دکتر امیرحسین گنج بخش: سیستم واکسیناسیون ایران، گروگان سیاست‌های ضد ایرانی خامنه‌ای شده است

شنبه, 11ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن
دکتر امیرحسین گنج‌بخش، رئیس بخش بیوفتونیک انستیتوی ملی بهداشت آمریکا

دکتر امیرحسین گنج‌بخش، رئیس بخش بیوفتونیک انستیتوی ملی بهداشت آمریکا

پس از اعلام همکاری مشترک ایران و کوبا برای ساخت واکسن، ایران مجوز استفاده از واکسن روسی کرونا را نیز صادر کرد. به نوشته رادیوی عمومی ملی (ان‌پی‌آر) روسیه ادعا می‌کند واکسن «اسپوتنیک  وی»، بیش از ۹۰ درصد کارآیی دارد. اما اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده است تا جامعه علمی بتواند صحت این ادعا را بررسی کند. در مورد واکسن در دست تهیه کوبا نیز اطلاعات علمی زیادی در دست نیست. اما کوبا قصد دارد فاز سوم آزمایش‌های بالینی را در ایران انجام دهد. به گزارش «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی»، اگرچه بر اساس آمار رسمی کوبا تنها ۱۴ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در آن کشور ثبت شده است، اما موارد ابتلا در آن کشور ۱۱ میلیون نفری در حال افزایش است.

تصمیم برای استفاده از واکسن‌های روسی و کوبایی در ایران پس از آن اتخاذ می‌شود که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی تلویزیونی ورود واکسن‌های ساخت بریتانیا و آمریکا را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم با انتقادهای زیادی همراه شد و شبکه اجتماعی توییتر، سخنان خامنه‌ای را به دلیل ادعاهای «گمراه‌کننده» از دسترس خارج کرد.

دکتر امیرحسین گنج‌بخش، رئیس بخش بیوفتونیک انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، در گفتگو با صدای آمریکا می‌گوید که سیاست اتخاذ شده موجب می‌شود که تعداد بیشتری از مردم ایران به ویروس کرونا مبتلا شوند و جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست بدهند.

دکتر گنج‌بخش سیستم واکسیناسیون ایران را اسیر دیدگاه‌ «نگاه به شرق» رهبر جمهوری اسلامی می‌داند که در نهایت مردم ایران قربانی آن می‌شوند. آقای گنج‌بخش معتقد است جامعه پزشکی ایران باید به سوگند بقراط وفادار باشد و بهبود و سلامتی بیماران را در اولویت قرار دهد.

به گفته دکتر گنج‌بخش این حق مردم است که واکسن‌هایی را که سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده است، بطلبند؛ چرا که هزینه این واکسن‌ها در مقابل پول‌هایی که [حکومت ایران] برای مقاصد دیگر خرج می‌کند، ناچیز است.

در حال حاضر، واکسن‌هایی که در جهان مورد تأیید قرار گرفته‌اند واکسن‌های فایزر و مدرنا ساخت آمریکا و واکسن آسترازنکا ساخت بریتانیا هستند. این واکسن‌ها اکنون تولید شده‌اند و در دسترس قرار دارند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.