اخبار کارگری

پنجشنبه, 7ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

kargaran-haft-tapeh

علیرغم تهاجم پلیس امنیت دولت، تجمع اعتراضی کارگران تهرانی در محل وزارت کار با قرائت قطعنامه با موفقیت به پایان رسید

بدنبال نامه هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران به وزیر کار و عدم پاسخ شایسته وزیر کار به این نامه، این کارگران از حدود دو هفته پیش تصمیم به برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت کار گرفتند و صبح امروز سوم آذر ماه در حالیکه مامورین پلیس امنیت پیشاپیش در اطراف وزارت کار مستقر شده بودند تا جلوی هر گونه تجمعی را بگیرند، دست به تجمع در محل وزارت کار زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حالیکه بیش از ۳۰۰کارگر شاغل و بازنشسته از کارخانه های تهران آمادگی خود را برای حضور در این تجمع اعلام کرده بودند و دسته دسته در حال حضور در محل وزارت کار بودند ابتدا مامورین پلیس امنیت تلاش کردند از ورود صف اول کارگران معترض به محل وزارت کار جلوگیری کنند اما با مقاومت آنان مواجه شدند و کارگران موفق به باز کردن پارچه نوشته خود و پلاکاردهایشان در حیاط وزارت کار شدند که بلافاصله با عکس العمل شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند بطوریکه این نیروها موفق شدند حسن سعیدی، جعفر عظیم زاده و وحید فریدونی را با ضرب و شتم از جمع کارگران جدا و آنان را در لابی وزارت کار مورد بازداشت قرار دهند. در این تهاجم، پارچه نوشته و پلاکاردهای کارگران تجمع کننده توسط نیروهای امنیتی با خشونت از دست کارگران گرفته شد و این نیروها تلاش کردند سه کارگر بازداشتی را در لابی وزارتخانه از همدیگر جدا و به آنها دستبند بزنند که با مقاومت شدید آنان مواجه شدند.

بدنبال این وضعیت و مقاومت جانانه کارگران معترض، نیروهای انتظامی وزارت کار وارد صحنه شدند و تلاش کردند با آرام کردن کارگران و هماهنگی با مسئولین وزارت کار زمینه مذاکره را فراهم کنند به همین منظور کارگران تجمع کننده، آقایان جعفر عظیم زاده، وحید فریدونی، حسن سعیدی، شاپور احسانی راد و خانم اشرف بنائی را به عنوان نماینده های خود معرفی کردند اما پس از گذشت نیم ساعت اعلام شد کارگران در محل مسجد وزارت کار جمع شوند تا مسئولین این وزارتخانه در آنجا با آنان مذاکره کنند.

بنا بر این گزارش در حالیکه تعدادی از کارگران وارد مسجد شده بودند از ورود بقیه آنان جلوگیری بعمل آمد و از آنجا که در لحظات آغازین تجمع، پلیس امنیت با حمله به کارگران مانع شکل گیری کامل این تجمع شده بودند حدود ۵۰ کارگر با نشستن در محل مسجد وزارت کار منتظر مسئولین شدند که با گذشت مدتی دو نفر از مسئولین رده پائین وزارت کار به همراه رئیس حراست این وزارتخانه با کارگران معترض وارد مذاکره شدند اما کارگران با اعلام اینکه وزیر کار باید بیاید و پاسخگو باشد از ادامه مذاکره صرف نظر کرده و بار دیگر تجمع خود را به حیاط وزارت کار مشرف به خیابان آزادی کشاندند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال این وضعیت جعفر عظیم زاده یکی از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران طی سخنانی در حیاط وزارت کار با اشاره به شرایط مشقت بار کارگران و اراده وزارت کار مبنی بر عدم رسیدگی به خواستهای آنان قطعنامه این تجمع را قرائت کرد و کارگران تجمع کننده با کف زدن و اعلام اینکه چنانچه به خواستهایشان رسیدگی نشود دست به تجمعات بزرگتری خواهند زد به تجمع خود پایان دادند و با قراردادن سه کارگری بازداشتی در حلقه خود محل وزارت کار را ترک نمودند.

