ویروس کرونا تا «۲۸ روز» می‌تواند روی سطوح دوام آورد و مسری باشد

دوشنبه, 21ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

محققان می‌گویند ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ تا ۲۸ روز می‌تواند روی اسکناس، صفحات تلفن همراه و سطوح فلزی دوام آورد و دیگران را مبتلا کند و لزوم تمیز کردن موثر و شستن دست‌ها را دوچندان کرده است.

یافته‌های آژانس ملی علوم استرالیا بیانگر آن است که ویروس سارس-کووید-۲ بیش از آن‌چه که در تحقیقات پیشین مورد مطالعه قرار گرفته بود دوام می‌آورد. این در حالی است که دوام ویروس آنفلوآنزا روی سطوح تا ۱۷ روز است.

بر اساس این تحقیقات، ویروس سارس-کووید-۲ تا دمای بیست درجه سانتیگراد «به شدت مقاوم» بوده است.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی و الجزیره، محققان در عین حال گفته‌اند که این آزمایش در فضای تاریک انجام شده است و ثابت شده که نور می‌تواند این ویروس را از ببرد.

برخی محققان درباره تهدید واقعی انتقال ویروس از سطوح مختلف به انسان در زندگی واقعی شک و تردیدهایی دارند.

ویروس کرونا عمدتا از راه سرفه، عطسه و صحبت کردن افراد به دیگران منتقل می‌شود. ولی شواهدی نیز وجود دارد که بیانگر سیال بودن آن در هوا و انتقالش از این طریق است.

از: رادیو فردا

*****

زالی: به نظر می‌رسد پیک سوم کرونا خیلی هولناک‌تر، عظیم‌تر و با دامنه عمیق‌تر از پیک‌های قبلی باشد

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، با اشاره به «پیک‌های کرونا» که در راه است نسبت به بزرگی موج سوم که در پایتخت ایران آغاز شده هشدار داد.

به گزارش ایسنا، زالی روز یکشنبه با اشاره به شروع پیک سوم کرونا گفت: «به نظر می رسد این پیک خیلی هولناک‌تر، عظیم‌تر و با دامنه عمیق‌تر از پیک‌های قبلی باشد.»

زالی با تاکید بر اینکه بین پیک اول و پیک دوم چند هفته فرصت ریکاوری بود اما پیک دوم و سوم به یکدیگر وصل شد گفت: «بررسی‌ها نشان داده فاصله بین پیک‌ها در حال کوتاه شدن است … و تا پایان فصل سرما باید در انتظار پیک‌های کرونا باشیم.»

او همچنین با اشاره به افزایش میزان ابتلای نیروهای کادر درمان به کرونا در پی «خستگی مزمن»، نسبت به پیامدهای جان باختن این نیروها هشدار داد و خواستار «تامین اعتبارات مالی و همچنین جبران کمبود نیروی انسانی به ویژه در حوزه پرستاری» شد.

این مسئول مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران همچنین گفت وضعیت هیچ بیماری در بیمارستان قابل پیش بینی نیست و «بیماری که امروز با حال عمومی خوب به بیمارستان مراجعه کرده، فردا سرنوشت متفاوتی پیدا کند.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.