نیویورکر: نتانیاهو پس از شکست ترامپ در انتخابات بر حمله آمریکا به ایران اصرار داشت‎

جمعه, 25ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

گزارش نیویورکر بر پایه اظهارات ژنرال مارک میلی، رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا است و او گفته به سختی برای ممانعت از وقوع جنگ تلاش کرده

گزارش نیویورکر بر پایه اظهارات ژنرال مارک میلی، رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا است و او گفته به سختی برای ممانعت از وقوع جنگ تلاش کرده

یک روزنامه آمریکایی به نقل از رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا گزارش داد که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و روشن شدن پیروزی جو بایدن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، به دونالد ترامپ فشار می‌آورد تا ارتش آمریکا به ایران حمله کند.

ژنرال مارک میلی اما گفته است که او برای جلوگیری از عملی شدن این حمله به سختی تلاش کرد.

نشریه نیویورکر روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر در این گزارش عنوان کرد که ژنرال میلی به آقای ترامپ هشدار داد که اگر حمله به ایران را آغاز کند، آمریکا درگیر «یک جنگ لعنتی» خواهد شد.

به نوشته این نشریه، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، و سایر مشاوران خارجی آقای ترامپ از جمله مشوقان ایده بنیامین نتانیاهو برای حمله به ایران بودند.

بر اساس این گزارش، ژنرال میلی در یکی از نشست‌های مقامات آمریکا که خود ترامپ در آن حضور نداشت، پرسید چرا اینقدر برای حمله به ایرانیان مشتاق هستید؟ و مایک پنس در پاسخ گفت چون «آنها شیطان هستند».

نیویورکر در ادامه نوشته که در ماه‌های بعد از انتخابات آمریکا، به نظر می‌رسید که دونالد ترامپ حاضر به هر کاری برای بقا در قدرت است و موضوع ایران بارها در نشست‌های کاخ سفید عنوان شد.

رییس نیروهای مسلح آمریکا خود بر این اعتقاد بوده که دونالد ترامپ شخصا تمایلی به جنگ نداشته بلکه از حمله موشکی در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز ایران علیه منافع آمریکا در منطقه طرفداری می‌کرد.

با این حال، ژنرال میلی نگران بوده که آقای ترامپ در پی غلبه احساسات، تصمیمی بگیرد که به یک جنگ منجر شود.

به نوشته نیویورکر، حلقه اطرافیان دونالد ترامپ شامل کسانی بود که دیدگاهی جنگ‌طلبانه در رابطه با ایران داشتند و در کنار آنها، بنیامین نتانیاهو دولت وقت را برای آغاز حمله به ایران در فرصت باقی‌مانده تشویق می‌کرد.

در این گزارش به نشست روز ۱۴ دی ۱۳۹۹ در کاخ سفید اشاره شده که پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره ایران، مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت و رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی وقت، به آقای ترامپ گفتند دیگر فرصت برای حمله به ایران از دست رفته است.

از آن روز کمتر از بیست روز تا ورود جو بایدن به کاخ سفید وقت باقی مانده بود.

به نوشته نیویورکر، ژنرال میلی نیز با تشریح هزینه‌ها و فواید حمله به ایران در آن نشست، توانست رای دونالد ترامپ را بزند. این روزنامه نوشته که رییس ستاد نیروهای مسلح در آن نشست احساس کرد که دونالد ترامپ هم به دیگر این باور رسیده که فرصت حمله به ایران از دست رفته است.

نیویورکر اضافه کرده است، نگرانی دیگر ژنرال میلی این بود که رییس جمهوری شکست خورده در انتخابات، ارتش آمریکا را در خیابان‌ها برای جلوگیری از انتقال آرام قدرت به جو بایدن، به کار گیرد.

این گزارش مدعی است که رییس ستاد نیروهای مسلح حتی اگر نمی‌توانست هر روز به کاخ سفید برود، از طریق تماس تلفنی، دایم وضعیت را رصد می‌کرد.