در این تجمع کارگران شاغل و بازنشسته ای از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، لاستیک البرز، صنایع فلزی، ایرانخودرو، پتروشیمی، کارگران ساختمانی و بیمارستانی و کارگرانی از شهر سنندج و برخی دیگر از کارخانجات تهران شرکت داشتند. این کارگران خواستهای خود را علاوه بر روی یک بنر بزرگ بر روی پلاکاردهایی نیز که بدست داشتند نوشته بودند و در قطعنامه شش بندی خود رئوس آن را اعلام کردند. در این تجمع و حین قرائت قطعنامه بطور مرتب مامورین امنیتی در حال فیلمبرداری بودند و کارگران تجمع کننده مرتب اعلام میکردند این صحنه ها را به وزیر کار و دیگر مسئولین نشان دهید. همچنین در مذاکره کوتاهی که در داخل مسجد وزارت کار صورت گرفت یکی از کارگران بازنشسته با نشان دادن جای خالی دندان های خود و بر شمردن حقوق قانونی کارگران بازنشسته بطور مرتب معترض بود و قول متوقف کردن طرح استاد شاگردی که از سوی کارگران تجمع کننده به عنوان یک خواست اصلی مطرح شده بود داده شد.

بر روی بنر بزرگ این تجمع با خطوط درشتی نوشته شده بود:

پاسخ “نه” وزیر کار به اعتراض چهل هزار کارگر
ما خواهان افزایش فوری حداقل مزد هستیم
اجرای قانون الزام و درمان رایگان حق مسلم ماست
اجرای طرح “استاد شاگردی” متوقف باید گردد

بر روی پلاکاردهای کارگران نیز خواستها و شعارهای زیر به چشم میخورد: آقای وزیر راه زنده ماندن با دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی را به ما نشان دهید – آقای رئیس جمهور به وعده های خود عمل کنید – اجرای طرح استاد شاگردی متوقف باید گردد – ما کارگران مرغ عزا و عروسی نخواهیم شد – بیمه تکمیلی = دزدی آشکار از جیب کارگران- طرح استاد شاگردی بازگشت به برده داری – ۹۹ درصد گرسنه گرسنه ۱ درصد تامین تامین، هزینه ویرانی صندوق تامین اجتماعی را از غارتگرانش بگیرید.
تجمع امروز کارگران امضا کننده طومار “اعتراضی” از انجا که آنان با حضور سنیگن و خشونت آمیز نیروهای پلیس امنیت مواجه شدند و علیرغم این وضعیت موفق به برپائی تجمع خود و سخنرانی و قرائت قطعنامه در حیاط وزارت کار شدند دارای اهمیت فراوان و نشانگر عزم و اراده کارگران ایران برای تحقق خواستهایشان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمع ۷۰ کارگر مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به کاهش مزدشان

کارگر تعمیرکار مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به کاهش چند صد هزار تومانی مزدشان از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تجمع کردند….

یکی از نمایندگان کارگران که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر به ایلنا گفت: این ۷۰ کارگر به نمایندگی از سایر کارگران تعمیرکار با ترک محل کارشان، در مقابل دفتر مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع کردند.

وی ادامه داد: تعدادی از کارگران به در خواست رئیس حراست مجتمع به دیدار وی رفتند و آقای عباسی در این جلسه وعده داد مشکل حقوق کارگران تا ۳ روز دیگر حل میشود.

وی در تشریح مشکلات کارگران تعمیر کار مجتمع گاز پارس جنوبی، بیان کرد: حقوق ۵۰۰ کارگر تعمیرکار این مجتمع به بهانه تبدیل وضعیتشان از قراردادی به رسمی، از ابتدای اردیبهشت ماه بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کارگران در شهریور ماه در خصوص مشکلات شان به مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی، مدیران عامل پالایشگاههای این مجتمع و حتی وزیر کار نامه نوشتند و هنگامی که نتیجه نگرفتند در اواخر همان ماه با جمعیتی ۸۰ نفره در مقابل دفتر شعبانپور مدیر عامل وقت مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع کردند.

