ابراز نگرانی زنگنه درباره وضعیت نفتکش ایرانی در یکی از بنادر عربستان سعودی

پنجشنبه, 13ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

نفتکش ایرانی در جده

نفتکش ایرانی که دچار نقص فنی شده بود، از حدود دو ماه پیش در بندر جده عربستان سعودی است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، از شرکت ملی نفتکش خواسته تا زمینه بازگشت نفتکش ایرانی را که برای تعمیر در یکی از بنادر عربستان سعودی پهلو گرفته فراهم کند.

آقای زنگنه گفته است باقی ماندن نفتکش ایرانی در عربستان سعودی “هزینه‌های مالی در بر دارد اما نگرانی بیشتر برای اتفاق افتادن فاجعه‌های زیست محیطی در آن منطقه است”.

حدود دو ماه پیش یک فروند نفتکش ایرانی با نام “هپینس ۱ (خوشبختی ۱)” در دریای سرخ و در مسیر کانال سوئر دچار نقص فنی شد و به طور رسمی از عربستان سعودی درخواست کمک کرد.

نقص فنی این نفتکش کمی پیش از آن بروز کرد که دو سری حمله به شش نفتکش‌ باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شود.

شرکت ملی نفتکش ایران، که هپینس١ متعلق به آن است، در جریان خصوصی‌سازی‌ها به شرکت‌های وابسته وزارت رفاه ایران واگذار شده‌ است.

کاپیتان نفتکش ایرانی در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب بندر جده از عربستان سعودی درخواست کرده بود که به دلیل از کار افتادن موتور و همچنین از دست رفتن کنترل، به سوی ساحل کشیده شود.

گزارش شده بود که درخواست رسمی کمک از سوی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد به نمایندگی عربستان سعودی در در نیویورک منتقل شده بود.

به دلیل حمله گروهی از طلاب و دانشجویان بسیجی به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، عربستان روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است.

پس از درخواست ایران، همه ۲۶ خدمه همراه نفتکش ایرانی در سلامت کامل به بندر جده منتقل شدند اما خود نفتکش دو ماه است که در بندر جده مانده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی گفته است که این نفتکش به طور کامل تعمیر و هزینه‌های آن پرداخت شده اما مقام‌های سعودی اجازه نمی‌دهند از بندر جده خارج شود و کشتی یدک کشی را هم که برای بازگرداندن آن به جده فرستاده شده، نگه داشته‌اند.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی روزانه ۲۰۰ هزار دلار هزینه اضافه بابت نگهداری نفتکش ایرانی به بدهی شرکت ملی نفتکش اضافه می‌کند و بابت نگه داشتن یدک کش هم روزانه نزدیک به ۳۰ هزار دلار از طرف ایرانی طلبکار شده است.

محمدجواد جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ایران اقدام عربستان سعودی را “باج خواهی و گروگان‌گیری” خوانده است.

از: بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.