرار بود در سال ۱۳۹۷ اجرا شود ولی به دلیل “شرایط خاص ماه‌های اخیر در کشور، مطالبات مردم و برخی مباحث میان قوا” زمان اجرای آن جلو انداخته شده است.

اشاره آقای منتظری به تجمعات و تظاهرات سراسری هفت روز گذشته در شهرهای مختلف ایران است.

دادستان کل ایران طراح اصلی پروژه را یکی از “مسئولان سابق سازمان سیا” به نام مایکل دیاندریا معرفی کرده است.

از پنج‌شنبه گذشته که اعتراض‌ها در ایران آغاز شد، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، بارها اعلام کرد که در کنار تظاهرات کنندگان و معترضان ایرانی است و به آنها کمک خواهد کرد.

مایکل اندریا کیست؟

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مایکل دی‌اندریا، مسئول پروژه استفاده از پهپاد در طرح مبارزه با تروریسم در سازمان سیا بود که به کشته شدن هزاران شبه‌نظامی اسلامگرا و صدها غیرنظامی منجر شد.

بر اساس این گزارش، مایکل دی‌اندریا معروف به آیت‌الله مایک در سازمان سیا، در قلب عملیاتی بود که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان شد.

این نشریه چاپ آمریکا، خرداد ماه امسال به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که مایکل دی‌اندریا به عنوان مسئول عملیات ایران در سازمان سیا انتخاب شده است. این حرکت به عنوان اولین اقدام دولت دونالد ترامپ برای رویارویی و سیاست‌های تازه‌اش در قبال ایران تعبیر شد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، رسما اینگونه انتصاب‌ها را اعلام نمی‌کند و آقای دی‌اندریا مامور مخفی به حساب می‌آید.

گفته می‌شود او برای ازدواج با همسرش که مسلمان است، به اسلام گرویده است.

آقای منتظری مدعی شده که آقای اندریا با کمک ماموران سازمان اطلاعات اسرائیل و پول عربستان سعودی طرحی را برای براندازی جمهوری اسلامی تهیه کرده که دو هسته عملیاتی در اربیل عراق و هرات افغانستان داشته است.


شاهزاده تاریکی

پیش از دادستان کل ایران، بعضی از مطبوعات نزدیک به حکومت در ترکیه، از مایکل دی آندریا به عنوان هدایت کننده ناآرامی ها در ایران نام برده بودند.

روزنامه تکویم دیروز با اشاره به آقای دی آندریا به عنوان “مایک ۰۰۷” یا “شاهزاده تاریکی”، او را متهم کرد که ۹۰۰ جاسوس را به عنوان بازرگان به ایران فرستاده است.

به نوشته تکویم، آقای دی آندریا تنها ۷ ماه پس از انتصاب به عنوان مسوول ایران در سازمان سیا موفق به راه اندازی آشوب در ایران شده است.

روزنامه آکشام هم یکشنبه گذشته آقای دی آندریا را عامل بروز ناآرامی در ایران نامیده بود.


به گفته این مقام عالی قضایی ایران، برای اجرای عملیات براندازی، از گذشته پویش‌های اعتراضی با عنوان “نه به گرانی”، “نه به پرداخت قبوض” و “پویش مالباختگان و بازنشستگان” در کشور به راه افتاده بوده است.

به گفته دادستان کل ایران، اعضای سازمان مجاهدین خلق، سلطنت‌طلبان، برخی ملی‌گراها و چپ‌های ایران در این اتاق فکر عضو بوده‌اند.

او با اشاره به حوادث اخیر و تظاهرات در شهرهای مختلف ایران گفته از میان دو طرح براندازی تونسی و لیبیایی، این اتاق فکر طرح لیبیایی را انتخاب کرده تا حرکت‌های اجتماعی را از پیرامون به سمت مرکزایران بکشاند.

آقای منتظری ادعا کرده که این اتاق فکر قصد داشته تا در مرحله بعد، از عراق و افغانستان نیروهای داعش را همراه با سلاح به سمت مرکز بکشاند تا با “گرفتن مراکز مهم” کار را در بهمن ماه “به خصوص ۲۲ بهمن” یکسره کنند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.