وی افزود: آقای شعبانپور وعده داده بود حقوق کارگران تا پایان مهر ماه به حالت عادی باز گردد و حتی در تاریخ ۲ مهر ماه در این خصوص، بخشنامهای را صادر کرد، اما فیشهای حقوقی آبان ماه کارگران نیز، تغییری با ۶ ماه گذشته نکرد و همین امر سبب شد کارگران امروز در اعتراض به ادامه وضعیت شان تجمع کنند.

کارگران بازداشتی پلی اکریل به دادسرای مبارکه منتقل میشوند‎

«جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلیاکریل اصفهان بازداشت شدند. …

نمایندگان کارگران پلی اکریل اعلام کردهاند که چهار کارگر بازداشتی پلی اکریل از زندان دستگرد واقع در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان برای طی کردن تشریفات قضایی به دادگستری شهرستان مبارکه منتقل میشوند.

یکی از نمایندگان کارگران که نخواست نامش فاش شود در این باره به ایلنا گفت: به خانواده های کارگرانی که بامداد پنج شنبه هفته گذشته (۳۰ آبان ماه) از سوی نهادهای نظارتی بازداشت شدهاند گفته شده چهار کارگر بازداشتی به زودی به دادگستری شهرستان مبارکه منتقل میشوند.

به گفته وی، نهادهای مسئول دولتی و نظارتی با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از بازداشت این ۴ کارگر، در خصوص علت بازداشت آنها توضیحی ندادهاند.

گفتنی است «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلیاکریل اصفهان بازداشت شدند.

هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلیاکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده میشد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷آبانماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.

در حالی که بازگشایی نهاد شورای اسلامی کار یکی از اصلیترین خواستههای صنفی کارگران پلیاکریل طی اعتراضات چند هفته اخیر بوده است، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در واکنش به بازداشت ۴ کارگر کارخانه پلیاکریل در این استان که بامداد پنجشنبه صورت گرفته است، گفت: این تشکل استانی در جریان وضعیت کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان نیست و نمی تواند پیگیر خواسته های صنفی آنها باشد.

«احمدرضا معینی» مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در این باره به ایلنا گفت: یک سال و نیم است که شورای اسلامی کار کارخانه پلی اکریل اصفهان منحل شده است و به همین دلیل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در مورد کارگران این واحد صنفی هیچ مسئولیتی نداشته و نمیتواند جوابگو باشد.

وی بابیان اینکه «در جریان بازداشت چهار کارگر این کارخانه نیستم»، گفت: مدیرکل کار استان باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا به وضعیت صنفی کارگران و نهادهای صنفی آنها رسیدگی نکرده است.

معینی در خصوص وضعیت کارخانه پلی اکریل اصفهان تنها به گفتن اینکه «کارگران کارخانه پلی اکریل خواسته های زیادی داشتند»، اکتفا کرد و بابیان اینکه «به دلیل نزدیک شدن به هنگام نماز نمی تواند بیش از این پاسخگو باشد» از ادامه گفتگو با خبرنگار ایلنا خودداری کرد.

اظهارات بالاترین مقام نهاد شورای اسلامی کار در استان اصفهان در شرایطی ایراد میشود که از هنگام آغاز اعتراض های آرام صنفی کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان، بازگشایی شورای اسلامی کار یکی از خواستههای صنفی معترضان بوده است.

