پزشکان بدون مرز از رد کمک‌های آن توسط ایران برای مقابله با کرونا عمیقا ابراز شگفتی کرد

چهارشنبه, 6ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

پزشکان بدون مرز می‌گوید که در ۷۰ کشور فعال است و هیچ ارتباطی با دولت فرانسه یا هیچ کشور دیگری ندارد.

پزشکان بدون مرز می‌گوید که در ۷۰ کشور فعال است و هیچ ارتباطی با دولت فرانسه یا هیچ کشور دیگری ندارد

سازمان غیرانتفاعی «پزشکان بدون مرز» از مخالفت جمهوری اسلامی ایران با طرح کمک آنها برای مقابله با ویروس کرونا در اصفهان عمیقا ابراز شگفتی کرد.

این نهاد بین‌المللی روز سه‌شنبه پنجم فروردین در بیانیه‌ای که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، گفته که طی هفته‌های گذشته با مقامات ایران پیرامون ارسال تجهیزات پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا گفت‌وگو و توافق شده بود.

این بیانیه می‌افزاید همه تجهیزات و تیم پزشکی به تهران فرستاده شده بود تا به اصفهان منتقل شوند، اما ایران بعدا اعلام کرد که به کمک‌های خارجی نیاز ندارد.

ایران روز دوشنبه پس از مخالفت گروهی از اصول‌گرایان و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، طرح احداث بیمارستان توسط پزشکان بدون مرز را منتفی اعلام کرد.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ایران، در این زمینه گفت: «ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسیج ملى مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهاى مسلح، فعلا نیازى به برپایى تخت بیمارستانى توسط نیروهاى خارجى نیست و این حضور منتفی است».

پزشکان بدون مرز در بیانیه خود گفته که اظهارات مقامات بهداشت ایران در خصوص عدم نیاز به کمک‌های خارجی در حالی است که هفته‌ها قبل با استقرار تیم این سازمان در اصفهان موافقت شده بود.

این سازمان افزوده که همچنین دو هواپیما تجهیزات به تهران ارسال شده و حتی کادر درمانی پزشکان بدون مرز که به اصفهان سفر کرده بود، مورد استقبال مسئولان بهداشتی محلی قرار گرفته بود.

به گفته پزشکان بدون مرز، تجهیزات لازم برای ایجاد یک واحد درمانی ۵۰ تخته همراه با ۹ کادر تیم پزشکی از جمله دو متخصص واحد مراقبت‌های ویژه در ایران هستند و تمامی تدارکات برای ایجاد این واحد در محوطه «بیمارستان امین» نهایی شده بود.

مایکل الیور لاکاریت، مدیر برنامه‌ اضطراری سازمان پزشکان بدون مرز، نیز گفته است: «ما با شنیدن لغو برنامه‌های کمکی‌مان توسط جمهوری اسلامی به شدت شگفت‌زده شدیم».

او افزود: «درباره این کمک‌ها هفته‌ها قبل با مقامات ایران گفت‌وگو شده و قرار بود این هفته فعالیت‌ها آغاز شود».

آقای لاکاریت اعلام کرد که «پزشکان بدون مرز آماده هستند اگر در جای دیگری از ایران نیاز به کمک بود، منتقل شوند، یا سریعا از ایران خارج شده و به کشورهای دیگر منطقه که درخواست فوری برای کمک‌های پزشکان بدون مرز دارند، اعزام شوند».

در بیانیه این سازمان آمده که پزشکان بدون مرز در ۷۰ کشور فعال هستند و هیچ ارتباطی با دولت فرانسه یا هیچ کشور دیگری ندارند و برای هزینه‌های خود در ایران تماما از بخش خصوصی کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز نهادی غیرانتفاعی است و تنها دفتر مرکزی آن در پاریس است.

ایسنا: سفر پزشکان بدون مرز با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات بود

در همین حال، خبرگزاری ایسنا در گزارشی که می‌تواند تایید اطلاعیه سازمان پزشکان بدون مرز باشد، نوشت سفر اعضای این سازمان به کشور «با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات» صورت گرفته است.

ایسنا در گزارش روز سه‌شنبه خود نام منبع خبری‌اش را فاش نکرده اما نوشته است سازمان پزشکان بدون مرز قصد احداث یک بیمارستان صحرایی ۴۸ تخت‌خوابه داشت که وزارت بهداشت نیز با آن موافقت کرده بود.

در حالی که پزشکان بدون مرز و خبرگزاری ایسنا از مطلع بودن وزارت بهداشت ایران از این طرح خبر داده‌اند، ولی کیانوش جهانپور، سخنگوی این وزارتخانه، مدعی شده که وزارت بهداشت «از قبل اطلاعی نداشت و گویا مذاکرات با یک جای دیگر انجام شده بود».

آقای جهانپور همچنین عنوان کرده که ایران در شرایط کنونی «بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۱۰ هزار تخت پسابیمارستانی دارد که عمده آنها مازاد است، و از این رو ۴۸ تخت بیمارستانی راهگشا نیست».

با این حال ایسنا در گزارش خود که لحظاتی پس از انتشار از صفحه این خبرگزاری حذف شد، آورده که سازمان پزشکان بدون مرز ۲۶ تن «تجهیزات کامل بیمارستانی برای ۴۸ تخت» به ایران منتقل کرده بود که شامل «تجهیزات یک اتاق آی‌سی‌یو، و یک ژنراتور برق است».

این گزارش همچنین ارزش تجهیزات مورد اشاره را بیش از ۹۵۰ هزار یورو عنوان می‌کند و می‌نویسد «اقلام تحقیرآمیزی که برخی ذکر کرده‌اند صحت ندارد».

ایسنا در ادامه گزارش خود تاکید کرده است هیچ کدام از پزشکانی که همراه تجهیزات ارسالی به ایران آمده‌اند «آمریکایی نیستند» و نهادهای ایرانی به ویژه وزارت امور خارجه «با پیروی از» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «برای هیچ پزشک آمریکایی ویزا صادر نکرده‌اند و هیچ تجهیزات یا دارویی از آمریکا نپذیرفتند».

آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز یکشنبه خود گفته بود که آمریکا «متهم به تولید» ویروس کروناست و «ممکن است» با تجویز و واردات دارو بخواهد «این ویروس را در ایران ماندگار کند»، اتهامی که ایالات متحده آن را به شدت رد کرد و «دروغ» خواند.

با این حال حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای از حضور پزشکان بدون مرز در ایران انتقاد کرده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.