نامه هشدارآمیز ۱۵ سناتور آمریکایی به شرکت‌های تجاری، حتی به رغم لغو تحریم‌ها، وارد معامله با ایران نشوید

پنجشنبه, 23ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

مارک روبیو (راست) و تد کروز از جمله امضاءکنندگان نامه هشدار به شرکت‌های تجاری هستند.

مارک روبیو (راست) و تد کروز از جمله امضاءکنندگان نامه هشدار به شرکت‌های تجاری هستند.

۱۵ سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های عمده تجاری و گروه‌های مالی درباره برقراری روابط تجاری با ایران هشدار دادند.

این سناتورها روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت با ارسال نامه‌ای به اتاق بازرگانی آمریکا و نهادهای مالی و تجاری نسبت به تجارت با ایران هشدار دادند.

در این نامه که سناتورهای جمهوریخواه از جمله تام کاتن، تد کروز، مارکو روبیو و مارشا بلک برن آن را امضاء کرده‌اند، خطاب به شرکت‌ها و نهادهای تجاری و مالی آمده است: «شرکت‌های زیرمجموعه شما ممکن است لغو احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به‌عنوان فرصتی سودآور برای تجارت حساب کنند، اما به گفته ما اطمینان داشته باشید که چنین چیزی وجود ندارد».

این نامه می‌افزاید حتی اگر تحریم‌ها «به‌صورت موقت» لغو شوند و شرکت‌ها تصمیم به ورود دوباره به بازار ایران بگیرند، نه تنها با رژیمی «فاسد و دمدمی‌مزاج» مواجه خواهند شد، «بلکه در کشوری سرمایه‌گذاری خواهند کرد که محکوم به شکست است».

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام به علاوه آمریکا از چند هفته پیش آغاز شده است تا توافقی بر سر بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات خود در چارچوب این توافق حاصل شود. بنابر گزارش‌ها، اگرچه این مذاکرات پیشرفت داشته است اما اختلاف میان طرفین کماکان ادامه دارد.

آمریکا می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران قابل دستیابی است منوط به این‌که تهران در این زمینه تصمیم بگیرد.

در نامه سناتورهای آمریکایی آمده است: این توافق «ناقص»، امتیازات اقتصادی «چشمگیری» در ازای محدودیت‌های «موقتی» برای برنامه هسته‌ای ایران ارائه می‌کند و راهکاری برای حل تهدیدهای «موشکی و فعالیت‌های شرورانه» دیگر ایران نیست.

این نامه می‌افزاید با توجه به این‌که برجام زمینه‌ را برای تولید «بمب هسته‌ای ایران هموار می‌کرد»، دونالد ترامپ به همین خاطر از این توافق خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را اعمال کرد و نهایتا بیش از صد شرکت بین‌المللی توافق‌ها با ایران را معلق یا لغو کردند تا با تحریم‌های آمریکا مواجه نشوند.

سناتورهای یاد شده نگرانی خود از بی‌اعتنایی و از دست رفتن دستاوردهای «فشار حداکثری» دولت قبلی آمریکا به رهبری دونالد ترامپ را یاد آور شده و گفته‌اند حتی مذاکره‌کننده‌های آمریکایی ممکن است بدون بازگشت کامل ایران به توافق هسته‌ای، پیشنهاداتی به جمهوری اسلامی درباره لغو تحریم‌ها ارائه دهند و توجهی به اقدامات مخرب و ادامه گروگانگیری تهران نداشته باشد.

در حال حاضر چندین شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی در زندان‌های ایران هستند و آمریکا نیز چند ایرانی را به اتهام نقض تحریم‌ها زندانی کرده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران اخیرا اعلام کرد تهران و واشینگتن در حال بررسی امکان تبادل زندانیان در سطح دیپلماتیک هستند، اما آمریکا این موضوع را رد کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.