از سوی دیگر موضعگیری منفعلانه کانون شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در قبال کارگران بازداشتی کارخانه پلی اکریل مبنی بر اینکه «چون این کارخانه شورا ندارد، نمیتوانیم اظهار نظر کنیم» در حالی است که شوراهای اسلامی کار همواره مدعی فراگیرترین تشکل صنفی کارگری در کشور بودهاند و به واسطه همین ادعا در سالهای اخیر با حضور در جلسات مربوط به تعیین مزد و خروج کارگاههای کوچک از شمول قانون کار در فرایند تصمیم گیری برای کارگان شاغل در کارگاههای بدون شورای اسلامی کار نیز حضور موثری داشتهاند.

کانون کشوری پیگیری میکند

با وجود اظهارات ناامید کننده کانون شوراهای اصفهان، «اولیا علی بیگی» رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به ایلنا گفت که کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در هر استان وظیفه دارد تا به خواستهها و مطالبات تمامی کارگاهها رسیدگی کند.

وی بابیان اینکه «صرف بودن و یا نبودن شوراهای اسلامی کار در یک واحد تولیدی دلیل برای رسیدگی یا عدم رسیدگی به خواستههای صنفی کارگران نیست»، گفت: در مورد کارخانه پلی اکریل از طریق کانون شوراهای اسلامی کار استان پیگیر ماجرا هستیم.

وی ادامه داد: حتی در صورت لزوم، کانون شوراهای اسلامی کار استان وظیفه دارد تا به عنوان تشکل صنفی و به نیابت از کارگران بازداشت شده کارخانه پلی اکریل اصفهان برای آنها وکیل دادگستری استخدام کند.

با این حال رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه مسئولان استانی به ویژه اداره کل کار اصفهان باید در خصوص وضعیت پیش آمده در کارخانه پلی اکریل پاسخگو باشند، گفت: معتقدیم که چنانچه از ابتدا به خواستههای کارگران به ویژه در خواست بازگشایی شورای اسلامی کار توجه میشد، شرایط امروز کارخانه پلی اکریل اینطور نمیشد.

پرستاران سپر بلای کمبودهای بیمارستانی شدهاند

در حال حاضر باید پذیرفت که اکثر بیمارستانها از نظر امکانات و بضاعتهای مالی به ویژه در شهرستانها با مشکلاتی نظیر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و تحمیل هزینه های گران درمانی بر مردم روبه رو هستند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به نارساییهای متعدد در مراکز درمانی گفت: متأسفانه پرستاران سپر بلای این کمبودها شدهاند و مردم خشم ناشی از این مسائل را بر سر پرستاران پیاده میکنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، کورش نادری، پرستاران را اولین گروهی خواند که بیماران و همراهان آنها پیش روی خود میبینند و افزود: به همین دلیل مردم همواره نارضایتی ناشی از کمبودهای موجود در بیمارستانها را بر سر پرستاران خالی میکنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید پذیرفت که اکثر بیمارستانها از نظر امکانات و بضاعتهای مالی به ویژه در شهرستانها با مشکلاتی نظیر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و تحمیل هزینههای گران درمانی بر مردم روبه رو هستند و در مواردی، این بیماران و همراهان آنها هستند که مجبور به تأمین دارو یا تجهیزات مورد نیاز در بیمارستان میشوند و این خود باعث یک نارضایتی در پروسه درمان میشود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: کسی هم که معمولاً این مسائل را به بیماران و همراهان آنها اعلام میکند و نسبت به خریداری دارو یا لوازم برای انجام پروسه درمان اعلام نیاز میکند، پرستار است لذا بسیاری از مردم این مشکلات را از چشم پرستار میبینند.

وی افزود: در صورتی که این کمبودهای سیستم است و هیچ ارتباطی به کادر پرستاری ندارد اما بسیاری از مراجعان بدون توجه به این مشکلات خشم خود را بر سر پرستار خالی میکنند و به ویژه در شهرستانها در بیمارستانها، بسیار شاهد این قضیه هستیم که به دلایل مختلف از جمله طولانی شدن زمان ویزیت بیمار، پرستار مورد بازخواست قرار گرفته است.