ژنرال میلی با سکوت خود، ظاهرا مطالب نیویورکر را به طور تلویحی تایید کرده است. خبرگزاری رویترز در این زمینه یادآوری کرده که ژنرال میلی از سوی دونالد ترامپ به ریاست ستاد نیروهای مسلح منصوب شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مطالب نیویورکر بخش‌هایی از کتابی است با نام «خودم به تنهایی درستش می‌کنم»، که بر اساس مصاحبه دو نویسنده روزنامه واشینگتن‌پست با ژنرال میلی و شمار دیگری از نظامیان ارشد آمریکایی، نوشته شده و مفاد کتاب، به رویت سی‌ان‌ان رسیده است.

اما دونالد ترامپ در بیانیه‌ای به گزارش نیویورکر واکنش نشان داده و مطالب مطرح شده در این روزنامه در خصوص تلاش او برای اقدام به کودتا پس از شکست در انتخابات را قاطعانه رد کرد.

به نوشته یو‌اس نیوز، آقای ترامپ در این بیانیه نوشت که «هرگز تهدید نکردم» و «هرگز در مورد کودتا با کسی در دولتم حرف نزدم؛ اگر قرار بود این کار را بکنم، آخرین فردی که می‌خواستم با او حرف بزنم، ژنرال مارک میلی بود».

اما آقای ترامپ به آن بخش گزارش از نیویورکر در مورد تحریکات بنیامین نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به جنگ با ایران، ظاهرا واکنش نشان نداده است.

بنیامین نتانیاهو نیز که ماه گذشته قدرت را در کشورش از دست داد، در برابر گزارش نیویورکر سکوت کرده است.

اما تایمز اسرائیل روز جمعه ۲۵ تیر نوشت که اسرائیل در دوران رهبری بنیامین نتانیاهو پیاپی هشدار می‌داد که ممکن است به طور مستقل به ایران حمله کند تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

بعد از شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و زمانی که جو بایدن گفت کهموضوع احیای برجام را بررسی می‌کند، ژنرال آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، در یک سخنرانی، گفت: «ساده و روشن داریم یک وضع حتمی را بیان می‌کنم؛ اسرائیل آماده حمله است و طرح‌های خود را به روز می‌کند».

سخنان ژنرال کوخاوی هشداری بی‌سابقه به جو بایدن تلقی شد که مبادا بخواهد به برجام بازگردد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص پیش‌تر نوشته بود بنیامین نتانیاهو تنها پس از آن‌که متوجه شد دونالد ترامپ دیگر به ایران حمله نخواهد کرد، پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را به رسمیت شناخت و به او شادباش گفت؛ امری که خشم دونالد ترامپ را در پی آورد.

با کنار گذاشته شدن بنیامین نتانیاهو از قدرت، نفتالی بنت، نخست وزیر، و یائیر لاپید، وزیر خارجه دولت جدید، در یک ماهی که بر سر کار هستند، گفت‌وگو با آمریکا در امور ایران را به جای تقابل و چالش، در پیش گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر انتقاد علنی از نفتالی بنت و یائیر لاپید به دلیل مواضع آنها در قبال آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران و احتمال بازگشت آمریکا به برجام را شدیدا افزایش داده است.

اما نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل به انتقادهای سخت او پاسخ داده و گفته‌اند که بنیامین نتانیاهو در ۱۲ سال رهبری خود، در قبال ایران تنها «کارهای نمایشی» کرده و عملا برنامه هسته‌ای ایران تا حد تولید صفحه فلزی سوخت سیلسیاید پیشرفت کرده است.

دفتر نخست وزیری جدید اسرائیل گفته است که میراث بنیامین نتانیاهو برای نفتالی بنت «یک ایرانِ در آستانه توانایی (نظامی) هسته‌ای است».

با وجود تفاوت شیوه نخست وزیران جدید و پیشین اسرائیل در مورد ایران، کشور آنها معتقد است که هدف نهایی تهران از برنامه هسته‌ای، دستیابی به بمب اتمی است.

ایران اما کماکان می‌گوید که برنامه اتمی‌اش ماهیت مسالمت‌جویانه دارد؛ سخنانی که بخشی از جامعه جهانی هرگز آن را باور نکرده است.

از: رادیو فردا

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.