نادری خاطر نشان کرد: البته ناگفته نماند که در همین سیستم نارسا، بسیاری از مردم نیز هستند که به واسطه آگاهی نسبت به این مسائل، قدردان زحمات کادر پرستاری هستند و حتی پس از ترخیص با آوردن شیرینی و گل از تلاش بیوقفه پرستاران قدردانی میکنند زیرا میدانند که مقصر بسیاری از این اشکالات گروه پرستاری نیست و مشکل از جای دیگری نشأت میگیرد.

مخالفتِ کارگران و زحمتکشان ایران با هدفمند سازی یارانه ها

به گزارش  ایلنا، اجرایِ برنامه آزادسازیِ اقتصادی، در مقام یکی از اولویتهای دولت روحانی، در مرکز بحث و بررسیهای جدی بهویژه فعالان کارگری و سندیکاهای مستقل قرار دارد. این برنامه تا کنون پیامدهای بسیار ناگواری برای زندگی و امنیت شغلی طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان میهن ما داشته است. برنامه یی که دولت پیشین (دولت ضد ملی احمدی نژاد) آن را جراحی بزرگ اقتصادی نامید و با هدایت ولی فقیه به اجرا گذارد، اینک برخلاف خواست اکثریت مردم ما، به خصوص کارگران سراسر کشور، قرار است با شیوه و روشهایی ”متفاوت“ از سوی دولت روحانی ادامه پیدا کند.

زحمتکشان میهن ما با قاطعیت با این برنامه ضد مردمی مخالفت کرده و میکنند. ازاینروی، مبارزه با آزادسازیِ اقتصادی ( از جمله هدفمند سازی یارانه ها) وظیفه فوری جنبش کارگری و سندیکایی کشور بهشمار میآید. زیرا مخالفت با این برنامه با خواستهایی چون: افزایش دستمزدها، امنیت شغلی، جلوگیری از خصوصیسازی، و احیای حقوق سندیکایی رابطه یی مستقیم دارد.

قانون ”هدفمند سازی یارانه ها“ در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ به تصویب رسید، و بنابر این قانون، ۳۰ درصد از درآمد حاصل از حذفِ یارانه ها میبایست به بخشِ تولید اختصاص مییافت. در این رابطه، رژیم ولایتِ فقیه حتی چند ماه هم به وعده خود در مورد این ۳۰ درصد وفا نکرد، که نتیجه آن ویرانی صنایع ملی است که همه شاهد آنیم.

برای نمونه، خبرگزاری کار ایران [ایلنا]، ۲۵ دی ماه ۱۳۹۰، در گزارشی با عنوان: ”بیش از ۸۰ درصد کارگران زیر خطِ فقر زندگی میکنند“، با توصیفِ افزایش نرخ سوخت در حکم دلیل بحرانِ واحدهای تولیدی، نوشت: ”به دلیل عدم پرداخت یارانه واحدهای تولیدی از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد زیادی از کارگران از واحدهای تولیدی اخراج شده اند.“ یا در نمونه یی دیگر از نتیجه اجرای این طرح و اثرِ آن بر صنایعِ تولیدی بعد از تقریباً دو سال، ایلنا، ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲، در گزارشی زیر عنوان: ”هدفمندی یارانه ها ۳۰۰ کارخانه تولید لبنیات را تعطیل کرد“، اجرایِ طرحِ هدفمندی یارانهها را عاملِ از دست رفتن شرایط رقابت کارخانه ها اعلام کرد. ایلنا، ۱۵ تیرماه ۱۳۹۲، با اشاره به اینکه بنابر قانون، معادلِ ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه میبایست به وزارت بهداشت تعلق گیرد، نوشت: ”حذف ارز مرجع برای سازمان [تأمین اجتماعی] خطرناک است… تغییر نرخ ارز حداقل باعث افزایش ۹۰درصدی بهای اقلام دارویی و درمانی و بهداشتی وارداتی شده است… این مسئله همچنین افزایش ۴۰ درصدی بهای اقلام دارویی و بهداشتی تولید داخل را به هم راه داشته است.“

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.